تاریخ انتشار : یکشنبه 16 شهریور 1399 - 10:43
کد خبر : 17826

روحانی: ثابت خواهیم کرد دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است

روحانی: ثابت خواهیم کرد دوگانۀ «سلامت و آموزش» ناصحیح است

رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانۀ «نان و جان» و دوگانۀ «سلامت و دیانت» ناصحیح است؛ امروز نیز همۀ ما و دانش‌آموزان و معلمان ثابت می‌کنیم که دوگانگی «سلامت و آموزش» و دوگانگی «خانه و مدرسه» نادرست است. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که

رئیس‌جمهور گفت: همان‌طور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانۀ «نان و جان» و دوگانۀ «سلامت و دیانت» ناصحیح است؛ امروز نیز همۀ ما و دانش‌آموزان و معلمان ثابت می‌کنیم که دوگانگی «سلامت و آموزش» و دوگانگی «خانه و مدرسه» نادرست است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید که به‌صورت ارتباط تصویری انجام شد، طی سخنانی اظهار داشت: همۀ ما در آزمون بزرگی قرار گرفته‌ایم تا وظیفۀ خود را به‌خوبی انجام دهیم. برای ما مهم است که کنار زندگی، حیات و سلامت جامعه، روند علم و آموزش در کشور جریان داشته باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم ، رئیس‌جمهور افزود: همان‌طور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانۀ «نان و جان» و دوگانۀ «سلامت و دیانت» ناصحیح است؛ امروز نیز همۀ ما و دانش آموزان و معلمان ثابت می‌کنیم که دوگانگی «سلامت و آموزش» و دوگانگی «خانه و مدرسه» نادرست است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه “ما سال تحصیلی را با دقت بیشتر در امر سلامت آغاز می‌کنیم”، تصریح کرد: سلامت دانش‌آموزان همیشه یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش بوده است و قبل از اینکه دانش‌آموزی وارد مدرسه شود، غربالگری‌هایی که انجام می‌شد به‌معنای دغدغۀ آموزش و پرورش برای سلامت دانش‌آموزان عزیز بوده است و همیشه دغدغۀ آموزش دانش‌آموزان را داشتند که با بهترین بیان، بهترین کمک‌آموزشی و با بهترین کتاب بتوانند نوجوانان و جوانان ما را به مقصد عالی‌شان که علم و دانش است، برسانند.

روحانی ادامه داد: این دقت‌ها امسال بیشتر خواهد بود و سلامت دانش آموزان به‌علت حضور یک دشمن طبیعی در جامعه یعنی «ویروس کرونا» با دقت بیشتری باید مدنظر باشد، این بار بر دوش پدران، مادران، خانواده‌ها، مدیران و معلمان سرافراز ماست.

وی با ابراز اینکه “امروز آموزش علم و دانش آغاز می‌شود تا بگوییم آموزش در کشور ما در سخت‌ترین شرایط تعطیل نخواهد شد”، یادآور شد: ما در هشت سال جنگ تحمیلی و در روزهای سخت بمباران در شهرها آموزش را تعطیل نکردیم و دانش‌آموزان علی‌رغم سختی‌ها آموزش را انجام دادند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امسال ضمن تبریک سال تحصیلی به دانش‌آموزان، معلمان، خانواده‌ها، محضر معلمین عزیز عرض می‌کنم که امسال رسالت و وظایف سخت‌تری بر دوش همه شما عزیزان و فداکاران صحنۀ علم و دانش و پیشرفت و تعالی کشور است.

روحانی گفت: هرکس معتقد است که آموزش باید تعطیل شود یعنی اینکه معتقد است پیشرفت کشور و رشد و تعالی نوجوانان و جوانان باید توقف پذیرد، در حالی که آموزش توقف‌ناپذیر است. معلمان عزیز ما در سال جدید علاوه بر رسالت و وظیفۀ همه‌سالۀ خود، وظایف جدیدی را نیز بر دوش دارند که اولینِ آن، مسئلۀ مقابله با ویروس کروناست؛ مدیر و معلم در مدرسه سنگین‌ترین بار را بر دوش دارند که البته همۀ دانش‌آموزان عزیز ما و خانواده‌های آنان نیز کمک خواهند کرد. مهارت‌آموزی دانش‌آموزان برای سلامت خود در شرایط کرونا یکی از وظایف مهم معلمان عزیز ماست یعنی قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، ستاد ملی کرونا و همۀ ما از معلمان عزیز می‌خواهیم که هر کلاس با توصیه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز  شود و در هر کلاسی سؤالات دانش‌آموزان در زمینۀ سلامت آنها و مقابله با کرونا محل بحث قرار گیرد، از این ۳۵ دقیقه، قبل از آغاز هر کلاس ۵ دقیقۀ آن به سلامت و اولویت سلامت اختصاص یابد.

