تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 21:20
کد خبر : 63760

روی خوش بورس به دلار و بازار جهانی

روی خوش بورس به دلار و بازار جهانی

 بورس امروز بالاخره به مدار مثبت چرخید و توانست با قدرت زیادی صعودی شود. به طوری که در پایان بازار شاخص کل با رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی (معادل ۲.۹ درصد) همراه شد و شاخص هم‌وزن هم توانست رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کند. این بیشترین رشد روزانه بورس از ۲۶ اسفند سال قبل یعنی

 بورس امروز بالاخره به مدار مثبت چرخید و توانست با قدرت زیادی صعودی شود. به طوری که در پایان بازار شاخص کل با رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی (معادل ۲.۹ درصد) همراه شد و شاخص هم‌وزن هم توانست رشد ۲.۴ درصدی را ثبت کند. این بیشترین رشد روزانه بورس از ۲۶ اسفند سال قبل یعنی طی حدود ۷ ماه گذشته بود.

به نظر می‌رسد این صعود پرقدرت بورس تهران در پی جهش‌های عجیب کامودیتی‌ها در پایان هفته گذشته بود. اتفاقی که باعث شد تقریبا تمام نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور بورس تهران با رنج مثبت و حتی صف خرید معاملات هفته جدید را آغاز کنند. شروعی سبز که جوی مثبت در کل بازار ایجاد کرد و بسیاری دیگر از نمادها مانند بانک‌ها، خودروسازان، سرمایه‌گذاری‌ها و… را تا صف خرید پیش برد.

ecd1eccf 1f68 4b0a 9513 3e56c3ef47e5 SatOct162021 اقتصاددان نوشته

موتور جهانی بورس تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،   بحران انرژی منجر شده تا بازار جهانی بعد از چند ماه سکون دوباره به حرکت درآید و کالاها به ویژه کامودیتی‌های کربن پایه در مسیر صعودی قرار بگیرند. صعودی که طی پایان هفته گذشته به واسطه انتشار داده‌های بهتر از انتظار از آمار صادرات چین با قدرت بیشتری ادامه یافت. به طوری که مس ۹.۵ درصد، نفت ۲ درصد، روی ۱۹ درصد و آلومینیوم ۶ درصد رشد کردند؛ اغلب این کامودیتی‌ها توانستند رکوردهای چند ساله یا حتی تاریخی از خود بر جای بگذارند.

در همین حال دلار هم توانست کف مهم ۲۷ هزار تومانی را حفظ کند و دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد. به طوری که قیمت دلار در معاملات پشت خطی تا ۲۷۳۰۰ تومان هم رشد کرد. چنین شرایطی، یعنی جهش بازار جهانی و عدم ریزش قیمت دلار تبدیل به یک سیگنال جدی به بورس‌بازان برای خرید سهام شد. اتفاقی که منجر شد اغلب نمادهای کالامحور بورس تهران از همان ابتدای صبح با صف خرید همراه باشند.

علت سبزپوشی یک دست بورس چه بود؟

به نظر می‌رسد نمادهای کامودیتی‌محور در پی رشد قیمت کالاها در بازار جهانی و حفظ کف ۲۷ هزار تومانی دلار توانستند در مسیر صعودی قرار بگیرند. اما دلیل رشد نمادهای به اصطلاح برجامی مثل بانک‌ها و خودروسازان چه بود؟

نمادهای کالامحور یا به اصطلاح دلاری بورس تهران حدود ۷۰ درصد از کل بازار سهام را تشکیل می‌دهند. حال هنگامی که تمام این نمادها صعودی می‌شوند جو مثبتی در بازار پدید می‌آید که دیگر نمادها را هم در مسیر صعود قرار می‌دهد. به عبارتی دیگر در پی رشد تعدادی از نمادها شاهد ایجاد یک رفتار توده‌ای در کل بازار هستیم که منجر می‌شود دیگر نمادهای بورسی هم در مسیر صعودی قرار بگیرند. البته نباید فراموش کرد که همین رفتار بود که باعث شد در ابتدای سال نمادهایی که در اوج ارزندگی قرار داشتند هم مغلوب جو بازار شوند و افت‌های سنگین را تجربه کنند.

دومین علتی که برای رشد امروز این دسته از نمادها به نظر می‌رسد، جاماندگی و ریزش سنگین آن‌هاست. به طوری که در حالی شاخص کل نسبت به اوج تاریخی خود افت حدودا ۳۰ درصدی داشته است که شاخص صنعت بانک‌ها حدود ۴۰ درصد و شاخص صنعت خودروسازان نزدیک به ۷۰ درصد افت داشته است. به عبارتی دیگر این افت‌های شدید منجر به ایجاد فضایی شده است که از نظر برخی از فعالان این دسته از نمادها به محدوده ارزندگی وارد شده‌اند و منتظرند تا فضای کلی بازار تا حدی بهبود یابد تا با قدرت در سمت خرید آن‌ها فعال شوند. این اتفاق به خودی خود رفتار توده‌ای بورس تهران را تشدید می‌کند که منجر می‌شود اقبال کلی به بورس افزایش یابد.

بازار به روایت آمار

در پایان معاملات امروز تنها ۲۳ درصد نمادها در مدار منفی معاملات بودند که از این میان ۹ واحد درصد نمادها با صف فروش‌هایی به ارزش ۳۲۰ میلیارد تومان مواجه بودند. در سمت مثبت بازار هم ۲۹ درصد نمادها صف خریدهایی به ارزش ۱۳۷۰ میلیارد تومان را تجربه کردند.

1480e0b0 5d9f 4c41 95c0 5b42bf6d8718 SatOct162021 اقتصاددان نوشته

ارزش معاملات خرد امروز مقداری صعودی شد و به ۵۲۵۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات را شیمیایی‌ها، فلزات و پالایشی‌ها داشتند و در بین نمادها هم شپنا، پالایشی یکم و دارا یکم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حقیقی‌ها بعد از مدت‌ها امروز دوباره در سمت خرید فعال‌تر شدند و توانستند خالص خرید ۵۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کنند. بیشترین ورود پول حقیقی به صنایع شیمیایی، فلزات و پالایشی و نمادهای فولاد، زاگرس و کاوه بود. حقوقی ها هم در حالی در هیچ صنعتی به طور ملموس خریدار نبودند که در بین نمادها بیشترین خالص خرید را در فسبزوار، وبملت و سمگا داشتند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....