تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 - 21:55
کد خبر : 89925

رویکرد جدید اسرائیل به برجام

رویکرد جدید اسرائیل به برجام

رژیم صهیونیستی این هفته به آمریکا پیشنهاد توافق هسته‌ای جدیدی به جای برجام را داده است. از سوی دیگر، نخست وزیر این رژیم در دیدار با گروسی، مدیر کل آژانس اتمی گفت دیلپماسی با ایران را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند مستقلا اقدام کند.  مذاکرات وین در وضعیت نامعلوم و معلقی به سر

رژیم صهیونیستی این هفته به آمریکا پیشنهاد توافق هسته‌ای جدیدی به جای برجام را داده است. از سوی دیگر، نخست وزیر این رژیم در دیدار با گروسی، مدیر کل آژانس اتمی گفت دیلپماسی با ایران را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند مستقلا اقدام کند.

 مذاکرات وین در وضعیت نامعلوم و معلقی به سر می‌برد و آمریکا و سه کشور اروپایی فرآیند صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را آغاز کرده‌اند. در این مقطع حساس، لابی اسرائیل درباره برجام بیش از گذشته نمایان شده است. از یک سو، رژیم صهیونیستی این هفته به آمریکا پیشنهاد توافق هسته‌ای جدیدی به جای برجام را داده است. از سوی دیگر، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز به بیت‌المقدس سفر کرد که موجب انتقاد ایران به عدم رعایت اصل بی‌طرفی آژانس شد. بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رافائل گروسی گفت دیلپماسی با ایران را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند مستقلا دست به کار شود و تهدید قدیمی برای آغاز جنگ را تکرار کرد.

پیشنهاد توافق بدون «بندهای زوال‌پذیر»

با در کما قرار گرفتن مذاکرات برجام،‌ رژیم صهیونیستی در تلاش است آمریکا را مجاب به توافقی هسته‌ای جدیدی با ایران به جای برجام کند که در آن «بندهای غروب آفتاب» حذف شوند. روزنامه جروزالم‌پست گزارش داد اسرائیل به دولت بایدن این پیشنهاد جدید را داده است: تحریم‌ها علیه ایران [به طور موقت] رفع شوند، اما محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای تهران دائمی شوند .

به گزارش این روزنامه، این پیشنهاد را «ایال هولاتا» مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی این هفته در دیدار با «جیک سالیوان» همتای آمریکایی خود مطرح کرد.

پیشنهادی که هولاتا به سالیوان ارائه کرد -که اسرائیل قصد دارد به سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) ارائه کند- یک توافق بدون «بندهای غروب آفتاب» برجام خواهد بود. رژیم صهیونیستی در کنار برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در سال‌های گذشته از منتقدان «بندهای غروب آفتاب» یا «بندهای زوال‌پذیر» در برجام بوده‌اند. منظور از این بندها، مفادی در توافق هسته‌ای سال ۹۴ است که محدودیت‌های تعریف‌شده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.

جیک سالیوان (راست) و ایال هولاتا (چپ)، مشاوران امنیت داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی
جیک سالیوان (راست) و ایال هولاتا (چپ)، مشاوران امنیت داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی

سفر گروسی به اسرائیل در آستانه نشست شورای حکام

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، رافائل گر‌وسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه برای بررسی تحولات پرونده هسته‌ای ایران به سرزمین‌های اشغالی سفر و با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. این سفر در آستانه نشست حساس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امکان ارائه قطعنامه علیه ایران در آن وجود دارد، انجام شد و از سوی مقامات کشورمان از جمله وزیر خارجه مورد این انتقاد قرار گرفت که در تعارض با رعایت اصل بی‌طرفی و جایگاه فنی و حرفه‌ای آژانس است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در توئیتی درباره سفر سؤال برانگیز گروسی نوشت: «ایران به عنوان یکی از امضا‌کنندگان اولیه پیمان منع اشاعه، نسبت به تضعیف بیش از پیش اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همگان‌ هشدار می‌دهد». وی افزود: کسی نمی‌تواند در قبال برنامه مخفی تسلیحات اتمی اسرائیل سکوت پیشه کند و سپس ادعای بیطرفی کرده و درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران سخن بگوید.

رویترز هفته قبل گزارش داد آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده و عنوان کرده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، به شدت مایه نگرانی است. این چهار کشور همچنین مدعی‌اند که «به دلیل همکاری ناکافی ایران» اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده و از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.

ارائه این پیش نویس با واکنش ایران مواجه شد و امیرعبداللهیان و همچنین خطیب‌زاده در این خصوص به بانیان قطعنامه هشدار دادند. امیرعبداللهیان در این رابطه با جوزپ بورل مسؤول سیاست خاذجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو و اعلام کرد که هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد.

بنت: دیپلماسی با ایران را بر دیگر راه‌ها ترجیح می‌دهیم

به گزارش رویترز، بنت، در دیدار با گروسی گفت که حل و فصل دیپلماتیک را به بن‌بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران ترجیح می‌دهد، اما می‌تواند اقدام مستقلی انجام دهد و تهدید پنهان طولانی‌مدت برای آغاز یک جنگ را تکرار کرد.

بنت گفت «اسرائیل دیپلماسی را در تعامل با ایران بر دیگر راه‌ها ترجیح می‌دهد، اما فرصت محدود و معینی را برای امکان موفقیت دیپلماسی در نظر می‌گیرد» و افزود بر این، ادعا کرد رژیم او حق دفاع از خود و اقدام علیه تهران را برای خویش محفوظ می‌داند.

دیدار رافائل گروسی با نفتالی بنت
دیدار رافائل گروسی با نفتالی بنت

تهدید به حمله و واکنش ایران

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که به منظور شرکت در دهمین دور مشورت‌های سیاسی به نروژ سفر کرده بود، دیروز در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «در پاسخ به خبرنگار نروژی درباره احتمال تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی گفتم: صهیونیست‌ها حمله به ایران را فقط ممکن است بتوانند در خواب تصور کنند. هرگاه چنین خوابی را هم ببینند، هرگز از آن بیدار نخواهند شد.»

یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جروزالم پست و درباره رویکرد خود به جمهوری اسلامی ایران مدعی شده بود « اگر ایرانی‌ها جنگ را به جلوی در خانه ما می‌آورند، جنگ را در آستانه در خانه خود هم خواهند دید».

این در حالی است که ارتش رژیم اشغالگر قدس پنج‌شنبه ۱۲ خرداد اعلام کرد که با هدف آمادگی برای «سناریوهای» مختلف در مقابله با تهدیدهای ایران، طی هفته جاری جنگنده‌های هوایی اسرائیلی بر فراز دریای مدیترانه و ناوهای جنگی این کشور در دریای سرخ رزمایش برگزار کردند. این بیانیه افزود که در جریان این رزمایش که شامگاه سه‌شنبه ۱۰ خرداد برگزار شد، جنگنده‌های اسرائیلی تمرینات شبیه‌سازی «پرواز دوربرد، سوخت‌گیری هوایی و حمله به اهداف دوردست» را انجام دادند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....