وی بیان کرد: معلمان باید ضمن مهارت‌آموزی، آرامش را در دل دانش‌آموزان به‌وجود بیاورند، رفع اضطراب دومین مسئله‌ای است که بار آن بر دوش معلمان است، ایجاد اضطراب در جامعه، نگرانی در خانواده‌ها و ایجاد نگرانی در ذهن دانش‌آموز مانع از این می‌شود که بتواند با قدرت، آرامش و دقت کلاس‌های درس را پیگیری کند. از معلمان می‌خواهم که به دانش‌آموزان آرامش بدهند تا اضطراب در دل نداشته باشند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر بهداشت را رعایت کنیم و نظافت مدنظر باشد؛ ضدعفونی کلاس، ضدعفونی و شست‌وشوی دست‌ها، استفاده‌ مداوم از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند ما را از این بیماری مصون بدارد.

روحانی خاطرنشان کرد: آموزش در سال جدید تحصیلی سبک و سیاق جدیدی به خود می‌گیرد و کوتاه و خلاصه کردن آموزش و کپسولی کردن آن سومین وظیفه‌ای است که امسال بر دوش معلمان عزیز است. آموزش با بهترین و شیواترین بیان در کمترین زمان، اساس آموزش امسال است؛ آموزش امسال با سال‌های دیگر متفاوت است. معلمان ممکن است مجبور شوند برخی از تکالیفی را که قبلاً دانش‌آموز در کلاس انجام می‌داده است به خانه محوّل کنند تا آن تکالیف در خانه انجام شود، پدران و مادران باید کمک دانش‌آموزان باشند که البته همیشه بوده‌اند ولی امسال باید این کار را انجام دهند. ممکن است کلاس‌ها در مدارسی برای دانش‌آموزان به‌علت جمعیت کلاس و لزوم فاصله‌گذاری یک روز در میان باشد، باید وسایلی فراهم کنیم که دانش‌آموز در روزی که در مدرسه حاضر نیست، از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشد.

وی در ادامه گفت: این هنر ماست تا همۀ دانش‌آموزان در مدرسه همه‌روزه یا به‌صورت فیزیکی و یا از طریق مجازی در کلاس درس حضور داشته باشند، کلاس به‌طور برخی در خدمت معلم و در مدرسه و برخی هم در منزل از طریق فضای مجازی از طریق صداوسیما به‌طور کامل برگزار می‌شود. این سال تحصیلی، سالی ویژه در امر آموزش است و معلمان و مدیران مدرسه موضوع سلامت دانش‌آموزان و فرزندان را به‌عنوان اولویت نخست خود قرار دهند. اگر شبهه‌ای در سلامت دانش‌آموز وجود دارد، او را به منزل برگردانند و اگر اعضای خانواده‌ای به کرونا مبتلا شده‌اند، حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند؛ همان‌طور که خودشان هم باید دو هفته قرنطینه باشند، فرزندان‌شان نیز باید در خانه قرنطینه شوند و با استفاده از رادیو، تلویزیون و فضای مجازی از کلاس و آموزش بهره ببرند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین با یادآوری اینکه سال تحصیلی جدید با تمام سال‌های تحصیلی یک قرن گذشته متفاوت است، تصریح کرد:  سالی که اتفاقاً به پایان قرن متصل می‌شود و نیمی از آن در سال ۱۴۰۰ است و قرن پانزدهم هجری شمسی آغاز می‌شود، سال تحصیلی جدید با شیوه و دقت جدید، با ایثار و فداکاری بیشتر با نظم و انضباط بیشتر برگزار خواهد شد.

روحانی تأکید کرد: امسال سال انضباطِ دقیق دانش‌آموزان است؛ چیزی شبیه به پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح؛ انضباط همیشه در کلاس‌ها و مدرسه یک اصل بوده ولی امسال اصل مهمی است، یعنی دانش‌آموز حتماً باید فاصله را رعایت کند و در ورود و خروج با تراکم و ازدحام نباید مواجه شود. دانش‌آموز در مسیر راه از خانه تا مدرسه و بالعکس باید اصول بهداشتی را مراعات کند، پس امسال سال نظم و انضباط دقیق برای دانش‌آموزان عزیز است که این می‌تواند برای آیندۀ زندگی و ادامۀ رشد جامعۀ ما بسیار مؤثر باشد.

رئیس‌جمهور که هرساله در آیین آغاز سال تحصیلی پرسشی را از دانش‌آموزان با عنوان «پرسش مهر» مطرح می‌کند، امسال نیز این پرسش را برای جامعۀ ۱۴ و نیم میلیون نفری دانش‌آموزان این‌گونه مطرح کرد: سؤال من از همۀ دانش‌آموزان که امروز آغاز سال تحصیلی خود را جشن می‌گیرند، این است که؛ “چگونه باید برای مقابله با ویروس کرونا به اعضای خانوادۀ خود، همکلاسی‌ها، مدرسه و دوستان یاری و کمک کنید؟”، امیدوارم بهترین پاسخ‌ها را از طرف دانش‌آموزان عزیز دریافت کنیم.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....