تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 20:08
کد خبر : 101809

سعید باقری : نظام چند قطبی درجهان شکل گرفت

سعید باقری : نظام چند قطبی درجهان شکل گرفت

در حال حاضر نظام چند قطبی شبیه یک مثلث سه وجهی امریکا-چین و روسیه شکل گرفته است . چین که از نظر شاخص های اقتصادی تولیدی و مالی از امریکا پیش گرفته و به یک ابر قدرت اقتصادی ظهور پیدا کرده و روسیه هم یک ابر قدرت نظامی بوده و هست و با محصولات راهبردی

در حال حاضر نظام چند قطبی شبیه یک مثلث سه وجهی امریکا-چین و روسیه شکل گرفته است .
چین که از نظر شاخص های اقتصادی تولیدی و مالی از امریکا پیش گرفته و به یک ابر قدرت اقتصادی ظهور پیدا کرده و روسیه هم یک ابر قدرت نظامی بوده و هست و با محصولات راهبردی مثل گاز، نفت، غلات و کود شیمیایی ضلع سوم را شکل داده است.

در منطقه اوراسیا و خاورمیانه هم مثلث قدرتی دیگری وجود دارد که در برهه ای از تاریخ هرکدام یک امپراطوری بوده و بر سه قاره و چندین کشور امروزی حکومت کرده اند.(یعنی ایران- ترکیه-عربستان)
امریکا جهت تضعیف و کاهش قدرت نظامی و اقتصادی این کشورها با سیاست و ابزار هایی مثل تایوان و اوکراین و متحد کردن کشورهای همگرا با خود و نا آرامی های مرزی و تنش های داخلی و بحران سازی، قصد کسری بودجه و کاهش تولید ناخالص ملی این کشورها را دارد. تاقدرت خود را بعد از گذار از بحران به تثبیت برساند.

سه کشور بریتانیا، آلمان، فرانسه به عنوان مثلث قدرت اروپا و در قالب ناتو با سایر کشورهای اروپایی در صف جلوی جنگ با روسیه ایستاده اند و با پشتیبانی و هزینه در اوکراین و مشکلات تامین انرژی و غلات درگیر تورم و کسری بوجه خواهند شد در صورتی که امریکا کمترین صدمه را خواهد خورد.
با کمرنگ شدن لیبرالیسم غربی و قدرت گرفتن ناسیونالیسم و ملی گرایی، تنش ها و اختلافات مرزی شدت خواهد گرفت و دنیا در حالت وجود تنش های داخلی و منطقه ای پیش خواهد رفت. لذا قطعا اقتصاد و تولید ناویژه داخلی در جهان کمتر خواهد شد هر چند سیاست انقباظی اقتصادی امریکا و چین به این روند شدت بیشتری خواهد بخشید.
آنچه از این وضعیت جهان می توان برای کشور خودمان نتیجه گرفت اینکه ایران در شرایط خاص زمانی و راهبردی قرار گرفته که با مدیریت کارآمد می تواند در مسیر جاده ابریشم کمربند راه در مسیر تامین زنجیره تولید و بازار آسیا سهم قابل توجه ای داشته باشد که در همه زمینه ها به اقتصاد کشورمان کمک رسان باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....