تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 دی 1401 - 21:14
کد خبر : 112536

زمستان سخت و پیش‌بینی‌های پدر

زمستان سخت و پیش‌بینی‌های پدر

پدرم یک دامدار سنتی بازنشسته است. او ۸۸ ساله است و بیشتر از ۶۰ سال مدیریت سراها (دام‌سراها) را به عهده داشت. چندسالی هم در اوان جوانی چوپانی کرد. او آدم دقیقی‌ست. هر سال که زمستان سختی در پیش باشد اوایل پاییز به ما هشدار می‌دهد. امسال او چند بار به من گفت با توجه

پدرم یک دامدار سنتی بازنشسته است. او ۸۸ ساله است و بیشتر از ۶۰ سال مدیریت سراها (دام‌سراها) را به عهده داشت. چندسالی هم در اوان جوانی چوپانی کرد. او آدم دقیقی‌ست. هر سال که زمستان سختی در پیش باشد اوایل پاییز به ما هشدار می‌دهد. امسال او چند بار به من گفت با توجه به شواهدی که وجود دارد امسال زمستان سختی پیش روست، مگر آنکه قرن برگشته باشد. مگر آنکه قرن برگشته باشد یک مفهوم عمیق علمی‌ست که ما آن را به تغییرات گسترده آب و هوایی تعبیر می‌کنیم. هر بار که از او می‌پرسم شما از کجا متوجه می‌شوید که زمستان سختی در پیش است، پاسخ می‌دهد: مورد اول شخصی‌ست. اگر اوایل پاییز نوک انگشتان دستم ترک بردارد نشان‌دهنده آن است که زمستان سختی در پیش است. دوم؛ اگر درختان پهن‌برگ (هیرکانی) دیر به خزان بنشینند و سوم؛ اگر درختان اربا (خرمالوی جنگلی) خیلی پربار شوند. این سه مورد را بارها امتحان کردم و هر بار دیدم که زمستان آن سال بسیار سخت بوده است. از آنجایی که اینگونه موارد به خاطر درگیری این موضوع با رشته تخصیصیم برایم جذاب است من نیز کم و بیش کنجکاو می‌شوم تا ببینم آیا این تجربه‌ای که بیان شده است حقیقت دارد یا نه.
امسال نیز موضوع را به مانند سالهای دیگر با هشدار پدر دنبال کردم. مورد اول که شخصی‌ست  و با خرید یک کرم دست برای پدر حل شد. مورد دوم نیاز بود که به جنگل دالخانی یا سمت جواهرده بروم تا درختان “اَربا” Arba را نگاه کنم که موفق نشدم. مورد سوم که دمِ‌دست‌تر بود و بیشتر با آن سر و کار داشتم را برای راستی‌آزمایی این تجربه‌ی میدانی تحت نظر گرفتم.
نتیجه مشاهدات امسال:
طوری برگریزان عقب افتاده بود که همین الان که در حال نوشتن این متن برای انتقال یک تجربه‌ی میدانی طولانی مدتِ بیشتر از نیم قرن به شما هستم، بلند شدم، از پنجره به بیرون نگاه کردم تا ببینم درختانی که در کوچه (کشاورزی) قرار دارند بالاخره برگهایشان ریخت یا نه. چرا که تا همین دو سه هفته پیش درختان آزاد (اَزار دار)، پلت (افرا) که هر دو از درختان پهن برگ هیرکانی هستند، برگ داشتند و من به دخترم گفتم چقدر برگ درخت پلت زیبا زرد شده است. همچنین دو هفته قبل که پسرم نزد من آمده بود از پنجره به بیرون نگاه کرد و گفت چقدر برگ این درخت (ازار) قشنگ زرد شده است. راستش را بخواهید همین الان که دوباره از پنجره با دقت بیشتری درختان را نگاه کردم درخت روبروی پنجره خانه‌ی ما هنوز به طور کامل برگهایش نریخته است و یکی از درختان سر دروازه اداره کشاورزی (رامسر) نیز که همه برگهایش زرد شده است هنوز نریخته است.

پی‌نوشت ۱- اکنون که در حال نوشتن این متن هستم گاز برخی شهرهای خراسان قطع شده است!
پی‌نوشت ۲- شما هم اگر در اینگونه موارد تجربیاتی دارید می‌توانید با من در میان بگذارید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....