تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 13:40
کد خبر : 67735

رفع تحریم پیش شرط مذاکره باشد

رفع تحریم پیش شرط مذاکره باشد

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید. مخاطبین

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

مخاطبین الف درباره یادداشتی با عنوان «دو پیشنهاد کلیدی برای حل مشکل تضمین دهی آمریکا در برجام» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

باید شرط بزارن اگه از برجام خارج بشید صددرصد بمب اتم میسازیم 

ماندن یا نماندن امریکا یک مساله است اما مهمتر مساله رفع تحریم هاست که باید پیش شرط هر مذاکره باشد

تنها دو راه تضمین هست. ۱- بهبود جدی رابطه با آمریکا ۲- ساخت بمب یا رسیدن به آستانه ساخت بمب

هیچ کشوری به اندازه ژاپن از امریکا صدمه ندیده است حتی ما هم به اندازه ژاپن از امریکا صدمه ندیده ایم اما امروز امریکا یکی از بزرگترین شرکای تجاری ژاپن است و مضافا اینکه ژاپن با امریکا مراوده سیاسی نیز دارد امروز در دنیا در شکل واقعی ،کشورها دشمن هم نیستند بلکه رقیب هم هستند .دشمنان برای نابودی یکدیگر تلاش میکنند مانند امریکا و ایران اما امریکا و ژاپن دشمن هم نیستند بلکه رقیب همند و برای غلبه اقتصادی بر همدیگر تلاش میکنند

بهترین تضمین تبدیل کردن ایران به یک بزرگره مالی مثل امارت و سنگاپور هست که نیازمند روابط خوب با غرب هست.

*فقط گفته می شود آمریکا باید تضمین دهد ، درباره چگونگی آن صحبت نمیشه ، چیزی را باید گرو بگذارد؟ قولی باید بدهد ؟ امضایی باید بکند ؟ چه کاری باید به عنوان تضمین انجام دهد ؟

به نظر من باید برای این مشکل جریمه مالی برای شرکای غربی و راهکار دادگاه لاهه در برجام گنجانده شود همچنین مصوبه در سنا و کنگره آمریکا هم راهکار خوبی هست

فقط ما باید روی پای خود بایستیم.سانتریفیوژهای پیشرفته را نگهداری کنیم بدون غنی سازی در ضمن اورانیوم ۶۰ درصد و ۲۰ در صد را در ایران و زیر نظر آژانس نگهداری کنیم.در این صورت آمریکا دفعه دیگه از بر جام خارج نمیشه چون میداند ما هم دستمان پر است.

بهترین پیشنهاد اینکه آمریکا را درگیر سرمایه گذاری درایران باید کرددراین صورت سرمایه داران آمریکایی به عنوان اهرم فشار نمی گذارند با تغییر دولت سرمایه شان از دست برود.

هیچ کسی نمیتواند به ما تضمین واقعی دهد. چه دوست، چه غیردوست. این مهم، بارها ثابت شده است. بهترین تضمین، الآن دست خود ماست. سطح غنی سازی + مقدار اورانیوم غنی شده، تا هنگام توافق مجدد(هر چقدر که تا آن تاریخ غنی شده است) تضمین لازم و عامل بازدارندگی ما خواهد بود.

۹۰% نفت کشورهای حوزه خلیج فارس به چین و هند و خاور دور صادر میشود . چینیها هم سر نفت با کسی شوخی ندارن ، اروپا نفتشو به راحتی میتونه از روسیه و آمریکا تامین کنه . آمریکا هم خودش صادرکننده نفت شده و دیگه نیازی به نفت خاورمیانه نداره . اگر هم نفت بخواد از کانادا و مکزیک وارد میکنه

فقط یک تضمین وجود دارد باقری کنی نماینده ایران با این شرط برگشت به برجام را امضا کند که هر کشوری از تعهدات خود در قبال ایران تخطی کرد بلافاصله ایران تمام تعهدات خود را کنار می گذارد وکسی حق اعتراض ندارد .

