رئیس‌جمهور منتخب و جدید کره‌جنوبی که در ۱۰ می کار خود را آغاز می‌کند، گفته است که ‌سیاست‌های کشورش در قبال کره‌شمالی را با واشنگتن نزدیک‌تر خواهد کرد. در همین راستا، انتظار تشدید اجرای تحریم‌ها علیه کره‌شمالی، می‌رود. انتظار می رود که او پس از تحلیف خود و قبل از سفر بایدن به ژاپن برای شرکت در یک مجمع امنیتی منطقه‌ای، با رئیس‌جمهور آمریکا در سئول دیدار کند. به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم دوشنبه شب به مناسبت برگزاری یک سالگرد نظامی و در یک سخنرانی در رژه بزرگ در پیونگ یانگ، پایتخت کشورش، گفت: «نیروهای هسته‌‌ای، نماد قدرت ملی و هسته اصلی قدرت نظامی ما، باید از نظر کیفیت و مقیاس تقویت شوند.» کیم گفت که اگرچه کره‌شمالی تسلیحات هسته‌‌ای خود را به‌عنوان یک بازدارنده ساخته است، اما «سلاح‌‌های هسته‌‌ای ما هرگز نمی‌‌توانند به یک ماموریت بازدارنده جنگی محدود شوند.»

در هفته‌های اخیر، کره شمالی احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در صورت وقوع جنگ در شبه جزیره کره مطرح کرده است. «یون» طی مبارزات انتخاباتی خود گفت که اگر کره‌جنوبی در معرض تهدید هسته ای قرار گیرد، این کشور «حملات پیشگیرانه» علیه نیروهای هسته‌ای شمال را در نظر می‌گیرد. کره‌شمالی از آن زمان هشدار داده است که می‌تواند از سلاح هسته‌ای در طول درگیری استفاده کند. در همین ماه، کره‌شمالی از آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک جدید خبر داد که به گفته این کشور، قابلیت‌های هسته‌ای تاکتیکی کوتاه‌برد آن را به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد داد. چنین توانایی‌‌هایی – همراه با حمله روسیه به کشور غیرهسته‌‌ای اوکراین – ترس کره‌جنوبی را از برنامه هسته‌‌ای کیم افزایش داده است. کیم از یک دهه پیش که قدرت را در دست گرفت، ده‌ها رژه نظامی برگزار کرده و از این رویدادها برای تقویت روحیه مردمش که مدت‌ها تحت تحریم‌های بین‌المللی رنج می‌برند، استفاده کرده و زرادخانه هسته‌ای خود را که تنها دستاورد بزرگش محسوب می‌شود به نمایش عمومی گذاشته است. رژه‌ها به دقت توسط تحلیلگران و مقامات خارجی رصد می‌شود؛ زیرا کیم اغلب از آنها برای به نمایش گذاشتن سلاح های جدید خود استفاده کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، بر اساس عکس‌‌هایی که از طریق رسانه‌های خبری کره شمالی منتشر شد، در جریان رژه دوشنبه شب، «هواسونگ ۱۷» جدیدترین و بزرگ‌ترین موشک بالستیک کره‌شمالی به نمایش گذاشته شد. کیم با یونیفورم سفید نظامی که با دکمه‌ها و سردوش‌های طلایی تزئین شده بود، ظاهر شد. «چئونگ سونگ چانگ» مدیر مرکز مطالعات کره‌شمالی در موسسه سجونگ که یک اندیشکده تحقیقاتی در کره‌جنوبی است، می‌گوید: «برای کیم جونگ اون غیرعادی است که در هنگام رژه با یونیفورم نظامی سخنرانی کند. این نشان‌دهنده موضع بسیار تندروانه‌ای است که او احتمالا در قبال دولت آینده کره‌جنوبی اتخاذ خواهد کرد؛ زیرا جنوبی‌ها موضع جنگ‌طلبانه ای را در قبال شمال ابراز کرده‌اند.» کیم طی سخنرانی خود مردمش را تشویق کرد که خود را برای رویارویی با دشمنان خارجی «برای مدت طولانی» آماده کنند. در این رژه همچنین جت‌‌های نظامی در آسمان در حال پرواز دیده می‌شدند و روی زمین هم ستون‌‌های منظمی از سربازان دیده می‌شدند که در ردیف‌های منظم پاهای خود را تا محاذی گوش بالا برده و همزمان و به‌صورت منظم بر زمین می‌کوبیدند. در عین حال، مجموعه‌ای از تسلیحات جدید به نمایش گذاشته شد که کره‌شمالی در سال‌های اخیر در حال توسعه یا آزمایش آنها بوده است، از جمله موشک‌‌های بالستیک پرتاب‌شده از زیردریایی و موشک‌‌های مافوق صوت قابل ذکر هستند که به نمایش گذاشته شدند.

