تاریخ انتشار : جمعه 31 تیر 1401 - 21:55
کد خبر : 95310

رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

روند ضریب فزاینده در کشور در ده سال گذشته نشان دهنده آن است که این متغیر در ماه های کنونی در قله ده ساله ایستاده و با نوسان همراه است. نوسانی که نه لزوما احتمال کاهشی شدن را در بر دارد و نه خیز جدید برای ثبت قله دیگری. اقتصاددان: رشد متغیرهای کلان اقتصادی در

روند ضریب فزاینده در کشور در ده سال گذشته نشان دهنده آن است که این متغیر در ماه های کنونی در قله ده ساله ایستاده و با نوسان همراه است. نوسانی که نه لزوما احتمال کاهشی شدن را در بر دارد و نه خیز جدید برای ثبت قله دیگری.

اقتصاددان: رشد متغیرهای کلان اقتصادی در ایران مسیری نزولی را پیموده و این کاهش در پایه پولی نمود بیشتری را به ثبت رسانده است. در خرداد ماه امسال پایه پولی در کشور به ۶۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به ماه قبل افت پیدا کرد. به طور کلی بانک مرکزی یکی از نشانه های کنترل متغیرهای کلان در کشور را مسیر نزولی رشد نقطه ای این شاخص ها می داند.

این در حالی است که نقدینگی هم چنان با سرعت فزاینده ماهانه رو به رو بوده و در این مقطع به ۳٫۳ درصد رسیده است.

روند فزاینده نقدینگی در سال ۱۴۰۱

پایه پولی خرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل تقریبا ۰٫۴۴ درصد کمتر شده و ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. رشد نقطه ای نقدینگی نیز در سطح ۳۵ درصد قرار داشته و نسبت به پایان سال گذشته از ۴۰ درصد فاصله گرفته است.

در مقابل اما رشد ماهانه نقدینگی مسیری فزاینده را ثبت کرده و در نهایت به ۵ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

بررسی آمارهای نقدینگی این ماه نشان می دهد بیشترین علت افزایش در شاخص مذکور به سهم پول تعلق داشته که با رشد ۱۱٫۶ درصدی نسبت به ماه قبل اکنون تقریبا به هزار و ۱۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین رشد در بازه ده ساله به شمار می رود.

اما در ادامه رشد نقدینگی و افت پایه پولی متعاقبا یک شاخص با رشد بیشتری در اقتصاد مواجه خواهد شد. آن هم ضریب فزاینده نقدینگی است.

 رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی

این ضریب معادل با تقسیم میزان نقدینگی به کل پایه پولی در کشور است که به لحاظ مفهومی نشان می دهد به صورت عرفی هر واحد پایه پولی به خلق چه میزان نقدینگی منجر می شود.

شاخصی که اکنون طبق آمارهای بانک مرکزی به ۷٫۹۷ رسیده که در پایان سال ۱۴۰۰ نیز این شاخص معادل با ۸ ثبت شده بود.یعنی تغییر چندانی نداشته است.

به طور کلی روند ضریب فزاینده در کشور در ده سال گذشته نشان دهنده آن است که این متغیر در ماه های کنونی در قله ده ساله ایستاده و با نوسان همراه است. نوسانی که نه لزوما احتمال کاهشی شدن را در بر دارد و نه خیز جدید برای ثبت قله دیگری.

از آن جا که این نسبت را در اقتصاد همزمان با معادل معکوس نسبت سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی نیز می دانند بانک مرکزی ریشه افزایش شاخص را ، کاهش ذخایر اضافی بانکها و موسسات اعتباری در پایان خرداد ۱۴۰۱ بوده ‌است.

اما به هر شکل رشد ضریب فزاینده مانند یک دماسنج از وضعیت سرعت گردش پول عمل می کند و نشان می دهد هر واحد خلق پول در شرایط کنونی با سرعت بیشتری به نقدینگی تبدیل شده و در نهایت تورم زایی آن بیشتر خواهد بود.

 رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....