تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 شهریور 1400 - 20:53
کد خبر : 59306

سایه سنگین کرونا بر درآمدهای شهرداری

سایه سنگین کرونا بر درآمدهای شهرداری

ورشکستگی در کمین حمل و نقل زیرزمینی پایتخت مترو یکی از مهم ترین حمل و نقل شهری به حساب می آید، به ویژه در کلانشهری مانند تهران که دو دهه این حمل و نقل شهری راه اندازی شده و روز به روز به دلیل استقبال شهروندان، ارزان بودن، پاک بودن، سرعت بالای تردد مورد توسعه

ورشکستگی در کمین حمل و نقل زیرزمینی پایتخت

مترو یکی از مهم ترین حمل و نقل شهری به حساب می آید، به ویژه در کلانشهری مانند تهران که دو دهه این حمل و نقل شهری راه اندازی شده و روز به روز به دلیل استقبال شهروندان، ارزان بودن، پاک بودن، سرعت بالای تردد مورد توسعه قرار گرفته است؛ اما این روزها به دلیل کاهش مسافر به دلیل شرایط کرونایی با درآمد اندک مواجه شده است.

تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و تردد نداشتن دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و استادید دانشگاه، دورکاری برخی از فعالیت ها و کاهش کارکنان ادارات باعث کاهش استفاده از مترو شده است و از سوی دیگر برخی از شهروندان نیز به دلیل ترس از مبتلا شدن ویروس کرونا استفاده از این حمل و نقل با صرفه را به لقایش می بخشند.

طبق اخبار و اطلاعات که به دست خبرنگار پرسون رسیده است، مترو تهران قبل از شرایط کرونایی روزانه ۳ میلیون نفر مسافر را جابه جا می کرد، اما این روزها به زیر یک میلیون نفر سفر رسیده و برخی از روزها۶۰۰تا ۸۰۰ هزار نفر تردد صورت می گیرد، که این کاهش تردد درآمدزایی مترو را بامشکل مواجه کرده است.

به دنبال کاهش درآمد روند توسعه مترو نیز به کندی پیش خواهد رفت، با یک حساب سر انگشتی اگر تصور کنیم بلیط مترو برای هر مسافر تنها هزار تومان باشد کاهش ۲میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر در روز رقمی معادل دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کاهش درآمد در روز را به وجود آورده است و از زمانی که سرو کله کرونا پیدا شده صدها میلیارد تومان درآمد مترو کاهش پیدا کرده و این در حالی است که به دلیل شرایط کرونا سرعت خدمات رسانی افزوده شده است.

ضرر هنگفت مترو

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون   ،  ۸۰ درصد درآمد مترو کاهش یافته و این در حالی است که هزینه‌های جاری مترو مانند، برق، انرژی، تعمیرات و پرسنل به قوت خود باقی است و دائماً در حال ضدعفونی تجهیزات هستیم که این امر نیز رقم بالایی را به ما تحمیل کرده است.

سال گذشته بود که یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کاهش ۸۰ درصدی درآمد مترو تهران گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک ضرر هنگفتی می‌کنیم اما نگاهمان مالی نیست و باید به فکر برآوده کردن نیاز جامعه باشیم.

وی با اشاره به خدمات رسانی شرکت مترو و اتوبوسرانی گفت: ۸۰ درصد درآمد مترو کاهش یافته و این در حالی است که هزینه‌های جاری مترو مانند، برق، انرژی، تعمیرات و پرسنل به قوت خود باقی است و دائماً در حال ضدعفونی تجهیزات هستیم که این امر نیز رقم بالایی را به ما تحمیل کرده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر مالی ضرر هنگفتی می‌کنیم، تصریح کرد: با این حال ناچار به خدمات رسانی هستیم ضمن اینکه سایر کشورها از جمله ایتالیا که کشته‌های زیادی ناشی از ویروس کرونا داشته است، اقدام به تعطیلی مترو نکرده است. در حال حاضر نگاهمان مالی نیست و باید به فکر برآورده کردن نیاز جامعه باشیم.

