تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 11:12
کد خبر : 101109

سازمان بورس راهکاری برای احیای اعتماد ندارد؟

سازمان بورس راهکاری برای احیای اعتماد ندارد؟

ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه فرار سرمایه از بین بردن اعتماد با تصمیمات نامتوازن با روند بازار است که متولیان امر بسیار برنامه ریزی شده بر این امر ممارست دارند! سعید ابراهیمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص اوضاع بازار بورس  اظهار داشت: بازار سرمایه این روزها شرایط نامناسبی را سپری می کند و عوامل مختلفی

ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه فرار سرمایه از بین بردن اعتماد با تصمیمات نامتوازن با روند بازار است که متولیان امر بسیار برنامه ریزی شده بر این امر ممارست دارند!

سعید ابراهیمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص اوضاع بازار بورس  اظهار داشت: بازار سرمایه این روزها شرایط نامناسبی را سپری می کند و عوامل مختلفی که بر این روند تأثیر دارند از حیطه اختیارات سازمان بورس و دولت است و متأسفانه هیچ کمکی از سوی این نهادها برای بهبود بازار صورت نمی گیرد.

 

عدم اقدامات مؤثر ناشی از تفکر سیستمی ناظر بر بازار

ابراهیمی می‌گوید: اینکه متولیان بازار اقدامات تأثیرگذار برای تغییر شرایط بازار انجام نمی دهند و تصمیمات آن‌ها صرفاً فرمایشی است و اکثراً هم بی‌تأثیر می باشند، تنها می تواند ناشی از تفکر سیستمی ناظر بر اقتصاد و بازار آزاد باشد.

 

مدیران ویژه روندهای مدت دار

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام به قیمت های ارزنده ای رسیده اند ابراز داشت: ارزش سهام شرکت‌های بورسی برای سرمایه گذاری بسیار جذاب است و این موضوع که فرآیندهای سیستماتیک تأثیرگذار بر رشد بازار می توانند فعال‌تر عمل کنند از مواردی است که برای بنده مشخص است اما نکته مهم عدم خواست دولت و همراهی حداکثری متولیان بازار با تصمیمات نادرست دولت است.

اینکه متولیان بازار اقدامات تأثیرگذار برای تغییر شرایط بازار انجام نمی دهند تنها می تواند ناشی از تفکر سیستمی ناظر بر اقتصاد و بازار آزاد باشد

ابراهیمی با توجه به سوابق مدیریتی در سازمان بورس تأکید کرد: باید این نکته را به درستی تحلیل کرد که تغییر سیاست‌های کلان در این سازمان همیشه با تغییر ترکیب مدیریتی همراه بوده است و هر مدیری را نیز سیاستی جدید بوده و روندهای مدت دار همیشه مدیران ویژه‌ای برای خود داشته اند.

 

عدم اعتماد و فرار سرمایه

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، ابراهیمی در ادامه با عنوان کردن فرار سرمایه‌گذاران تصحیح کرد: بازارهای جهانی بر روند معاملات بازار سرمایه بسیار تأثیرگذار عمل کرده اند چنانچه متغیرهای کلان را هم مزید بر این موضوع کنیم، باز هم عامل اصلی چیز دیگری است و آن عدم اعتماد سرمایه گذاران و ناتوانی خودخواسته سیاست گذاران است که بر تصمیمات اقتصادی اشتباه خود پافشاری می کنند و سرمایه گذاری در بازاری مولد، برای آن‌ها نه تنها سودی ندارد بلکه ظاهراً فرار سرمایه گذاران به بازارهایی چون ملک که هیچ ارزش افزوده‌ای برای اقتصاد ایجاد نمی کند برایشان در اولویت است.

ابراهیمی در نهایت افزود: متولیان امر به خوبی متوجه این موضوع هستند که تنها راه فرار سرمایه از بین بردن اعتماد با تصمیمات نامتوازن با روند بازار است و بسیار برنامه ریزی شده بر این امر ممارست می نمایند.

سازمان بورس راهکاری برای  احیای اعتماد ندارد؟|  اصرار غیر قابل توجیه مدیران بورس بر فرار سرمایه

مسعود کیامهر کارشناس بازار سرمایه، نیز ابراز داشت: تأثیر متغیرهای کلان بر بازار سرمایه در عرصه کشور و جهان را نمی توان نادیده گرفت، با بررسی شرایط پیش رو در سطح کلان از جمله شرایط بازارهای جهانی، رکود اقتصادی جهانی، جنگ روسیه و بحران انرژی می توان گفت که این عوامل تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور و همچنین بازار سرمایه داشته است.

وی بیان کرد: تصمیم‌گیری های مدیران داخلی در سطوح مختلف نیز می تواند بر کارایی یا عدم کارایی بازار تأثیر بسزایی داشته باشد.

کیامهر با اشاره به شرایط اقتصاد ایران تشریح کرد: اقتصاد ایران در معرض خطر رکود تورمی قرار دارد و بخش عظیمی از متغیرهای اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارند که از آن جمله می توان به بخش خدمات، صنعت و کشاورزی اشاره کرد که در آن‌ها می توان شاهد افت در فروش، صادرات، تولید و موجودی مواد اولیه بود.

ترس از تصمیمات شبانه و شرایط ناپایدار اقتصادی و بلاتکلیفی اقتصاد کشور عامل مهم در عدم سرمایه‌گذاری است و این موضوع باعث می شود که دارایی سرمایه گذاران به سمت بازارهای نامولد و تورمی مانند مسکن حرکت کند

کیامهر افزود: فشارهای تحریمی با تمام تلاش‌هایی که در جهت خنثی سازی آنها انجام شده است بر اقتصاد ایران تأثیر قابل توجهی گذاشته است و نمی توان منکر تأثیر این عوامل شد از سوی دیگر بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه صرف نظر از دلایل ابتدایی آن، همچنان ادامه داشته است و به نظر می رسد راهکاری برای آن از سوی مسئولین وجود ندارد.

 

جان بخشی به بازار با تلاش برای تغییر شرایط

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه روند معاملات بازار نشان می دهد که اقدامات باید به سمت افزایش ارزش معاملات بازار سوق پیدا کند، اظهار داشت: تصمیمات مدیران نیز باید بر مواردی باشد که تأثیرگذاری بیشتری بر این موضوع دارد، کنترل ریسک‌ها و موانع تأثیرگذار بر بازار از جمله وظایفی است که از سمت مدیران اقتصادی کشور به درستی انجام نمی گیرد و باید توجه داشت که تلاش برای تغییر این شرایط می تواند جان تازه ای به بازار و مهم‌تر از آن اعتماد سهامداران بخشد، اکثر سهامداران بر ارزشمندی سرمایه گذاری در بازار واقف هستند و تنها ترس از تصمیمات شبانه و شرایط ناپایدار اقتصادی و بلاتکلیفی اقتصاد کشور عامل مهم در عدم سرمایه‌گذاری است و این موضوع باعث می شود که دارایی سرمایه گذاران به سمت بازارهای نامولد و تورمی مانند مسکن حرکت کند.

کیامهر در نهایت بیان کرد: امیدوارم مدیران سازمان و مدیران اقتصادی دولت، بر نقش مهم بازار سرمایه در خروج از بحران پیش روی اقتصاد ایران واقف بوده و شرایط مناسب را برای ورود سرمایه‌گذاران به این بازار پویا فراهم نمایند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....