تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 - 11:30
کد خبر : 44347

ریپو ابزاری جدید برای بورس بازان

ریپو ابزاری جدید برای بورس بازان

ریپو ابزاری است که در همه بورس ها وجود دارد و از آن برای اعتبارات کوتاه مدت استفاده می شود.اکنون در ایران در قالب قراردادهای کوتاه مدت از ریپو استفاده می شود و می توان به بانک ها مراجعه کرد و وام دریافت کرد. به گزارش اقتصاددان به نقل از گسترش نیوز،    اقتصاد هر کشوری

ریپو ابزاری است که در همه بورس ها وجود دارد و از آن برای اعتبارات کوتاه مدت استفاده می شود.اکنون در ایران در قالب قراردادهای کوتاه مدت از ریپو استفاده می شود و می توان به بانک ها مراجعه کرد و وام دریافت کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از گسترش نیوز،    اقتصاد هر کشوری با چالش های متعددی روبرو است یک از این چالش ها چگونگی تأمین مالی شرکت‌ها است که نقش مهمی در تسهیل سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی آن کشور ایفا می کند. داشتن ابزارهای مالی مناسب در بازارهای سرمایه هر کشوری می‌تواند به شرکت‌ها این امکان را بدهد تا از روش‌های مختلفی برای تأمین منابع مالی استفاده کرده و کمترین هزینه ممکن را پرداخت کنند. یکی از مهمترین ابزارهای مالی در بازارهای سرمایه، از جمله بورس  قرارداد ریپو یا توافق‌نامه بازخرید است. قرارداد ریپو، قراردادی است که براساس آن یک سرمایه‌گذار اوراق بهادار خود را به سرمایه‌گذار دیگری می ‌فروشد و به طور همزمان متعهد می‌شود که در آینده همان اوراق بهادار یا معادل آن اوراق بهادار را با قیمت از قبل تعیین‌‌شده بازخرید نماید. از طرفی خریدار ریپو نیز متعهد می‌شود که در آینده همان اوراق بهادار یا معادل آن اوراق بهادار را به فروشنده‌ ریپو بفروشد. اخیرا دهقان دهنوی رییس سازمان بورس اظهار کرده است که ابزار مالی ریپو در بورس بهه کار گرفته خواهد شد؛ به همین علت با همایون دارابی کارشناس بازار سهام به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره ورود این ابزار به بورس پرسیدیم برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

همایون دارابی کارشناس بورس  درباره ابزارهای مالی همانند ریپو و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: ریپو یک ابزار تامین مالی کوتاه مدت است که در آن می توان با گرو گذاشتن اوراق بهادار اعم از اوراق مشارکت، اوراق عرضه و سهام برای یک مدت مشخص وجوهی را تامین کرد.

ریپو ابزاری است که در همه بورس ها وجود دارد

فرض کنید شما سهامدار عمده یک شرکت هستید وبرای اجرا پروژه نیازمند به مقداری سرمایه هستید اما به هر دلیلی نمی توانید سهام خود را بفروشید و یا نمی خواهید بفروشید ویا اینکه از نظام بانکی نمی خواهید وام بگیرید و یا نظام بانکی ظرفیت پرداخت آن وام را ندارد در این زمان است که می توانید در بازار سرمایه یک بلوک از سهام خود را نزد یک واسط مالی وثیقه کنید و در برابرش برای یک مدت مشخصی و با یک نرخ معینی وجوه مورد نظر را تامین کنید تا وقتی که به سرمایه در گردش مورد نظر رسیدید وجه آن واسط مالی را پس می دهید و سهام خود را پس می گیرید.

وی افزود: ریپو ابزاری است که در همه بورس ها وجود دارد و از آن برای اعتبارات کوتاه مدت استفاده می شود.اکنون در ایران در قالب قراردادهای کوتاه مدت از ریپو استفاده می شود و می توان به بانک ها مراجعه کرد و وام دریافت کرد.

ریپو ابزاری برای بازارگردانی بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: وقت آن است که بر اساس گفته های دهقان دهنوی رییس سازمان بورس به این ابزار توجه بیشتری شود زیرا اکنون بازارگردانان ما مقدار زیادی سهام خریداری کرده اند و ا‌ز آنجایی که بازارگردانی نیازمند به نقدینگی است،‌این ابزار می تواند به آنها کمک کند تا بخشی از سهامی که خریداری کرده اند را وثیقه کنند و در برابر آن تسهیلات برای ادامه بازار گردانی دریافت کنند.

دارابی در پایان با مثبت خواندن تجربه استفاده از ریپو در کشورهای دیگر گفت: ریپو یک ابزار است اما الزامی برای استفاده از آن وجود ندارد و هروقت نیاز داشتید با گرو گذاشتن اوراق و یا سهام به پول برسید.

سخن پایانی:بازارهای سرمایه را ابزارها گوناگون تشکیل می‌دهند.وجود ابزارهای مالی شرط لازم برای یک بازار سرمایه توسعه یافته است. این ابزارها محاسنی برای طرفین قرارداد ایجاد می‌کنند که یا ریسک را کاهش می‌دهند و یا یک اطمینان یک سویه ایجاد می‌کنند. در تمام بازارهای مالی کشورهای پیشرفته این ابزارها کاملا جا افتاده و رواج دارد. اکنون در ایران به بهانه اتفاقات اخیر، اجرای این ابزارها تسریع شده که برای بازار مفید خواهد بود.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....