تاریخ انتشار : یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 - 20:19
کد خبر : 45289

سلامت کالای عمومی است؟

سلامت کالای عمومی است؟

در حوزه سلامت مواردی هست که بی تردید باید آنها را کالای عمومی به حساب آورد. یک نمونه خوب مهار و جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی است. در حوزه سلامت مواردی هست که بی تردید باید آنها را کالای عمومی به حساب آورد. یک نمونه خوب مهار و جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی

در حوزه سلامت مواردی هست که بی تردید باید آنها را کالای عمومی به حساب آورد. یک نمونه خوب مهار و جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی است.

در حوزه سلامت مواردی هست که بی تردید باید آنها را کالای عمومی به حساب آورد. یک نمونه خوب مهار و جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از یازکو ،  در این زمینه می توان به واکسیناسیون اشاره کرد که پیامد نگرشی است که ایمنی جمعی خوانده می شود. هر واکسن که تولید می شود هم رقابتی و هم استثناپذیر است. واکسن کالای خصوصی است و گیرندگان آن در استفاده از آنها نفع شخصی (مبتلا نشدن به بیماری) دارند.

اما در میان یک اثر دیگر را هم باید در نظر داشت: همینکه ۹۰ یا ۹۵ درصد جمعیت واکسینه شدند، می بینیم که آن همه گیری سرخک یا سرخچه از بین می رود. دیگر در جمعیتی جایی برای ویروس باقی نمی ماند یا اگر هم بماند تعداد اندکی امکان آلوده شدن دارند. بنابراین این خطر که بیماری تمام جمعیت را درنوردد و از پا در آورد رفع خواهد شد. این بخش از کار را باید بی تردید کالایی عمومی دانست.

همه افراد از این ایمنی جمعی بهره مند می شوند و جلوگیری از آن و استثنا کردن این یا آن هم ممکن نیست (استثناناپذیری) و همچنین بهره مندی یک فرد، اثر آن برای دیگران را کاهش نمی دهد (رقابتی نبودن)”.

پ.ن: ‏از “کالای الف کالای عمومی است” تا “کالای الف را باید دولت تامین کند” فاصله زیاد است و “لزوما” از آن مقدمه نمی توان به آن نتیجه رسید.

برای چنین نتیجه ای باید یک “دولت باید کالای عمومی را فراهم کند” را هم بپذیریم که به شدت محل بحث است، والله اعلم.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

وحید صباغی دوشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰۲

سلام براساس آنچه در قانون اساسی کشور مان و در اسناد بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی و بیانیه حقوق بشر آمده سلامت کاملا یک کالای عومی و (حق )همه شهروندان است و باید از این حق برخوردار شوند. ولی طرفداران بازار آزاد و مکانیزم قیمت ها با دوری از دولت رفا سلامت و زندگی مردم را نیز به بازار می سپارند. بازاری که ناتوانی و شکستش در همین دوران کرونایی را به روشنی می توان دید.در راست ترین و ارتجاعی ترین دولت های نئولیبرال هم مبارزه با این بیماری به بازار سپرده نشده است.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....