تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 15:26
کد خبر : 67383

رفتار مسئولانه واشنگتن برای روابط عمیق چین-آمریکا ضروری است

رفتار مسئولانه واشنگتن برای روابط عمیق چین-آمریکا ضروری است

سران چین و آمریکا در دیدار مجازی سازنده خود در روز سه شنبه توافق کردند تا روابط بسیار پکن و واشنگتن را که بیشترین بحث و گفتگوها درباره آن صورت گرفته بود،‌ به مسیر خود بازگردانند.

رفتار مسئولانه واشنگتن برای روابط عمیق چین-آمریکا ضروری است_fororder_676775
سران چین و آمریکا در دیدار مجازی سازنده خود در روز سه شنبه توافق کردند تا روابط بسیار پکن و واشنگتن را که بیشترین بحث و گفتگوها درباره آن صورت گرفته بود،‌ به مسیر خود بازگردانند.

این دومین دیدار سران دو کشور مهم جهان از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه بود و دارای پیام ضرورت خوش‌بینی به روابط چین-آمریکا و همچنین جهان بود.

با توجه به ورود جهان به دوره جدیدی از آشفتگی و تغییر و از سوی دیگر دستیابی چین و ایالات متحده به مرحله‌ای حساس از توسعه،‌ ایجاد یک رابطه عمیق و مستحکم میان دو اقتصاد برتر جهان به شکل ویژه‌ای ضروری است.

همانطور که رئیس جمهور شی در تماس تلفنی با بایدن در ماه سپتامبر اشاره کرد «اینکه چین و ایالات متحده بتوانند روابط خود را به خوبی مدیریت کنند سوال مهم قرن است که دو کشور باید پاسخ خوبی برای آن داشته باشند.»

پاسخ چین به این سوال همواره روشن و ثابت بوده است. پکن به دنبال برقراری یک رابطه سالم و پایدار با واشنگتن است که نشان دهنده احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد باشد؛‌ که البته در مسیر رسیدن به این هدف به شکل عاقلانه‌ای حرکت کرده است.

اکنون نوبت آمریکاست که رفتار مسئولانه واقعی را آغاز کرده و برای شروعی ارزشمند به چین پیوسته و روابط دوجانبه را برای نفع دو کشور و در سطح گسترده برای جهان، توسعه دهد.

به عبارت ساده تر نیاز است واشنگتن مسئولانه رفتار کند تا احترام متقابل با چین با تمام وجود حفظ شود.

احترام متقابل پایه و اساس عمارت روابط چین-آمریکاست. یعنی دو کشور باید با همدیگر رفتاری از سر برابری داشته و به نظام اجتماعی همدیگر احترام گذاشته، به علایق و نگرانی‌های بزرگ متقابل اهمیت دهند و همچنین حق توسعه و پیشرفت طرفین را نادیده نگیرند.

بنا بر این واشنگتن باید از سیاه‌نمایی نظام سیاسی چین، مسیر حرکت و نهادهای چین دست بردارد چرا که این انتخاب مردم چین با توجه به شرایط منحصر بفرد این کشور است؛ نظامی که باعث شده بزرگترین و پرجمعیت‌ترین کشور در حال توسعه جهان به دو معجزه رشد سریع اقتصادی و ثبات پایدار اجتماعی دست یابد.

آنچه اکنون ضروری است این است که ایالات متحده باید به «اصل چین واحد» احترام بگذارد،‌ به قول خود برای عدم حمایت از «استقلال تایوان» پایبند باشد و در خصوص مسئله تایوان با آتش بازی نکند چرا که مهم‌ترین و حساس‌ترین موضوع در روابط چین-آمریکاست. آمریکا بهتر است بداند هیچ اقدام تحریک آمیز یا تهدید آمیزی باعث نخواهد شد چین ذره‌ای از سیاست خود کوتاه بیاید.

به عبارت روشن‌تر این از شأن روابط بر اساس احترام متقابل دور است که یک طرف، به اصطلاح «قواعد مسیر» را با توجه به منافع خود یا به یکباره ابداع کند و آن را بر طرف دیگر تحمیل نماید. احترام متقابل به معنای مشاوره و رایزنی واقعی است.

واشنگتن با رفتار مسئولانه خود باید به دنبال یک همزیستی مسالمت آمیز با چین به همراه حسن نیت باشد.

با در نظر گرفتن خط قرمز عدم درگیری و رویایی از جانب دو طرف، دو کشور چین و آمریکا باید رویکردی سازنده برای مدیریت اختلافات و مسائل حساس خود داشته باشند چرا که این اختلافات به طور طبیعی وجود دارند اما نباید به کلیت مناسبت لطمه زده یا آن را تضعیف کند.

بدون تردید میان چین و ایالات متحده رقابت وجود دارد با این وجود استفاده از واژه شوم «رقابت راهبردی» برای تعریف چنین رابطه مهمی اقدامی غیرسازنده و غیرمسئولانه است زیرا مناسبات پکن-واشنگتن از پتانسل بسیار مثبتی برای بقیه جهان برخوردار است.

همانطور که «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به شایستگی اشاره کرد چین و ایالات متحده دو کشتی بزرگ در اقیانوس پرتلاطم هستند که باید ضمن جلوگیری از برخورد با یکدیگر امواج را در هم شکنند و در کنار هم بدون کاهش سرعت یا منحرف شدن از مسیر به سوی آینده حرکت کنند.

برای رسیدن به این هدف، ایالات متحده باید برای مسئولانه رفتار کردن باید به چین بپیوندد چرا که زمان آن اکنون فرار رسیده است.
ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....