تاریخ انتشار : شنبه 1 خرداد 1400 - 20:59
کد خبر : 47853

رمزارزها راه جدید ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم

رمزارزها راه جدید ایرانی‌ها برای دور زدن تحریم

خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرده است که ایران از رمزارزها برای کاهش اثر تحریم‌ها استفاده می‌کند. اقتصاددان: رویترز در گزارشی مدعی شده است که یک مطالعه جدید نشان داده که حدود ۴٫۵ درصد از استخراج بیت کوین در ایران انجام می‌شود و به این کشور اجازه می دهد صدها میلیون دلار ارز رمزنگاری شده

خبرگزاری رویترز در گزارشی ادعا کرده است که ایران از رمزارزها برای کاهش اثر تحریم‌ها استفاده می‌کند.

اقتصاددان: رویترز در گزارشی مدعی شده است که یک مطالعه جدید نشان داده که حدود ۴٫۵ درصد از استخراج بیت کوین در ایران انجام می‌شود و به این کشور اجازه می دهد صدها میلیون دلار ارز رمزنگاری شده بدست آورد که می تواند برای خرید کالای وارداتی و کاهش تأثیر تحریم‌ها استفاده کند.

بر اساس ارقام شرکت تحلیلی بلاکچین Elliptic، در سطح کنونی استخراج، تولید بیت کوین ایران در سال به درآمدی نزدیک به ۱ میلیارد دلار می‌رسد.

ایالات متحده تقریباً تحریم کاملی علیه اقتصادی ایران اعمال کرده، از جمله علیه واردات و صادرات، بویژه در بخش‌های نفت و فرآورده‌ها، روابط بانکی، و حمل و نقل این کشور.

در حالی که ، تعیین آمار دقیق “بسیار چالش برانگیز است” برآوردهای Elliptic براساس داده های جمع آوری شده از ماینرهای بیت کوین توسط مرکز آلترناتیو مالی کمبریج تا آوریل ۲۰۲۰ و گزارش‌های شرکت تولید برق دولتی ایران در ژانویه ۲۰۲۱ تا ۶۰۰ مگاوات برق توسط ماینرهای ایرانی مصرف شده است.

بیت کوین و سایر رمزارزها از طریق فرایندی به نام ماینینگ ایجاد می شوند که در آن رایانه های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می‌کنند. این فرآیند انرژی‌بر است و اغلب متکی به برق تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی است که ایران غنی از آن است.

بر اساس گزارش رسانه های محلی ، بانک مرکزی این کشور تجارت بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه استخراج شده در خارج از کشور را منع می‌کند، اگرچه این ارزها به طور گسترده در بازار سیاه موجود است.

رویترز در ادامه گزارش مدعی شده است که ایران استخراج رمزارزها را به طور رسمی در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت به رسمیت شناخت، و برای آن انرژی ارزان داشت و ماینرها را ملزم به فروش بیت کوین استخراج شده خود به بانک مرکزی کرد. چشم‌انداز انرژی ارزان‌قیمت، توجه ماینرهای بیشتری را به ویژه از چین به این کشور جلب کرده است. تهران به ارزهای رمزپایه استخراج شده در ایران اجازه می‌دهد تا هزینه واردات کالاهای مجاز را پرداخت کنند.

رویترز نوشته که این مطالعه نشان می‌دهد که «ایران دریافته است که استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصادی تحت تحریم است که از کمبود پول نقد سخت رنج می‌برد و در عوض از نفت و گاز طبیعی مازاد برخوردار است».

به نوشته رویترز، بر اساس این مطالعه، «برق مورد استفاده ماینرها در ایران معادل تولید سالانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام است؛ یعنی حدود ۴ درصد از کل صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰».

در این مطالعه آمده است: «بنابراین دولت ایران با استفاده از فرآیند استخراج بیت کوین برای دور زدن تحریم‌های تجاری استفاده می‌کند و ذخایر انرژی خود را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند».

بر اساس این مطالعه، «دارایی ماینرهای مستقر در ایران مستقیماً با بیت‌کوین پرداخت می‌شود که می‌تواند برای پرداخت هزینه واردات مورد استفاده قرار گیرد و اجازه می‌دهد تحریم‌های مربوط به نقل و انتقال پول از طریق موسسات مالی ایران بدون هیچ ردی دور زده شود».

Elliptic می‌گوید: شرکت‌های مالی که شروع به ارائه خدمات رمزارز، به ویژه در ایالات متحده کرده‌اند، باید تحریم‌های احتمالی که از طریق استخراج بیت کوین در ایران دور زده می‌شوند را در نظر بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....