تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 مهر 1401 - 15:49
کد خبر : 102964

سقوط یک بازار مهم در هفته نخست پاییز ۱۴۰۱

سقوط یک بازار مهم در هفته نخست پاییز ۱۴۰۱

حراج نوزدهم اوراق بدهی دولتی با سهم صفر بانک ها در معاملات همراه بود. نهایتا در هفته اخیر به روایت وزارت اقتصاد، سطح خرید اوراق کاهش قبل توجهی داشته و تقریبا در کمترین سطح خود در بازه برگزاری بازار اولیه امسال بوده است. اقتصاددان: بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به مرحله نوزدهم در سال جاری

حراج نوزدهم اوراق بدهی دولتی با سهم صفر بانک ها در معاملات همراه بود. نهایتا در هفته اخیر به روایت وزارت اقتصاد، سطح خرید اوراق کاهش قبل توجهی داشته و تقریبا در کمترین سطح خود در بازه برگزاری بازار اولیه امسال بوده است.

اقتصاددان: بازار اولیه اوراق بدهی دولتی به مرحله نوزدهم در سال جاری رسید. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان بورسی و بانکی خود عرضه کرده و این نهاد ها نیز متناسب با وضعیت نقدینگی خود و نرخ سود و تاریخ سررسید اوراق در بازار مشارکت می کنند.
برخی از تحلیلگران این بازار را به نوعی برای اقتصاد ایران ارزشمند تلقی کرده و در نتیجه معتقدند هرچه دولت از این مسیر درآمدزایی بیشتری داشته باشد بیشتر به سود اقتصاد خواهد بود.

چرا که به باور این عده فروش بیشتر اوراق به معنای آن است که نیاز این نهاد به برداشت از تنخواه بانک مرکزی نیز کمتر شده و در نهایت احتمال رشد تورم از مسیر پایه پولی کمتر خواهد بود.

 سقوط یک بازار مهم در هفته نخست پاییز 1401

سقوط خرید اوراق بدهی دولتی در هفته نوزدهم

در مرحله نوزدهم حراج اوراق بدهی دولتی در سال جاری، مجموعا ۲۸ میلیارد و ۳۶۷ میلیون تومان اوراق بدهی از سوی دولت فروخته شده است. این آماری است که وزارت اقتصاد و دارایی در هفته منتهی به ۶ مهر ماه منتشر کرده است. این مرکز در مرحله هجدهم ارزش معاملات در این بازار را ۱۰ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود که این رقم دو برابر سطح فروش ثبت شده در تابلوی بانک مرکزی بود.

در هفته اول مهر ماه این بار وزارت اقتصاد و دارایی در بیان اخبار معاملات بازار اولیه حراج پیشگام شده که طی آن حجم خرید از دولت ریزش قابل توجهی داشته است.

بررسی این رقم با هفته های گذشته نیز نشان می دهد تقریبا سطح فروش اوراق دولتی در کمترین مرتبه خود نسبت به مراحل حراج در سال جاری قرار داشته است.

در ادامه تفکیک خرید مشتریان نیز نشان دهنده آن است که مشارکت بانک ها در بازار صفر بوده است.

 سقوط یک بازار مهم در هفته نخست پاییز 1401

سهم صفر بانک ها در حراج اوراق بدهی

آمار های اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی نشان می دهد به طور کلی تمام خرید اوراق در هفته جاری از ناحیه نهادهای تامین مالی صورت گرفته است. این در حالی است که بانک ها در این هفته همچنان خرید اوراقی نداشتند که می تواند ناشی از وضعیت بد نقدینگی در این دسته از مشتریان باشد. در ادامه خرید بورسی ها نیز در حراج مرحله نوزدهم شامل دو دسته اوراق اراد ۱۱۲ و اراد ۱۱۷ بوده که نرخ سود آن ها به ترتیب ۲۲.۰۱ درصد و ۲۱.۸ درصد بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....