حجت خاطرنشان کرد: پیشنهاد شهرداری تهران در این جلسه این بود که برای سفرهای برون شهری سامانه‌ای طراحی شود و تنها افرادی که برای امور ضروری به خارج از شهر تردد دارند، مجاز به سفر برون شهری باشند و از سفرهای تفریحی و غیر ضروری جلوگیری شود؛ حتی اعلام آمادگی کردیم که با توجه به تجربه‌ای که در طرح ترافیک داریم طرحی برای ایجاد سامانه‌ای برای غربالگری افرادی که عازم سفر می‌شوند، ارائه کنیم.

مخارج مترو بالاست

فرنوش نوبخت نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز اسفندماه سال گذشته گفته بود که در ما‌های اول شیوع ویروس کرونا در کشور متروی تهران با کاهش ۷۰ درصدی مسافر رو برو شد، اما برای جلوگیری از افزایش تراکم مسافر در قطار‌ها و ایستگاه، بدون تغییر درسرفاصله حرکت قطار‌ها به خدمات رسانی ادامه داد.

در حال حاضر با اینکه آمار مسافری رو به افزایش است، اما همچنان کاهش ۵۰ درصدی مسافر را شاهد هستیم، درآمد مترو بیش از ۴۰ میلیارد تومان کم شد/ دولت فقط ۲۰ میلیارد یارانه بلیت داد همین موضوع باعث شد تا بیش از ۴۰ میلیارد تومان درآمد شرکت از فروش بلیت کاهش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر با اینکه آمار مسافری رو به افزایش است، اما همچنان کاهش ۵۰ درصدی مسافر را شاهد هستیم، درآمد مترو بیش از ۴۰ میلیارد تومان کم شد/ دولت فقط ۲۰ میلیارد یارانه بلیت داد همین موضوع باعث شد تا بیش از ۴۰ میلیارد تومان درآمد شرکت از فروش بلیت کاهش پیدا کند.

نوبخت تصریح کرد: مترو هزینه بالایی دارد و به تنهایی از پس تامین این مبالغ بر نمی‌آید؛ دولت در سال ۹۹ فقط ۲۰ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه اسلامی به عنوان یارانه بلیت مترو پرداخت کرده است این در حالی است که ما از نظر مالی بسیار تحت فشار هستیم.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد:نگهداشت مترو شامل قطعات یدکی تخصصی و عمومی هزینه زیادی دارد و برخی از این اقلام و اقلام مصرفی پیمانکاران وارداتی است که در گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی آن‌ها را تهیه می‌کردیم، ولی اکنون با ارز ۲۳ هزار تومانی خریداری می‌شوند.

از اعتبارات دولتی بهره مند شد

زمانی‌که دو شرکت مترو و اتوبوسرانی با کاهش تقاضا مواجه می‌شوند درآمد حاصل از فروش بلیت آن دو نیز کاهش خواهد یافت. مهدی همتی مقدم، مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دراین‌باره به شهر، گفت: متوسط درآمد شرکت مترو و اتوبوسرانی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

بنابراین می‌توان اینگونه بیان کرد که شرکت مترو و اتوبوسرانی از زمان شیوع ویروس کرونا تنها حدود ۳۰ درصد درآمد داشته‌اند. کاهش درآمد دو مد حمل و نقلی مهم شهر تهران درصورتی است که تاکنون دولت هیچ کمکی به شهرداری تهران بابت جبران کاهش درآمدی یا خرید اتوبوس و … نداشته است.

مدیریت جدید پایتخت و شورای ششم باید این موضوع را بدانند که مترو با درآمد اندک مواجه شده است و باید از همین ابتدای شروع به کار خود دو راهکار را باید در نظر گیرند، نخست اینکه از اعتبارات دولتی برای جبران درآمد توسعه حمل و نقل بهره مند شوند که این امر نیازمند همراهی دولتمردان و مجلسی هاست که مدیریت شهری باید در دستور کار قرار دهد و موضوع بعدی راهکار جایگزین درآمدی برای مترو است که باید با یک برنامه ریزی این عقب ماندگی را جبران کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....