تاریخ انتشار : جمعه 14 مرداد 1401 - 20:55
کد خبر : 96868

رفع چالش های میراث فرهنگی و اوقاف در اولویت قرار گیرد

رفع چالش های میراث فرهنگی و اوقاف در اولویت قرار گیرد

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: چالش های میراث فرهنگی و اوقاف موجب نارضایتی مردم شده و حل آنها باید در اولویت برنامه های وزیر میراث فرهنگی قرار گیرد.  نشست فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سمنهای این بخش با عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: چالش های میراث فرهنگی و اوقاف موجب نارضایتی مردم شده و حل آنها باید در اولویت برنامه های وزیر میراث فرهنگی قرار گیرد.

 نشست فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سمنهای این بخش با عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه با حضور استاندار، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و معاونان استاندار در سالن اجلسات استانداری قزوین برگزار شد.

رجب رحمانی در این نشست اظهارداشت: قزوین دارالمومنین است و در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری و چشم اندازهای طبیعی ظرفیت هایی دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند به رونق گردشگری کشور هم کمک کند.

وی بیان کرد: نظر مجمع نمایندگان استان همراهی در توسعه شتابان استان است و در این زمینه هیچ اختلافی نداریم و با جدیت پیگیر امور هستیم.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: در حوزه میراث فرهنگی و اوقاف چالش هایی در استان داریم که بایستی در سفر وزیر محترم حل و فصل شده و مردم از بلاتکلیفی خارج شوند.

image_2022_8_4-18_19_36_73_tTj

وی یادآورشد: بی توجهی نسبت به ۳۰ هزار هکتار باغستان های شهرستان تاکستان جای نگرانی دارد و میراث فرهنگی فقط به باغستان ها و آثار تاریخی شهر قزوین اهمیت می دهد و ابنیه های تاریخی و جاذبه های گردشگری در تاکستان، بوئین زهرا و آوج اهمیتی ندارد.

رحمانی بیان کرد: میراث ۷۵۰۰ ساله تپه تاریخی خله کوه قرار بود سایت موزه شود، اما هیچ اقدامی در این خصوص و کاوش این تپه انجام نشده و علیرغم دستور مناسب و اعتباراتی که پیش بینی شده این تپه تاریخی و باستانی به حال خود رها شده و اگر این تپه اهمیت تاریخی ندارد، با گریدر و لودر آنجا را صاف کنیم و اقدامات دیگری انجام دهیم.

وی در عکس العمل تهدید فاطمه محمد بیگی نماینده قزوین که گفت در صورت حل نشدن مشکلات استان طرح سوال از وزیر را مطرح خواهد کرد گفت: آقای ضرغامی را از سوال نترسانید ایشان هم اهل پاسخگویی و هم اهل مشورت و رسانه ای است و ما از ایشان و عملکردشان دفاع می کنیم.

فاطمه محمدبیگی دیگر نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: طرح توسعه مرقد چهارانبیاء که در دیپلماسی جهان اسلام و سایر مکاتب می تواند مورد توجه قرار گیرد به اعتبارات ملی نیاز دارد که باید پیگیری شود.

image_2022_8_4-19_6_11_656_OmD

وی بیان کرد: طرح توسعه امامزاده حسین(ع) نیمه تمام است و سوء مدیریت ها موجب شده ساکنان بافت محله اصیل دباغان قزوین با مشکلات زیادی روبرو شوندکه انتظار داریم گره گشایی از این مشکل در اولبویت قرار گیرد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: به نظر می رسد در کنار حفظ بافت تاریخی در محله بلاغی، می توانیم مشکلات ناشی از اعمال محدودیت های ساخت و ساز در این محله و مشکلات ترافیکی آن را برطرف کنیم.

وی گفت: اگر موضوع تخریب بنای در حال احداث در کنار دروازه تاریخی «درب کوشک» قزوین تعیین و تکلیف نشود سوال از وزیر را مطرح خواهیم کرد.

