تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 مرداد 1400 - 12:06
کد خبر : 56301

روز شلوغ رییسی قبل از تحلیف

روز شلوغ رییسی قبل از تحلیف

کمتر از ۲۴ ساعت تا مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، مقام‌ها و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی از عصر دیروز تا ظهر امروز وارد تهران شده‌اند و قرار است شمار آنها تا زمان برگزاری مراسم در عصر فردا از ۷۰ هیات عبور کند. امروز مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در

کمتر از ۲۴ ساعت تا مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، مقام‌ها و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی از عصر دیروز تا ظهر امروز وارد تهران شده‌اند و قرار است شمار آنها تا زمان برگزاری مراسم در عصر فردا از ۷۰ هیات عبور کند.

امروز مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. به گفته سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس ۷۳ نفر از مقام‌های کشورهای مختلف در مراسم تحلیف آیت‌الله رییسی حضور خواهند یافت.

در آستانه برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، «چوی جان کان» قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رییس‌جمهوری کره جنوبی، «کریستوف زاخیا الکاسیس» فرستاده ویژه پاپ فرانسیس ساعتی قبل برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شدند.

«ام‌دی شهریار عالم» وزیر ایالتی امور خارجه بنگلادش و فرستاده ویژه نخست‌وزیر این کشور، «مرجان عسمی محمد خلیل» نماینده پارلمان و به عنوان فرستاده ویژه رییس‌جمهوری سریلانکا و «محمد راشد بن حسون» معاون رییس مجلس مالزی هم از دیگر مقاماتی هستند که امروز وارد تهران شدند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایرنا،  زبیرعلی معالید و جاب یاستین داگای رییسان مجالس زنگبار و تانزانیا هم امروز برای حضور در مراسم تحلیف آیت‌الله رییسی با استقبال جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وارد تهران شدند.

نورالدین جان اسماعیل‌اف رییس مجلس ازبکستان، محمد طائر ذاکرزاده رییس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و سینی آمارو رییس مجلس ملی نیجر و نماینده رییس‌جمهوری این کشور در صدر سه هیات پارلمانی وارد تهران شدند. همچنین سوماه فوده نایب‌رییس مجلس گینه کوناکری هم با استقبال جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد. نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا هم به ریاست «انریک مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وارد کشورمان شدند، «استفان کلمنته» سفیر اتحادیه اروپا در وین و برنو شول رییس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا، معاون دبیرکل را در این سفر همراهی می‌کنند.

همچنین «ترکوویچ» معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی و ابراهیم محمد وزیر گردشگری غنا به منظور شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری وارد تهران شدند. حموده صباغ رییس مجلس سوریه که به منظور شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، در بدو ورود مورد استقبال «عباس گلرو» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نایب‌رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور قرار گرفت. «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان به منظور شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری روز گذشته (سه‌شنبه) عازم تهران شد.  بر اساس این گزارش، «هیثم بن طارق» سلطان عمان «البوسعیدی» را به نمایندگی از خود مامور شرکت در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رییسی» کرده است.

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان به منظور شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (سه‌شنبه) عازم تهران شد و با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی، هیثم بن طارق سلطان عمان البوسعیدی را به نمایندگی از خود مامور شرکت در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی کرده است.

امروز همچنین با استقبال رسمی «روح‌الله متفکر آزاد» عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، «کریستوف زاخیا الکاسیس» فرستاده ویژه پاپ فرانسیس برای شرکت در مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه وارد تهران شد.

روز گذشته هم نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری وارد کشورمان شدند، «استفان کلمنته» سفیر اتحادیه اروپا در وین و «برنو شول» رییس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا، معاون دبیرکل را در این سفر همراهی می‌کنند

  برقراری تعامل گسترده با کشور‌های همسایه از اصول اولیه سیاست خارجی ایران 

سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور کشورمان پیش از ظهر دیروز در دیدار «نورالدین جان اسماعیل اف» رییس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان با اشاره به اینکه دو کشور از اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی برخوردار هستند، گفت: ظرفیت‌های بی‌شماری برای توسعه و برقراری روابط در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که علاقه‌مند هستیم در مسیر منافع ملت‌های خود فعال‌سازیم.

رییسی ضمن تاکید بر تسریع در تکمیل قرارداد‌های موجود بین دو کشور و لزوم شناسایی ظرفیت‌های جدید، خاطرنشان کرد: باید تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری‌ها به امنیت دو کشور و رفاه بیشتر دو ملت منجر شود. رییس‌جمهور همچنین اهمیت همکاری‌های نزدیک بین پارلمان‌های ایران و ازبکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعامل و همکاری‌های پارلمانی می‌تواند نقش موثری در روند اجرای قرارداد‌های فی مابین و توسعه روزافزون روابط داشته باشد. نورالدین جان اسماعیل‌اف رییس مجلس قانونگذاری عالی ازبکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام و تبریک رییس‌جمهور و دولت ازبکستان، اظهار کرد: ازبکستان به دنبال توسعه و تحکیم روابط همه‌جانبه با ایران به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی است.

