تاریخ انتشار : یکشنبه 4 آبان 1399 - 12:33
کد خبر : 22935

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

با اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه در مهر به رقم ۷.۰۴ درصد رسید که بالاترین تورم یک دهه اخیر محسوب می‌شود. آنچه که مشخص است هر چند افزایش قیمت‎‌ها با چاشنی افزایش قیمت دلار بوده‌است اما همانگونه که اقتصاد آنلاین بارها هشدار داده‌بود این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و سیاست‌گذار اقتصادی نه تنها نتوانست از

با اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه در مهر به رقم ۷.۰۴ درصد رسید که بالاترین تورم یک دهه اخیر محسوب می‌شود. آنچه که مشخص است هر چند افزایش قیمت‎‌ها با چاشنی افزایش قیمت دلار بوده‌است اما همانگونه که اقتصاد آنلاین بارها هشدار داده‌بود این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و سیاست‌گذار اقتصادی نه تنها نتوانست از شدت آن بکاهد بلکه بر آتش آن دمیده‌است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ جمله معروفی هست با این مضمون که تاریخ تکرار مکررات است. گزاره‌ای که برای ما ایرانیان بسیار قابل درک است. اقتصادی با مشکلات ساختاری که هر چند سال یکبار این ناترازی‌های اقتصادی خود را در قالب جهش تورمی نشان می‌دهد. بنابراین با تورم‌های بالا و جهش‌های قیمتی که این روزها بر ما می‌گذرد، بیگانه نیستیم. اما همیشه باید برای داستان‌های خودمان، جا برای یک “ولی” خالی بگذاریم. همین دو سال پیش بود که در سال ۱۳۹۷ قیمت‌ها شروع به اوج گرفتن کرد. قیمت ارز، مسکن و خودرو و هر چه که قابل مبادله بود، به شدت افزایش یافت.

پس از آن در سال ۱۳۹۸ کمی از شیب تند افزایش قیمت‌ها کاسته شد و خوشحال بودیم از اینکه یک دوره جهش قیمتی دیگر را به سلامت از سر گذراندیم!! ولی فراموش کردیم که زندگی یکنواخت کسل کننده است و این بار افزایش شیب قیمت‌ها تنها به فاصله کوتاهی و در کم‌تر از یکسال سیاست‌گذران را غافل‌گیر کرد؛ حتی شدیدتر از گذشته. گویا اوج‌گیری قیمت‌ها در سال ۱۳۹۷، تنها پیش‌لرزه‌ای بود برای زلزله اصلی. آیا این افزایش قیمت‌ها اجتناب‌ناپذیر بود و چه شد به اینجا رسیدیم. موضوعی است که سعی می‌کنیم در این گزارش، مختصر نگاهی بدان بیندازیم.

مرکز آمار، اطلاعات شاخص قیمتی مصرف‌کننده در مهرماه را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، شاخص قیمت مصرف کننده در اولین ماه از فصل پاییز به عدد ۲۶۱٫۵ رسید. این یعنی تورم ماهانه در مهر ماه برابر با ۷٫۰۴ درصد بوده‌است؛ بالاترین تورم ماهانه پس از مهر سال ۱۳۹۷ در طول یک دهه گذشته. البته تورم ماهانه مهر ۱۳۹۷ نیز برابر با ۷٫۰۵ درصد بود که تفاوت چندانی با تورم مهر ۱۳۹۹ ندارد و با خیال راحت می‌توان گفت که تورم ماهانه مهر امسال بالاترین تورم یک دهه گذشته را به نام خود ثبت کرده‌است. همچنین تورم نقطه به نقطه در این ماه ۴۱٫۴۳ درصد گزارش شده‌است که نسبت به ماه گذشته جهش ۷ درصدی را نشان می‌دهد. نمودار زیر تورم ماهانه و نقطه به نقطه را از سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد.

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

همانگونه که می‌توان از نمودار بالا مشاهده کرد، رفتار قیمت‌ها در ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ بسیار مشابه هم هستند با یک تفاوت. در سال ۱۳۹۷ وقتی قیمت‌ها شروع به افزایش کرده‌بودند که تقریباً ۵ سال از جهش قیمتی سال‌‌های ۹۱ و ۹۲ گذشته بود و تورم نقطه به نقطه در سطح ۷ درصد قرار داشت. اما افزایش قیمت‌های امسال در حالی اتفاق افتاده‌است که اولاً کم‌تر از یکسال از جهش قیمتی قبلی که یکی از سخت‌ترین جهش‌های قیمتی چند دهه اخیر بود، گذشته است و ثانیاً تورم نقطه به نقطه هنوز در سطح بالای ۲۰ درصد قرار داشت. همه این‌ها نشان می‌دهد جهش تورمی که امسال با آن روبرو هستیم چه فشار مضاعفی را بر خانوار وارد کرده‌است.

