تاریخ انتشار : یکشنبه 10 مرداد 1400 - 0:48
کد خبر : 55626

رویکرد اقتصادی در توسعه فناوری نانو در صنعت آب

رویکرد اقتصادی در توسعه فناوری نانو در صنعت آب

به گزارش رسانه اقتصاددان: آب سالم باید ظاهرش زلال باشد و مواد معدنی به میزان مجاز در آن باشد. مواد آلی و معدنی موجود در آب تا حدی برای بدن لازم بوده و آب را خوش‌بو و گوارا می‌کند. ولی وجود بیش‌ازحد این مواد در آب به‌خصوص کلسیم، منیزیم، آهن و مس باعث سختی آب

به گزارش رسانه اقتصاددان:
آب سالم باید ظاهرش زلال باشد و مواد معدنی به میزان مجاز در آن باشد. مواد آلی و معدنی موجود در آب تا حدی برای بدن لازم بوده و آب را خوش‌بو و گوارا می‌کند. ولی وجود بیش‌ازحد این مواد در آب به‌خصوص کلسیم، منیزیم، آهن و مس باعث سختی آب شده و در طولانی‌مدت باعث ایجاد بیماری‌های مختلف ازجمله بیماری سنگ کلیه و نیز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود برای کاهش سختی آب و همچنین حذف نیترات از آب آشامیدنی استفاده از تصفیه خانه و کلر به تنهایی روش کاربردی نیست. امروزه برای حذف کامل آلاینده‌های آب از روش‌های نوین همچون فناوری نانو می بایست استفاده شود.
عوارض مصرف آب آلوده می تواند بسیار خطرناک و جبران ناپذیر باشد. آب های شهری ممکن است از فیلتر تصفیه خانه ها رد شده باشد اما به صورت کامل نمی توان گفت که آبی سالم برای شرب می باشند. امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته سعی بر این دارند تا با استفاده از دستگاه تصفیه آب و فناوری نانو میزان آلایندگی را به حداقل برسانند.

نانو تکنولوژی و آشنایی با آن
نانو تکنولوژی، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستمهای جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح ملکولی و اتمی و استفاده از خواص است که در آن سطوح ظاهر می شود. از همین تعریف ساده برمی آید که نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته هاست. برای نانوتکنولوژی کاربردهایی را در حوزه های مختلف از غذا، دارو، تشخیص پزشکی و بیوتکنولوژی تا الکترونیک، کامپیوتر، ارتباطات، حمل­و­نقل، انرژی، محیط زیست، مواد، هوافضا و امنیت ملی برشمرده اند.کاربردهای وسیع این عرصه به همراه پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی آن، این فن ­ آوری را به­عنوان یک زمینه فرا رشته­ای و فرابخش مطرح نموده است.

کاربرد نانو تکنولوژی در تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی :
با توجه به مسئله بحران آب که امروزه یکی از مشکلات اساسی اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است . بی شک با توجهی دوباره به منابع آب آلوده شده ، می توان به مقابله با این بحران پرداخت . تصفیه فاضلاب خانگی و نیز پسابهای صنعتی از دیرباز مورد توجه بشر قرار گرفته است ولی آنچه که فناوری نانو میتواند در اختیار دهد ، بهبود کیفیت فاضلاب تصفیه شده برای استفاده مجدد در کشاورزی ، کشت آبی ، مصارف صنعتی یا حتی شرب و شستشو می باشد .
استفاده از فناوریهای نوین به خصوص فناوری نانو در راستای کاهش اثرات سوء آلودگیهای زیست محیطی، بعنوان یکی از راهکارهای مدیریتی مطرح می‌باشد. یکی از مواردی که این فناوری کاربرد خود را متبلور می‌نماید در ارتباط با منابع آب می‌باشد.
بنابر آزمایشات و گزارشات منتشر شده از سازمان‌های مختلف محیط زیستی و پزشکی آب مصرفی در اغلب مناطق دنیا از جمله ایران دارای آلاینده‌هایی است که برای سلامت بدن مناسب نبوده و مخاطراتی را به همراه دارند. برای تصفیه آب در سیستم تصفیه خانه‌های صنعتی از کلر و برخی از مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود که در واقع این مواد شیمیایی تنها می‌توانند برخی از باکتری‌ها و ویروس‌های اب تصفیه نشده را از بین ببرند. اما خود کلر در آب باقی می‌ماند و کلر یکی از سمی‌ترین مواد شیمیایی شناخته شده برای بدن است.همچنین دستگاه‌های تصفیه آب غیر استاندارد از مواد ناسالم در تهیه فیلترهای تصفیه خود استفاده می‌کنند که نه تنها مواد شیمیایی را از آب به خوبی تصفیه نمی‌کند بلکه خود منشأ تولید مواد شیمیایی در آب هستند. اغلب انتقادی که به دستگاه تصفیه آب می‌شود، موارد زیر است:دستگاه‌های تصفیه آب غیر استاندارد همه مواد معدنی آب مانند منیزیم و کلسیم آب را از بین می‌برند ، دستگاه‌های تصفیه آب بی کیفیت به خوبی نمی‌توانند همه سموم و مواد شیمیایی آب را حذف کنند ، نیاز به تعمیر و نگهداری زیاد دارند ، از فیلترهای بی کیفیت استفاده می‌کنند ،برق زیادی مصرف می‌کنند.
یک نکته‌ی قابل تأمل در خصوص عقیده‌ی برخی از کارشناسان در خصوص مضر بودن آب تصفیه شده در دستگاه تصفیه آب وجود دارد و آن هم این است چرا باید آب تصفیه شده ضرر داشته باشد؟

