رقبای ترانزیتی چابهار
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت: استفاده مطلوب از زیرساختهای ترانزیتی ایران مستلزم تغییر نگاه، همافزایی و مساعی همه دستگاهها مرتبط در کاهش زمان و هزینه انتقال کالاست. با این حال باوجود ظرفیتهای خوب ایجاد شده در بنادر کشور خصوصا بندر چابهار، به دلیل عدم وجود استراتژی و
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در یادداشتی نوشت:
استفاده مطلوب از زیرساختهای ترانزیتی ایران مستلزم تغییر نگاه، همافزایی و مساعی همه دستگاهها مرتبط در کاهش زمان و هزینه انتقال کالاست. با این حال باوجود ظرفیتهای خوب ایجاد شده در بنادر کشور خصوصا بندر چابهار، به دلیل عدم وجود استراتژی و رویکرد مناسب در توسعه ترانزیت و انتقال کالا از طریق کشور در بهرهگیری از فرصتها خصوصا در افزایش سهم تجارت از جابجایی بیناللملی کالا موفق نبودهیم. جریان عبور و تجارت جهانی منتظر غفلت دولتها و ایجاد تأخیرات، قوانین دست و پاگیر و رویکردهای بخشی و صنفی نخواهد بود. از سوی دیگر کشورهای همسایه برای جذب و انتقال کالای سایر کشورها از قلمرو خود به شدت در حال رقابت هستند.
نمونه بارز آن در منطقه، ایجاد خط سراسری ریلی شرق به غرب از خاک روسیه شامل خط سراسری راه آهن TSRو TCR است. در شرق، کشور همسایه پاکستان باوجود مشکلات سیاسی با دولت هند و تضاد منافع چین و هند در پاکستان، از طرفی به دنبال تکمیل پروژه OBOR با چین هست و از سوی دیگر به دنبال تسهیل انتقال کالای ترانزیتی با هندوستان از طریق گذرگاههای زمینی هست. در غرب کشور با راهاندازی بندر ام القصر جریان انتقال کالای ترانزیتی از امالقصر و بصره به شمال عراق و امتداد آن تا ترکیه در حال انجام هست. در جنوب کشور نیز اولویت انتقال کالا و تجاریسازی حملونقل کالا از اولویتهای کشورهای حاشیه خلیج فارس است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، ابتدا هماهنگی و همت تمامی دستگاهها جهت روانسازی و حذف تشریفات زائد اداری انتقال کالا در قلمرو کشور از ضروریات است. مطمئنا اهتمام به روانسازی ترانزیت با تغییر رویکرد مدیران و تصمیمگیران کشور از نگاه و پیشفرض « نیاز کشورهای همسایه و منطقه به انتقال کالا از طریق کشور» به «ترانزیت کالا بهعنوان یک فرصت اقتصادی و موثر در توسعه کشور» میسر خواهد شد.
در ادامه، فعالسازی دیپلماسی قوی با کشورهای همسایه جهت انتقال ریلی و جاده کالا از گذرگاههای مرزی از ضروریات است. توسعه زیرساختها خصوصا توسعه امکانات مورد نیاز در پایانههای مرزی و حذف برخی از عوارض که عملا جذابیتهای ترانزیت کالا را حذف کرده نیز ضروری است. توجه به نیازمندیهای بخش خصوصی حملونقل بینالملی و عدم توجه به نوسازی و بازسازی ناوگان زمینی حمل کالا موضوعاتی است که معمولا متولیان دولتی ترانزیت از توجه به آن غافل شدهاند.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع
برچسب ها :تجار ، تحمل و نقل ، ترانزیت ، چابهار
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