بنظرمن اگربمب اتم نداشته باشیم همون موقع که برجام راامضاکردیم باختیم .ایران برای برون رفت ازاین مشکل جندصدساله بایدبایدبایدبمب اتم بسازد.وگرنه بهانه دیگری پیدامیکنند.وملت راهم یه جوری قانع کنیم.دیگه ازجنگ بدترنمیتونه باشه

(پاسخ به کامنت بالا)مگر کره شمالی بمب اتم دارد غلطی کرده است؟!!! منزوی ترین کشور جهان است. بمب اتم فقط در مقابل حمله نظامی بازدارندگی دارد. در حالی که الان قشار اقتصادی از حمله نظامی موثر تر است. قبل از نوشتن کمی فکر کنید

«آقای«نوروزی» با احساسات جریحه دار شده شوخی نمی کنند!»عنوان یکی از مطالب پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

من از هموطنان محترم سوال میکنم ایا اگر شخصی که شخصیت حقوقی داره یعنی مسولیت داره اینگونه با این ادبیات سخیف که من کشتم و کسی هم کاری نمیتونه کنه صحبت میکرد واقعا چه واکنشی صورت میگرفت هم از طرف مسولین هم از طرف مردم باور بفرمایید کمترین عکس العمل استعفای اون شخص بود و پاسخگوییش بابت این بی نزاکتی و تحریک کردن یک جامعه ایی که واقعا دیگه حالاشون از این همه گرونیو بلاتکلیفی خرابه شما باید پاسخگو باشی برادر که چرا وضعیت مردمت اینجوری نه اینکه تازه شاخو شونه بکشی

دو چیز طیره عقل است : دم فرو بستن به وقت سخن گفتن و سخن گفتن به وقت خاموشی . این آقا سخن نمی گفت بهتر بود .

چرا هیچ دادگاهی برای رسیدگی به کشته شدن هموطنانمان در ایران برگزار نشد ؟ یعنی در کشته شدن این افراد هیچ مسئولی نباید پاسخگو باشد؟

در آبان ماه نود وهشت در محله ى ما حتى یکدونه بانک سالم نمانده تمام دستگاههاى خود پرداز شکسته شده بود تمام فروشگاههاى زنجیره اى غارت شده بود حتى فرزند من که با سرویس از مدرسه بر مى گشت مورد حمله چند نفر با قمه قرار گرفته بود که با التماس راننده سرویس رَها شده بودند کاملا مشخص بود که هدفشون ایجاد رعب وحشت بوجود آوردن نا امنى بود من بعنوان یک ایرانى که از وضع موجود کشور رضایت کامل ندارم یک سوْال دارم که با چنین افرادى که این چنین بى محابا قصد بر هم زدن امنیت جامعه را دارند چه باید کرد ؟

آقای نوروزی ملتفت باشند ، خودشان « یک نفر » نیستند ، بلکه ایشان یک « قشر » هستند ، قشر روحانیت … باید ملاحظه قشر را نمود . همچنان که معلمان هم یک قشرند، طبیبان هم یک قشرند ، اساتید دانشگاه هم یک قشرند !! به نظرم روحانیون ، معلمان و اساتید دانشگاه باید خیلی ملتفت باشند که نتیجه گفتار و کردار و عملکردشان تنها به حساب شخصی شان محاسبه نخواهد شد بلکه مردم به حساب قشرشان خواهند گذاشت ، این است که جناب نوروزی در کسوت روحانیت توجه داشته باشند که یک شخص و یک فرد نیستند ، بلکه ایشان از قشر روحانیت به حساب می آیند و روحانیت هم از قرن ها پیش بوده و هست و قرن های آینده هم خواهد بود !!

حوداث ابان ماه ۹۸ بدلیل بی تدبیری و بی برنامگی دولت و وزیر نفت بود زنگنه با عجله و بی برنامه طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا کرد که ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به اموال عمومی خسارت وارد شد و عده ای بیگناه کشته شدند محاکمه و مجازات ایشان یک مطالبه عمومی است.

ایشان، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس است. قبلا هم صحبت هایی در مورد هواپیمای اوکراینی و دوربین های مداربسته اوین داشته اند. ببینید چقدر باید دنیا وارونه باشد که مسئولی در چنین موقعیتی چنین صحبتهایی کند. یعنی انگار آخرین فردی که در کل کشور باید در مجلس باشد ایشان است.

