تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اردیبهشت 1401 - 19:57
کد خبر : 85813

زدن تو گوش دیگران چقدر هزینه دارد؟

زدن تو گوش دیگران چقدر هزینه دارد؟

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در چهارمین گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «گوش» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم. اقتصاددان: نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰

دیه، نوعی مجازات و مالی است که مرتکب جنایت باید به زیان‌دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. در چهارمین گزارش از سلسله گزارش‌های مرتبط با نکات حقوقی دیه، قصد داریم به بررسی دیه «گوش» در قانون مجازات اسلامی بپردازیم.

اقتصاددان: نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱، در ماه‌های غیر حرام یا عادی، ۶۰۰ میلیون تومان و در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب که ماه‌های حرامند، معادل ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. همه‌ساله با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلامی بانک مرکزی، نرخ دیه آن سال توسط رییس قوه قضاییه تعیین می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که در این گزارش‌ها منظور از دیه کامل، دیه کامل مرد در ماه‌های غیر حرام یا عادی است که برای محاسبه دیه زن باید مبلغ ذکرشده را نصف کنید.

دیه گوش در قانون مجازات اسلامی:

قانون گذار برای هر نوع صدمه عمدی و غیر عمدی که به پرده گوش وارد شود، دیه تعیین نموده است. این آسیب‌ها می‌توانند شامل از دست دادن شنوایی یا پارگی پرده گوش باشند.

بر اساس ماده ۶۰۵ قانون مجازات اسلامی، پاره کردن پرده گوش موجب ارش است و اگر در اثر آن حس شنوایی نیز از بین برود یا نقصان پیدا کند، دیه آن نیز باید پرداخت شود. ارش، دیه‌ای است که مقدار آن در قانون مشخص نشده و قاضی، مقدار آن را با توجه به نظر پزشکی قانونی، مشخص می‌کند.

بر این اساس و با توجه به ماده قانونی مذکور، دیه پارگی پرده گوش بسته به نظر قاضی و با توجه به نظر پزشکی قانونی، تعیین می‌شود.

اما اگر پارگی پرده گوش منجر به از بین رفتن شنوایی شود؛ باید علاوه بر ماده ۶۰۵، به ماده ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی نیز رجوع کرد. بر اساس این ماده قانونی، از بین بردن شنوایی هر دو گوش دیه کامل و از بین بردن شنوایی یک گوش نصف دیه کامل دارد هرچند شنوایی دو گوش به یک اندازه نباشد.

بر اساس این دو ماده قانونی دیه پارگی پرده گوش اگر موجب از دست دادن شنوایی نیز بشود، برای ناشنوایی یک گوش، علاوه بر ارش، نصف دیه کامل خواهد بود و برای ناشنوایی دو گوش، علاوه بر ارش، یک دیه کامل می باشد.

بنابراین مرتکب باید برای ناشنوایی یک گوش ۳۰۰ میلیون تومان و برای ناشنوایی دو گوش ۶۰۰ میلیون تومان دیه بدهد.

ماده ۶۸۳ قانون مجازات اسلامی نیز مقرر کرده است از بین بردن شنوایی گوش شنوای شخصی که یکی از گوش‌های او نمی‌شنود، موجب نصف دیه کامل است؛ بنابراین مرتکب باید ۳۰۰ میلیون تومان دیه بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....