تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 20:54
کد خبر : 72442

رقم قاچاق سوخت در کشور اعلام شد

رقم قاچاق سوخت در کشور اعلام شد

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کل کشور نزدیک به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر برای هر فراورده قاچاق صورت گرفته است. اقتصاددان: سید مجتبی محفوظی نماینده مجلس و حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امشب پنجم دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: کل کشور نزدیک به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر برای هر فراورده قاچاق صورت گرفته است.

اقتصاددان: سید مجتبی محفوظی نماینده مجلس و حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز امشب پنجم دی ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی قاچاق گازوئیل به اسم مشتقات نفتی به کام دلال ها پرداختند.

حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در حوزه سیاستگذاری و در قانون مبارزه با قاچاق سیاست‌های را در نظر گرفته ایم گفت: در حاکمیت یارانه سنگینی را به نفت، گاز و سوخت می دهیم پس این یارانه تا وقتی برقرار است برای توزیع عادلانه و یا برای توزیع اولیه تا رسیدن به وضعیت مطلوب نیازمند است تا پارامترها و شاخص‌هایی را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل سامانه‌ای داریم افزود: ارائه سوخت بر اساس پیمایش از هر میزانی که مسیر را پیموده اسنادی ارائه می شود و به همان میزان سوخت ارائه می‌شود، سامانه‌ای را تحت عنوان درخواست فراورده های نفتی داریم که وزارت نفت متولی آن است و مجرب اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، گمرک، سازمان ملی استاندارد و سایر سازمان‌ها است.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه نفت و گاز ما دولتی است، ادامه داد: بحث در حوزه نفت و گاز معطوف به صادرات مشتقات نفتی است یعنی باید بدانیم که محدوده بحثمان کجاست.

قاچاق روزانه ۳ میلیون لیتر سوخت در کشور

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه برآورد قاچاق در طول روز نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر در کل کشور است افزود: بر اساس آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مسئول ارائه آمار است در کل کشور نزدیک به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر برای هر فراورده قاچاق صورت گرفته است.

دهقانی نیا با اشاره به اینکه وقتی یک نمونه‌ شاهد دارد یعنی از یک مخزن دو نمونه گرفته می‌شود گفت: یکی به آزمایشگاه می رود و دیگری در گمرک پلمب می‌شود و می‌ماند، باید دید مشتقات نفتی کجاست و به چه طریقی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مشکوک به قاچاق می شویم که دستگاهی در نمونه انجام شده خود شک به قاچاق کرده باشد لذا اگر این مسئله تقویت شده باشد با نمونه شاهد آزمایشگاه ، آزمایش مجدد گرفته و پرونده قاچاق تشکیل می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه با سامانه ها ، اقدامات و رویه هایی که چیده ایم به نتیجه می رسیم که کالایی قاچاق است یا خیر ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰ شرکت داشتیم که در این حوزه در حال فعالیت بودند، اما بعد از ورود ستاد ،و همکاری دستگاه‌ها و تشکیل دستورالعمل ماده ۴۵، ۳۰۰ شرکت به ۷۰ شرکت رسید.

وی با اشاره به اینکه قاچاق در این حوزه داریم و کسی در خصوص آن شک ندارد اظهار کرد:در کل قاچاق باید کاهش پیدا کند و مورد کنترل قرار بگیرد.

بیکاری عامل اصلی ادامه قاچاق در کشورهاست

سید مجتبی محفوظی نماینده مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وقتی صحبت از بزهکاری می کنیم و وقتی صحبت از مواردی همچون قاچاق یا ثروت می کنیم باید به دنبال ریشه مفاسد باشیم افزود: یکی از عمده‌ترین ریشه‌های این گونه موارد معضل بزرگ بیکاری می‌دانم ، نتیجه بیکاری فقر است.

وی با اشاره به اینکه بیکاری باید ریشه‌کن شود گفت: مطمئن باشد که اگر بیکاری را ریشه‌کن کنیم حداقل ۵۰ درصد از کسانی که در قاچاق سوخت و دیگر قاچاق ها فعال هستند به سمت مشاغل دیگر هدایت می شوند، فاصله زیادی بین نرخ یارانه ای در مباحث فرآورده‌های نفتی و سوخت به ویژه در نفت و گاز است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قیمت یارانه‌ای گازوئیل در کشور ما سه هزار ریال است و قیمت فوب خلیج فارس شصت برابر قیمت یارانه‌ای در داخل کشور است افزود: سودجویان به دنبال قاچاق سوخت می‌روند و از اختلاف قیمت سوء استفاده می‌کنند، اگر ما شاهد قاچاق نباشیم دستگاه‌ها به نحو احسن وظایف خودشان را انجام می‌دهند.

محفوظی ادامه داد: تا زمانی که شاهد قاچاق سوخت در ابعاد گسترده‌ای هستیم به این معناست که دستگاه‌ها وظایف ذاتی خودشان را به درستی انجام نداده اند و نقص‌هایی در بحث نظارت و اعمال کنترل های لازم در این موارد وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....