مطلبی با عنوان «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ آیا مسئله اساسی این است؟» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

در هیچ کشوری اینقدر در مورد یارانه وارز ترجیحی وطبقه های مختلف اجتماعی بحث نمیشود در حالیکه دولت برای محرومین جامعه حمایتهای کافی را اعمال نمی کند می خواهد با افزایش قیمت کالاهای اساسی از انها حمایت کند وواقعا این اقدام نابود کردن ۶٠میلیون نفر که زیر خط فقرند میشود البته این قشر عظیم ساکت هم نخواهند نشست

کارهای اقتصادیمون هم مثل پروژه های عمرانی ملی میمونه یک پی کنده میشه به یک هدفه دیگه اخر سر ده سال خالی میمونه بعدش کلا قضیه عوض میشه یا پرش میکنن یا اصلا کلا یه چیز دیگه در میاد اونم با نازل ترین کیفیت

دولت به جای ارایه لایحه ۲ فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی از ارزاق و معیشت مردم بی بضاعت ؛ لایحه دوفوریتی حذف حقوق های نجومی رو از نجومی بگیران مرفه بی درد رو به مجلس بفرسته

همینطور تیشه به ریشه ارزش پول ملی میزنند. مشکل اصلی تورم در کشور بی ارزش شدن هر چه بیشتر ریال است نه نکات دیگر. برای محار تورم باید ارزش ریال در مقابل ارزهای دیگر بالا برود. با حذف ارز ۴۲۰۰ یک تورم بزرگ دیگر در انتظار خواهد بود. بعددوباره چاپ اسکناس بدونه پشتوانه و باز تورم بعدی و همینطور این چرخه میره جلو. مثل تا بحال.

اقتصاد کشور ما نشان داده که نمی تواند آزاد باشد لذا بهترین شیوه برای اداره اقتصاد کشور همان اداره کشور با اقتصاد دولتی و کمک اقتصاد بخش تعاون می باشد بخش آزاد اقتصاد به جز سرقت منابع ملت کاری انجام نمی دهد

تا دامادها منصوب می شوند، چیزی درست نمی شود.

تمامی دلایل انجام اینگونه تصمیمات اقتصادی این است که مسئولین معتقدند که گران شدن کالاها تنها در یکی دو ماه اول سروصدا ایجاد میکند. چنانچه بتوان مردم را در این مدت کوتاه با وعده و عید و مقداری پول یارانه راضی نگه داشت، دیگر مشکل حل شده و همانند دوره احمدی نژاد و روحانی هر چقدر هم که هزینه ها بالا برود، دیگر با اعتراضات اساسی روبه رو نخواهیم شد.

این همه انتقاد از ارز ۴۲۰۰ تومانی آقای جهانگیری شد و آنرا عامل بدبختی مردم دانستند و حالا آنرا به بهانه افزایش نیافتن قیمتهای کالاهای اساسی حذف نکردند… خدایا از این همه سیاسی کاری و جناح بازی خسته و بیزاریم..

اگر همان اوایل به جای دادن ارز ۴۲۰۰ که اقتصاد را خراب کرد و نصف پول ها بر باد رفت و یا خارج شد از کشور و دستکاری نمی کردن با این ارز الان بازار آزاد کمتر می بود هیچ تورم هم کمتر می بود و می توانستند برای اقشار ضعیف سوبسید بدهند تا فشار کمتری وارد شود و الان هم به خاطر آن سیاست غلط دچار تناقض هستند که آیا تبعات اجتماعی دارد یا نه

دولت نمیتواند از مسولیت پرداخت یارانه شانه خالی کند!!حتی کشورهای پیشرفته هم برای کالاهای اساسی مردمشان یارانه پرداخت میکنندتاکنترل این بازار به دست سودجویان نیفتد…اما درمورد سایر موارد باید گفت زمانی دولت میتواند یارانه ها را قطع کند که قبل از آن میزان ریال دستمزدها را با میانگین دستمزدهای کشورهای منطقه معادل سازی نماید.هرگونه اقدام غیر از این یعنی فرار مسئولین کشور از مسئولیت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....