اما آیا این افزایش قیمت‎‌ها قابل پیش‌بینی بود؟ برای پاسخ به این پرسش نگاهی به روند تورم سالانه می‌اندازیم. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تورم منتهی به مهر امسال به ۲۷٫۲ درصد رسیده‌است که نسبت به ماه گذشته ۱٫۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حال است که در شهریور تورم سالانه با افزایش ۰٫۲ درصدی در سطح ۲۶ درصد قرار داشت. نمودار زیر روند تغییرات تورم سالانه را نشان می‌دهد:

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

همانگونه که مشخص است از اوایل امسال شیب نزول تورم سالانه که از اواسط سال ۱۳۹۸ آغاز شده‌بود کاهش یافت. به عنوان مثال در خرداد ماه تورم سالانه ۲ درصد کاهش یافته‌بود، این در حالی است که در اردیبهشت، ۲٫۴ درصد از تورم سالانه کاسته شده‌بود. این به معنای کاهش شیب نزولی تورم است و با کاهش شیب تغییرات نزولی تورم سالانه این هشدار داده‌شده بود که امکان شکل‌گیری موج تورمی جدید وجود دارد و سیاست‌گذار اقتصادی و به طور مشخص وزارت اقتصاد نه تنها از بحران کنونی جلوگیری نکرد، بلکه با اتخاذ سیاست‌های اشتباهی همچون تشدید صعود بازار سرمایه و پولی سازی سقوط آن بر آتش افزایش تورم دمید. در گزارش ماه‌های گذشته، اقتصاد آنلاین این هشدار را داده بود که ادامه این روند می‌تواند تجربه تلخ سال ۱۳۹۷ را دوباره زنده کند.

بنابراین این افزایش قیمت‌ها با توجه به روند قیمتی و همچنین سیاست‌های اتخاذ شده قابل پیش‌بینی بود. اما این افزایش تورم ناشی از چیست. برای پاسخ به این پرسش، تغییرات قیمتی گروه‌های اساسی کالایی را در سه ماهه اخیر بررسی می‌کنیم. از میان گروه‌های کالایی اصلی، در مهر ماه دو گروه کالایی حمل‌ونقل و همچنین روغن‌ها و چربی‌ها به ترتیب تورم ماهانه ۱۷٫۰۱ و ۱۶٫۰۲ درصد را ثبت کرده‌اند که بالاترین تورم ماهانه در میان گروه‌های کالایی به حساب می‌آید. دو گروه‌ کالایی که طی این مدت با حاشیه‌های متعددی همراه بوده‌اند. خودرو که قیمت‌های عجیب و غریبی را در این ماه ثبت کرد و روغن که صحبت از کمبود آن در بازار شنیده می‌شود؛ به طوری که یکی از شرکت‌های بورسی در اطلاعیه‌ای از تعطیلی فعالیت‌های خود به دلیل اتمام ذخیره روغن خبر داد. نمودار زیر روند تورم ماهانه را در کالاهای اساسی نشان می‌دهد:

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

شاید بتوان دلار را مقصر اصلی این گرانی‌ها دانست. افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، بازارهای دارایی مانند خودرو را متأثر کرده‌است. همچنین با توجه به اینکه بخش قابل ملاحظه‌ای از دانه‌های روغنی وارداتی است، افزایش نرخ ارز در کنار کاهش واردات و عدم تخصیص ارز، موجب کمبود و گرانی این گروه کالایی شده‌است. برای آنکه بدانیم تغییرات دلار چگونه آتش تورم را دوباره شعله‌ور کرد، نمودار زیر روند تورم ماهانه برای گروه کالایی بادوام و بی‌دوام را نشان می‌دهد. مقصود از کالاهای بادوام کالاهایی همچون خودرو و مسکن است و کالاهای بی دوام غالباً شامل خوراکی‌ها می‌شود:

رکورد شکنی‌های تورم در مهر

کالاهای با دوام با ثبت تورم ۲۲٫۳ درصد در یک ماه، رکورد بیش‌ترین افزایش قیمت را شکست. واضح است که افزایش قیمت در این گروه کالایی متأثر از قیمت دلار است و با توجه به اثرگذاری افزایش قیمت این گروه کالایی بر قیمت کالاهای دیگر، در صورت ادامه این روند باید منتظر تشدید تورم در ماه‌های آتی بود به ویژه در کالاهای اساسی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....