محمدبیگی درخصوص ظرفیت های گردشگری هم اظهارداشت: چشمه های آبگرم در کوهین و آبگرم و قلاع تاریخی در الموت ظرفیت های گردشگری مناسبی هستند که باید مورد توجه ویژه وزیر قرار گیرد.

این نماینده تصریح کرد: دریاچه اوان بیش از  ۲ ماه است که با دستور دادستانی پلمب شده و  گردشگران قادر به استفاده از آن نیستند و از وزیر انتظار داریم برای حل این موضوع نیز پیگیری لازم را انجام دهد.

image_2022_8_4-19_7_47_411_gXi

وی خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه آب باغستان سنتی قزوین و تامین ردیف اعتباری برای آن از دیگر مطالبات است و در خصوص اجرای ادامه مسیر تقاطع امام رضا(ع) لازم است موضوع حفظ باغستان و کاشت درختان جایگزین در مسیر احداث پل مورد توجه شهرداری قرار گیرد.

در ادامه نمایندگان تشکل های مردمی مطالبات و دیدگاههای خود را در خصوص مشکلات بافت فرسوده، صیانت ز باغستان، بیمه نبودن راهنمایان گردشگری، بسته بودن بناهای تاریخی، حمایت از هنرمندان صنایع دستی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی در سفارتخانه ها برای معرفی ظرفیت های استان و نیز پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای احداث و توسعه هتل و مجتمع های گردشگری مطرح کرد.

سوءمدیریت‌ها ساکنین اصلی دباغان قزوین را فراری داد/ دریاچه پلمب شده «اوان» را باز کنید

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: ساکنین اصلی دباغان واقع در آستانه امامزاده حسین علیه السلام به دلیل تملک ناقص، سوءمدیریت‌ها، نبود بودجه و بسته شدن دست شهرداری مجبور شده‌اند این محله را ترک کنند و اتباع بیگانه جای آنها را بگیرند.

سوءمدیریت‌ها ساکنین اصلی دباغان قزوین را فراری داد/  دریاچه پلمب شده «اوان» را باز کنید

 فاطمه محمدبیگی پیش از ظهر دیروز در نشست با مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردم نهاد که با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سالن شهید سلیمانی برگزار شد، طرح توسعه چهار انبیاء و قرار دادن ردیف بودجه برای این طرح را به عنوان یکی از طرح‌های اساسی در دیپلماسی جهان اسلام و بین مکاتب الهی و کشورهای منطقه و سایر کشورهای دنیا ضروری دانست و اظهار کرد: طرح توسعه آستانه امامزاده حسین علیه السلام فرزند بلافصل امام رضا علیه‌السلام ضروری است در حالی که ساکنین اصلی محله دباغان که بیشترین شهدا را دادند به دلیل تملک ناقص، سوءمدیریت‌ها، نبود بودجه و بسته شدن دست شهرداری مجبور شده‌اند این محله را ترک کنند و اتباع دیگر در این محله سکنی گزینند.

وی افزود: در منطقه بلاغی، گرد محله آن موجود است که با حفظ آثار محله می‌شود طرح توسعه را انجام داد،مگر می‌توان ترافیک شهر را لاینحل گذاشت و نیم تا یک ساعت در ترافیک ماند و برای آن راه حلی نیافت؛ می‌توان با وجود نخبگان مهندسی و صنایع دستی با بازآفرینی مناسب و مهندسی مدرن، ساختار ترافیک را حل کرد احیای بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری را می‌توان داشت و موضوع را برای مردم و معیشت مردم اقتصادی کنیم.

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی درب کوشک را درب و ورودی شمال شهر قزوین دانست و ادامه داد: در میدان میرعماد کنار مجسمه زیبا این محله قرار بود طرح توسعه اجرا شود .قرار بود اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  زمین معوض بدهد و مغازه‌ها را تملک کند و طرح گردشگری را آماده کند که عملا ناموفق بوده است که در جلسات مختلف به استاندار قزوین، معاون عمرانی، مدیر کل میراث فرهنگی و شهردار این موضوع را بارها تذکر داده‌ام و درخواست کرده‌ام این غول بتنی ساخته نشود که بعدا برای ثبت جهانی و طرح گردشگری با مشکل مواجه شود.