کره‌شمالی در ماه‌های اخیر انبوهی از آزمایش‌‌های موشکی را انجام داده است، از جمله آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما در ۲۴مارس. این کشور مدعی است که «هواسونگ ۱۷» خود را در آزمایش ماه مارس پرتاب کرده است؛ اما مقامات کره‌جنوبی تردید دارند و احتمال می‌دهند که کره‌شمالی موشک‌‌های قدیمی «هواسونگ ۱۵» را به‌دلیل نقص‌های فنی در «هواسونگ ۱۷» پرتاب کرده است. سئول و واشنگتن امیدوارند که کیم را به میز مذاکره بازگردانند؛ اما تحلیلگران گفتند که رژه نظامی نشانه قوی از این بود که دیپلماسی به سرعت رخ نخواهد داد و قطار مذاکرات به این زودی به ریل باز نخواهد گشت. در سال۲۰۱۷، کره‌شمالی آنچه را که بمب هیدروژنی می‌نامید در یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی منفجر کرد و سه فروند بالستیک قاره‌پیما از جمله «هواسونگ-۱۵» را آزمایش کرد. این آزمایش‌ها منجر به تحریم‌های شدیدتر از سوی سازمان ملل شد. کیم قبل از شروع نشست‌‌های سران با دونالد ترامپ در سال۲۰۱۸، تمام آزمایش‌‌های موشکی و هسته‌‌ای را متوقف کرد. کیم امیدوار بود که مذاکره با ترامپ به رفع تحریم‌ها در ازای توقف فعالیت‌های هسته‌ای منجر شود؛ اما این هم پس از مدتی راه به جایی نبرد.

اما دیدارهای او با ترامپ در سال۲۰۱۹ بدون توافق بر سر زمان لغو تحریم‌ها یا چگونگی عقب‌نشینی این کشور از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود به پایان رسید. کیم از آن زمان به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و بیماری کرونا از مردم خود عذرخواهی کرد. اما او همچنان برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را افزایش داده و به پیش برده است. با آزمایش هواسونگ در ماه گذشته، کره‌شمالی تعلیق آزمایش‌های موشک‌های بالستیک خود را لغو کرد. در ماه جاری، تصاویر گرفته‌شده توسط ماهواره‌های تجاری نشان داد که کره‌شمالی ممکن است در حال بازسازی سایت زیرزمینی آزمایش هسته‌ای خود باشد؛ جایی که کره شمالی در سال۲۰۱۸ (تا حدودی قبل از اولین نشست کیم با ترامپ) آن را تخریب کرده بود. فعالیت‌‌ها در آنجا این نگرانی را ایجاد کرده که ممکن است کره‌شمالی برای ازسرگیری آزمایش‌‌های هسته‌‌ای نیز آماده شود. تحلیلگران می‌گویند که آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی و سایر فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات بخشی از تلاش کیم برای پیشبرد قابلیت‌های هسته‌ای خود و تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای بازگشت به میز مذاکره در راستای لغو تحریم‌ها و سایر امتیازات بوده است. جنگ در اوکراین همچنین محیط مساعدی را برای کیم به‌منظور پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی ایجاد کرده است؛ زیرا روسیه و چین احتمالا مانع از هرگونه تلاش آمریکا برای اعمال تحریم‌‌های جدید در شورای امنیت سازمان ملل می‌‌شوند.