تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردین 1402 - 18:15
کد خبر : 119452

فقر زدایی و حفظ امنیت غذایی پایدار در چین

فقر زدایی و حفظ امنیت غذایی پایدار در چین

کدخدایی ادامه داد: چین به دلیل جمعیت بالا و فقری که تا چند دهه پیش در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای این کشور وجود داشت، با برنامه های چند مرحله ای تلاش کرد تا امنیت غذایی جمعیت یک میلیاردوچهارصد میلیون نفری اش را حفظ کند. وی افزود: چین پر جمعیت‌ ترین کشور دنیا است و

کدخدایی ادامه داد: چین به دلیل جمعیت بالا و فقری که تا چند دهه پیش در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای این کشور وجود داشت، با برنامه های چند مرحله ای تلاش کرد تا امنیت غذایی جمعیت یک میلیاردوچهارصد میلیون نفری اش را حفظ کند.

وی افزود: چین پر جمعیت‌ ترین کشور دنیا است و یک ‌پنجم جمعیت دنیا در این کشور زندگی می ‌کنند. ولی چین برای حفظ امنیت غذایی اش مقام تولید کننده یک ‌چهارم غذای دنیا را کسب کرده است.

کدخدایی در ارتباط با سیاست های فقرزدایی چین گفت: تولید، قدم اول در بهره وری و اشتغال زایی است. کشوری که کارخانه دنیا است، با هر محصولی اشتغال تولید می کند. رشد صعودی اشتغالزایی در چین سه دهه گذشته، برای چینی ها درآمد و رفاه آورد و جمعیت بالایی از فقر نجات پیدا کردند.

کدخدایی تشریح کرد: از بین رفتن فقر مطلق کیفیت تغذیه چینی ها را بالا برده است. امروز امنیت غذایی پایدار اولویت اول حاکمیت چین است به همین دلیل توجه ویژه به حوزه کشاورزی در نظام اداره این کشور به وضوح دیده می شود.

کدخدایی ظرفیت بین المللی سیاست های فقرزدایی چین را اینطور تشریح کرد: با وجود اینکه نظام اداره کشور چین کمونیستی است، اما این کشور در های خود را به روی دنیا باز کرده و تجارب خود را با جهان به اشتراک می گذارد.

وی گفت: امروزه چین الگوی موفقی از مدیریت، برنامه ریزی، ابتکار عمل، خلاقیت و کارآفرینی، بهره وری و استفاده از تکنولوژی های نوین در هر حوزه ای به خصوص در حوزه کشاورزی و تولیدات صنایع غذایی را پیش چشم جهان به نمایش گذاشته است.

کدخدایی در تشریح یکی از موفقیت های چین گفت: کمپین کاهش دور ریز غذا در چین با هدف کاهش ضایعات تولیدات کشاورزی و مصرف بهینه مواد غذایی با توجه ویژه رئیس دولت در این کشور آغاز شد. این کمپین از جمله طرح هایی است که لزوم الگو برداری از آن در داخل کشورمان احساس می شود.

کدخدایی گفت: مختصات جمعیتی و جنگ تجاری باعث شد تا چین نگاهی جدی و مسئولانه به حوزه ضایعات مواد غذایی داشته باشد.

وی ادامه داد: آمارهای داخلی نشان می دهد میزان ضایعات مواد غذایی در کشور ما برابر با ۶۰% صادرات نفتی ایران است. یعنی ۶۰٪ از مواد غذایی تنها در زنجیره تولید دور ریز می شوند.

رسول کدخدایی در پایان تاکید کرد: یک دهه مساله پیشگیری از ایجاد ضایعات مواد غذایی، جلوگیری از دور ریز این مواد و هدر ندادن غذا به شکل کمپین های مختلفی توسط دولت و با کمک رسانه های چینی به طور مداوم مطرح شد. پیگیری و نظارت دولت و فعالیت بالای رسانه ها در این حوزه موجب موفق شدن این کمپین ها و ایجاد فرهنگ درست مصرف مواد غذایی در چین شده است. این موضوع در کنار سیاست کلی فقر زدایی در چین کاری ارزشمند و الگویی قابل توجه است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....