دلیل اینکه آب تصفیه شده ضرر دارد دو موضوع است:
اول اینکه آب تصفیه شده خاصیت قلیایی خود را از دست بدهد و یا در اصل اسیدی شود و مورد دوم اینکه آب مواد معدنی و مفید خود را از دست می‌دهد.
اگر از این دو دیدگاه موضوع را بررسی کنیم کاملاً درست است. متأسفانه برخی از دستگاه‌های تصفیه آب به این دو موضوع توجه لازم را ندارند. آب در فرآیند تصفیه خود بخصوص در مواقعی که از چندین مرحله تصفیه عبور می‌کند خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و موضوع دیگر این است که فیلتر زیاد آب آن هم با فیلترهایی مانند اسمز معکوس باعث می‌شود آب حتی مواد طبیعی و معدنی خود را هم از دست بدهد.
چاره چیست؟
این موضوع اگر مورد توجه تولیدکننده دستگاه تصفیه آب قرار نگرفته باشد باعث می‌شود اب تصفیه شده کیفیت لازم را باز نداشته باشد و اتفاقاً گاهاً به دلیل اسیدی بودن مضر هم باشد. آب باید اســتانداردهای کیفی خاصی داشته باشد تا برای مصارف انسان بیخطر باشد. در فرایند خالصسازی آب آشــامیدنی، باید مواد آلاینده و میکروبها از آب حذف شوند. بیشتر منابع آب آشــامیدنی از آبهای زیرزمینی و یا آبهای ســطحی و آبهای ذخیره شده پشت سدها تامین میشود. با استفاده از فناوری نانو میتوان میکروبهای مقاوم به روشهای مرسوم را میکروبزدایی و به راحتی از آب حذف کرد. همچنین ترکیب فرایندهای فیلتراسیون با فناوری نانو در جهت افزایش بازده تصفیه آب و کاهش هزینه ها بسیار موثر واقع میشوند.

اهمیت کاربرد فناوری نانو در صنعت آب
فناوری نانو طی مدت کوتاهی که از ظهور آن می گذرد کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون یافته است. در نتیجه صنعت آب، بعنوان یکی از پایه‌های حیات از این مسئله مستثنی نیست و در بخشهای مختلف آن، شامل ساخت سدها، حفاظت خطوط لوله انتقال آب، تصفیه آب و پساب، شیرین سازی آب و غیره، فناوری نانو کاربرد یافته است.
امروزه در جهان بسیاری از مردم به دلایل بلاهای طبیعی، جنگ و زیر ساختهای ضعیف خالص سازی آب، به آب بهداشتی دسترسی ندارند. حدود یک میلیارد نفر به منابع آبی دسترسی ندارند. روزانه‌۵۰۰۰ کودک به علت مبتلا شدن به امراض ناشی از مصرف آب غیر بهداشتی می‌میرند.
تمام تلاش محققین این است که با کمک روشها و فناوریهای جدید بتوانند این مشکلات را کاهش دهند. یکی از این فناوریها، فناوری نانو است.

در مجموع کاربردهای متعددی را می‌توان در زمینه استفاده از فناوری نانو متصور بود که اهم آنها در ذیل آمده است:
۱-استفاده از ذرات نانو ساختار در تصفیه آلاینده ها
۲-رنگ زدایی از آب آشامیدنی
۳-نمک زدایی از آب
۴-نانو پوشش ها
۵-نانو لوله‌های جاذب گازهای سمی
۶-نانو پلیمرهای متخلخل
۷-استفاده از نانو ذرات در تصفیه پسابها
۸-نانو فیلترها
۹-حذف آرسنیک موجود در آب با استفاده از فناوری نانو

برای رویش محصولات کشاورزی و برای نوشیدن نیاز به آب داریم. در صورت مصرف آب آلوده، ممکن است در همان لحظه آسیبی به سلامتی شما وارد نشود، اما اگر در مدت طولانی از این آب آلوده مصرف کنید، سلامتی شما به خطر می‌افتد. بیماریها به وسیله باکتریهای بیماریزا، ویروسها،پروتوزوئرها و کرمها در انسان ایجاد میشوند. منابع و مخازن آب از جمله رودخانه ها، کانال آبها، دریاچه ها و سدها بویژه در مناطق گرمسیری، محلی مناسب برای انتشار این گونه بیماریها میباشند. این نوع مخازن آب زمینه را برای رشد میزبان های واسط انگلی مانند حلزونها، ماهیها، گیاهان آبزی، ناقلین بیماریها مانند پشه ها و سایر حشرات گزنده فراهم میسازند.
(ح)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....