تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1401 - 10:30
کد خبر : 89690

رونق قاچاق کالاهای دسته دوم

رونق قاچاق کالاهای دسته دوم

خرید جهیزیه از بانه و بازارچه‌های مرزی رونق گرفت. یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با تائید این خبر گفت: خرید جهیزیه از بانه و دیگر بازارچه‌های مرزی با ممنوعیت واردات لوازم خانگی رونق گرفته است.  اخیرا برخی تولیدکنندگان به طور خودسرانه نسبت به افزایش قیمت لوازم خانگی اقدام کردند. این افزایش غیررسمی قیمت لوازم خانگی

خرید جهیزیه از بانه و بازارچه‌های مرزی رونق گرفت. یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با تائید این خبر گفت: خرید جهیزیه از بانه و دیگر بازارچه‌های مرزی با ممنوعیت واردات لوازم خانگی رونق گرفته است.

 اخیرا برخی تولیدکنندگان به طور خودسرانه نسبت به افزایش قیمت لوازم خانگی اقدام کردند. این افزایش غیررسمی قیمت لوازم خانگی دو دلیل دارد: اول اینکه قیمت دلار در سامانه نیما افزایش پیدا کرده و مساله دوم نیز این است که ارز دولتی از محاسبات گمرکی حذف شده است.

این عوامل باعث شد که تولیدکنندگان خسارت‌های ناشی از تصمیمات آنی دولت را از مردم به طور غیررسمی اخذ کنند.

در مقابل بررسی‌ها اما نشان می‌دهد تولیدکنندگان به دلیل افزایش نرخ تورم دیگر توان رقابت با کالاهای قاچاق را ندارند، از این‌رو روزانه تقاضا در بازارهایی مانند بانه، قشم و درگهان به شکل قابل توجهی زیاد شده است.

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: مردم دیگر با قیمت های بالای موجود در بازار به برندهای ایرانی اعتمادی ندارند و به عبارتی با صنعت لوازم خانگی قهر کردند.

فدایی گفت: از یک سو قیمت لوازم خانگی ایرانی گران شده و از طرف دیگر فروش اعتباری کالاها به اعتماد مردم صدمه زده است. از این رو مردم ترجیح می‌دهند به جای اینکه لوازم خانگی ایرانی با قطعات چینی بخرند از بازارچه‌های مرزی خرید کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، احسان فدایی به بازار توضیح داد: خانواده‌های ایرانی مدت‌هاست که بازارچه‌های مرزی مانند درگهان، بانه و … را محل خرید لوازم خانگی خود انتخاب کردند. باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تورم در این میان برخی افراد سودجو هستند که لوازم خانگی‌های بی نام و نشان را که با گرید دو و سه ساخته شده است به فعالان بازار که دربازارچه‌های مرزی مستقرهستند، می‌فروشند.

او بیان کرد: علت استقبال مردم از کالاهای قاچاق و بانه‌ای این است که قیمت تمام شده این کالاها ارزان‌تر از تولیدات داخل است.

کارشناس حوزه صنعت لوازم خانگی خاطر نشان کرد: بعد از تشدید تحریم‌ها و ممنوعیت واردات لوازم خانگی فضای منفی درباره نحوه تولید کالاهای ایرانی و فروش اعتباری برخی کارخانه‌ها به مردم آسیب زد.

فدایی گفت: کارخانه‌ها با راه اندازی طرح فروش اعتباری پول مردم را از چنگشان در می‌آوردند اما با تاخیر چند ماهه کالا به دست‌شان می‌رسید. همین مساله باعث سلب اعتماد مردم شد. از این رو روزانه تعداد خریداران ایرانی از لوازم خانگی قاچاق و استوک( دسته دوم ) که عمدتا در بازارچه‌های مرزی خرید و فروش می‌شود افزایش پیدا کرد.

براساس این گزارش، خبرها حاکی از این است که قیمت ارز نیمایی نیز افزایش پیدا کرده این در حالی است که دولت به تولیدکنندگان اجازه اعمال افزایش قیمت را به کالاهای ایرانی را نمی‌دهد. آیا ممکن است قیمت لوازم خانگی در روزهای پایانی خرداد افزایش پیدا کند؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....