محمدبیگی اضافه کرد: سه هفته پیش قرار بود سوال از وزیر میراث فرهنگی داشته باشم که به دلیل حضور در قزوین صبر کردم تا به استان تشریف بیاورند و موضوع مذکور را طرح کنم. اگر در این زمینه تخلفی صورت گرفته دادستان استان باید وارد عمل شود و یا دستور لازم برای تخریب بنای بتنی در درب کوشک صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: آب گرم‌های موجود در استان قزوین از آب گرم‌های معدنی، درمانی و دما و نوع آب پیشرفته‌تر از سرعین است که مورد توجه واقع نشده گرچه طرح‌هایی در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین قرار دارد و آماده شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: سه قلعه مهم در استان قزوین از جمله لمبسر، سمیرم طارم و حسن صباح وجود دارد که به جز یک قلعه که مدیریت می‌شود، مابقی قلعه‌ها رها شده و در حال تخریب است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دریاچه اوان دو ماه است به دلیل اختلاف پیمانکار با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مشکلات سیاسی و جناح بازی و گروه بازی مسدود و پلمب است، افزود: مسافران در این دریاچه برای ساکنین محلی مزاحمت ایجاد می‌کنند و از مسافرانی که از استان‌های جنوبی به این دریاچه می‌آیند استقبال گرمی نمی‌شود که لازم است به وضعیت این دریاچه رسیدگی و تکلیفش مشخص شود.

 محمدبیگی ادامه داد: در خصوص بازارچه‌های مختلف شهری، روستایی، محلات صنعتی و بزرگراه تهران و قزوین قول‌هایی داده شده اما عملیاتی نشده این در حالی است که برای حمایت از صنایع روستایی ومشاغل خرد مالکی بودجه هنگفتی در مجلس مصوب شده اما در استان قزوین خبری از این اختصاص این بودجه نیست.

وی اختصاص سهمیه آب به باغستان به طور آبخوان‌داری و آبخیزداری به همراه مسائل مهندسی جدید آب و تصویب ردیف بودجه برای باغستان را ضروری ذکر و خاطرنشان کرد: باغستان در پازل تولید باید برای مردم مسائل اقتصادی، معیشتی، رفاه، آسایش و تفریح به دنبال داشته باشد و راهکارها و امنیت هم ایجاد شود.

ایجاد بوستان در کنار گذر بزرگراه امام رضا علیه السلام

محمدبیگی با اشاره به اتمام مراحل نهایی بزرگراه امام رضا علیه السلام شهر قزوین بیان کرد: مدیر کل میراث فرهنگی که زمان ساخت بزرگراه معاون شهردار وقت بود، سازنده بزرگراه بوده اما اکنون جلوی ساخت آن را می‌گیرد که نمی‌توانیم این مسائل را تحمل کنیم؛ طرح محدب بزرگراه را مقعر کرده‌اند و لازم است درختان حفاظت شده به جای دیگر منتقل شوند.

وی افزود: می‌توان در کنار گذر بزرگراه امام رضا علیه‌السلام، بوستانی ایجاد کرد و مردم با حضور در آن، عظمت باغستان را در ارتفاع مشاهده کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید برای روستاهای هدف گردشگردی همچون الموت، کوهین، ضیاءآباد و آوج طرح ویژه نوشته و بودجه لحاظ شود و نقشه راهبردی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تهیه کرد.

نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی ایجاد سایت‌های گردشگری بین راهی با توجه به ۳۳ میلیون تردد از قزوین به عنوان پرترددترین محور کشور بعد از محور قم-تهران بیان کرد: قزوین در نقطه تلاقی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده و میراث استان لازم است احیا شود و بهترین بازارچه‌ها و موزه‌ها را داشته باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....