رییسی رییس‌جمهور کشورمان در دیدار «محمدطائر ذاکرزاده» رییس مجلس تاجیکستان، روابط دو کشور را متکی بر همدلی و همزبانی دانست و گفت: روابط تهران و دوشنبه فراتر از روابط عادی دو کشور با یکدیگر است و باید با اتکا به نزدیکی‌های فرهنگی و تمدنی، برای ارتقای سطح این روابط گام‌های جدی برداشت.

رییسی توسعه روابط ایران، تاجیکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی زبان را دارای اهمیت فراوان عنوان کرد و اظهار داشت: ناامنی‌های امروز افغانستان که ریشه در دخالت‌های بیگانگان در این کشور دارد، به نفع هیچ کس نیست و ایران و تاجیکستان باید برای رفع این نگرانی مشترک در عرصه دوجانبه و بین‌المللی همکاری‌های نزدیکی‌تری با یکدیگر داشته باشند.

رییس‌جمهور کشورمان در دیدار «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امورخارجه و فرستاده ویژه سلطان عمان گفت: مناسبات تهران و مسقط فراتر از مناسبات دو همسایه و برآمده از پیوندها و اشتراکات تاریخی دو ملت است. رییس‌جمهور با بیان اینکه مناسبات صمیمانه ایران و عمان صرفا در سطح روابط دوجانبه باقی نمانده و در همفکری، همکاری و همگرایی دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز نمود داشته است، افزود: هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با عمان در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. رییسی احساس صمیمیت بین مردم ایران و عمان نسبت به یکدیگر را پشتوانه‌ای برای توسعه و تحکیم روابط دو طرف و سرمایه‌ای بر پیشبرد روابط دوجانبه دانست.

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه کشورهای منطقه توانایی و قدرت کافی را برای تامین امنیت منطقه دارند، تصریح کرد: حضور بیگانگان در منطقه هیچ ثمره‌ای جز تهدید امنیت ندارد.

بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان نیز در این دیدار با بیان اینکه حامل صمیمانه‌ترین تبریک‌ها و تهنیت‌های سلطان عمان برای رییس‌جمهور جدید ایران هستم، خاطرنشان کرد: روابط بین ایران و عمان به الگویی در روابط میان کشورهای منطقه تبدیل شده است و به این روابط تاریخی و ریشه‌دار افتخار می‌کنیم.

وزیر امور خارجه عمان با استقبال از مواضع رییسی درباره تقویت روابط با کشورهای همسایه از جمله در سخنرانی مراسم تنفیذ، گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم در مسقط از حضرتعالی استقبال کنیم و استمرار سفرهای مقامات عالیرتبه به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو کشور به ویژه در عرصه اقتصادی بیانجامد.

رییسی سه‌شنبه شب در دیدار دبیرکل «اتحادیه بولیواری ملل امریکای ما» (آلبا) با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه آلبا از ارزش‌های مشترک برخوردار هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مصمم است مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای عضو این اتحادیه بیش از پیش تقویت کند و این کار را در راستای ارزش‌ها و مواضع مشترک دو طرف ارزیابی می‌کند.

رییسی بر ضرورت همکاری دوجانبه تصریح کرد و اظهار داشت: ضروری است با برنامه‌ریزی و طراحی مناسب سطح همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را در عرصه‌های مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش دهیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای استکباری و زیاده‌خواه جهان تلاش ملت‌های مستقل و آزادیخواه را ضدارزش دانسته و در مقابل آن توطئه می‌کنند، اظهار داشت: بی‌تردید فعال شدن هر چه بیشتر سطح همکاری ایران و کشورهای امریکای لاتین می‌تواند امریکایی‌ها و سایر مستکبرین را منفعل کند.

«ساچا سرخیو لورمتی سولیز» دبیرکل اتحادیه آلبا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به نمایندگی از ۹ کشور عضو این اتحادیه در تهران حضور یافته و با تبریک انتخاب آیت‌الله رییسی به عنوان رییس‌جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: هدف اتحادیه «آلبا» این است که روابط بین کشورهای عضو آلبا و جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر ارتقا دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایران و اتحادیه آلبا از مشترکات فراوانی برخوردار بوده و هر دو به دنبال دفاع از استقلال و حق حاکمیت ملت‌ها و ایستادگی مقابل زیاده‌خواهی‌های امریکا هستند.


در جلسه امروز هیات دولت

آخرین وضعیت کالاهای اساسی و دارو به رییس‌جمهوری ارایه شد

در جلسه امروز هیات دولت آخرین وضعیت کالاهای اساسی و دارو به رییس‌جمهوری ارایه شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی صبح امروز -چهارشنبه- در جلسه هیات دولت حضور یافت.

در جلسه هیات دولت، تأمین کالاهای اساسی و دارو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیران جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گزارشی از آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی، دارو و ذخایر کشور ارایه کردند.

در ابتدای این جلسه، اسحاق جهانگیری ضمن تبریک مجدد انتخاب حجت‌الاسلام رییسی به عنوان رییس‌جمهوری، گفت: اعضای دولت دوازدهم از هرگونه کمک، مشاوره و انتقال تجربه به دولت جدید دریغ نخواهند کرد.

در این جلسه سایر اعضای دولت نیز انتخاب حجت‌الاسلام رییسی را تبریک گفتند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....