تاریخ انتشار : یکشنبه 13 شهریور 1401 - 19:42
کد خبر : 100278

سلسله گزارشات بازار عراق در سال ۱۴۰۱

سلسله گزارشات بازار عراق در سال ۱۴۰۱

عراق امروز درگیر انتخاب نخست وزیر جدید می باشد که متاسفانه اختلافات بین احزاب و کشورهای تاثیرگذار در سرنوشت عراق مانع از شکل گیری دولت و ایجاد ثبات در این کشور شده است . اقتصاددان: دولت موقت جناب آقای کاظمی نیز با گرایشات غربی هم تلاش در کوتاه کردن دستهای توانمند ایران است وهم استقرار

عراق امروز درگیر انتخاب نخست وزیر جدید می باشد که متاسفانه اختلافات بین احزاب و کشورهای تاثیرگذار در سرنوشت عراق مانع از شکل گیری دولت و ایجاد ثبات در این کشور شده است .

اقتصاددان: دولت موقت جناب آقای کاظمی نیز با گرایشات غربی هم تلاش در کوتاه کردن دستهای توانمند ایران است وهم استقرار آمریکایی ها و دیگر غربی ها در عراق ، وی با تحریک مخالفان جمهوری اسلامی ایران درصدداست تا به اشکال مختلف روابط ذاتی میان این دو کشور را منفصل نماید از جمله تنشهایی در خصوص برق ، گاز و آب که گفته میشود دولتمردان عراق اعلام کرده اند چنانچه ایران همچنان در انحراف آبهای واصله به عراق به سمت کشور خود پافشاری کند با ممنوعیت واردات کالا از ایران سطح مناسبات اقتصادی را کاهش خواهند داد. بلاتکلیفی دولت عراق باعث گردیده که عملا وزارتخانه های عراق برای انجام کارهای میان مدت و بلند مدت متوقف شوند و کمتر مسئولی زیر بار امضای انجام کارها و امور مختلف می رود .

از طرفی با خروج نسبی روسیه از بازار نفت جهانی عملا عراق به دومین صادرکننده نفت دنیا مبدل شده است و این به معنای سرازیر شدن مبالغ هنگفت نفتی می باشد اما تشنگی بازار عراق برای خرید انواع کالاها و خدمات که می توان گفت به دلیل بی ثباتی و نابسامانی صرفا کالا و خدمات ضروری در حال حاضر در این کشور تقاضا دارد و البته عرضه کنندگان نیز محدود هستندف اگر چه فرصت خوبی بنظر می رسد اما تجار عراقی با توجه به نزدیکی راه ایران و لغو روادید به همراه دیگرمسافران عراقی در مجموع روزانه بیش از پنج هزار نفر وارد ایران می گردند و خود شخصا به خرید از عرضه کنندگان نهایی ایرانی حتی در نقاط دوردست و شهرهای گمنام و یا مزارع و باغات و باچانه زنی های بسیار اقدام می نمایند و در این راستا بازرگانان ایرانی تقریبا جایگاهی در این تعاملات ندارند ، هرچند که کشور ما نیز با مصوبات بظاهر قانونی خود بازرگانان را حذف می نمایند همچون قانون الزام اظهارنامه گمرکی بسیاری از کالاهای صادراتی فقط توسط کارخانجات . هم اکنون در بازار عراق کالاهای درجه ۳ تا ۵ رایج است و در حال حاضر صرفا به قیمت ارزان محصول توجه می نمایند و نه کیفیت ، لذا هر کالایی که ارزانتر باشد قطعا در بازار تقاضای بیشتری دارد . این مهم از شمال عراق تا جنوب عراق بصورت نمودار دبلیوشکل انگلیسی می باشد که نقاط سه گانه بالایی آن اربیل ، بغداد و بصره است و بقیه شهرها فرهنگ خرید ارزان و عدم توجه به کیفیت را دارا می باشند .

توصیه استراتژیک ما به عرضه کنندگان کالا و خدمات به کشورعراق ارائه محصول درجه یک تا سه به مصرف کنندگان نهایی و یا با یک فاصله به آنهاست که با قیمت تمام شده کمترحاصل ازحذف واسطه ها با حداقل سود زیر قیمتهای بازار را ارائه نمایند تا جایگاه دائمی خود را در بازار بکر عراق نهادیه نمایند . در این راستا معرفی محصول در رسانه های تبلیغاتی عراق ، فیسبوک ، حضور در نمایشگاهها و بازاریابی مستقیم در شهرهای مهم اقتصادی عراق و نیز دعوت از سرگروههای تشکلهای تجاری و صنعتی عراق می تواند در اتصال به مشتریان و مخاطبان عراق موثر باشد .همچنین در کشور عراق امکان فروش مستقیم برای خارجیان میسر است بصورت ایجاد فروشگاههای تک ، زنجیره ای ، پخش به جایگاههای عمده و خرده فروشی ، فروش آنلاین ، فروش به بخش های دولتی و غیره . در خصوص خدمات نیز این کشور نیاز مبرمی به انواع خدمات فنی و مهندسی وساخت وسازها در حوزه نفتی ، برق ، راه و ساختمان ، آب و فاضلاب و غیره دارد که به اشکال مختلف پروژه های طرح ریزی شده قابل وصول و اجرا می باشند که غالبا شرکتهای خدماتی ما مشکل ارائه ضمانت بانکی به کارفرمایان عراقی دارند و بالعکس مشکل نقدینگی درصورت عقد قرارداد انجام و تسویه برابر صورت وضعیت های تایید شده .
این روزها در عراق شاهد فعالیتهای بیش از پیش کشورهای رقیب ما در این بازار می باشیم از جمله امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، ترکیه ، چین ، ایتالیا و غیره که چنانچه بخشهای خصوصی و دولتی چاره ای نیاندیشند قطعا سهم خود را بزودی از این بازار پر رونق و دومین شریک صادراتی کشورمان از دست خواهیم داد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....