تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 18:21
کد خبر : 69503

رشد ۴٨۵درصدی شاخص قیمت کالاهای وارد‌اتی

رشد ۴٨۵درصدی شاخص قیمت کالاهای وارد‌اتی

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٨۵,۴ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (۵٠۵.٩ درصد) حدود ٢٠.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به گزارش اقتصاددان به نقل از مرکز آمار ایران، قیمت کالاهای وارداتی یکی از

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٨۵,۴ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (۵٠۵.٩ درصد) حدود ٢٠.۵ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مرکز آمار ایران، قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشور‌ها و نیز یکی از عوامل تعیین‌کننده رابطه مبادله و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کد‌های تعرفه وارد‌اتی کشور سال ١٣٩۵ (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه‌بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کد‌گذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ٢٠گروه‌ اصلی طبقه‌بندی HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان ١۴٠٠ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است. لذا نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آن‌ها بایستی با ملاحظه انجام شود. شایان ذکر است که پس از استخراج و ارائه داده‌های قطعی سال ١۴٠٠ توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، شاخص واردات نیز از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام نهایی شاخص مربوط به این دوره مجدداً به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

تورم فصلی

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل قبل، ۶٣,٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (۵۴.۴ درصد) حدود ٩.٣ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر دادههای دلاری) نسبت به فصل قبل ٨.٧ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١۴٠٠ (١٢.٧ درصد) حدود ۴.٠ واحد درصد کاهش داشته است. در گروههای اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «‌حیوانات زنده و محصولات حیوانى» (٣,٩ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «‌ماشین آلات و وسایل مکانیکى، ادوات برقى و…» (٧٣.١ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و…» (۶.۵- درصد) می­باشد.

تورم نقطه به نقطه

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٨۵,۴ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١۴٠٠ (۵٠۵.٩ درصد) حدود ٢٠.۵ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تغییرات شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر داده های دلاری) نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵٢.١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال ١۴٠٠ (۵٨.۶ درصد) حدود ۶.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « چوب و اشیاء چوبى، ….» (۴,٩ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و …» (٧۶۴.٠ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه «‌پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و…» (۵.۴- درصد) می­باشد.

تورم سالانه

در فصل تابستان ١۴٠٠، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر داده‌های ریالی) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵١٣,٨ درصد بوده که در مقایسه با تورم سالانه بهار ١۴٠٠ (برابر با ۵٣٣.٠ درصد) حدود ١٩.٢ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالا‌های وارد‌اتی (مبتنی بر داده‌های دلاری) در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١۴٠٠ برابر با ۵۴.٣ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه بهار ١۴٠٠ (برابر با ۵٢.٧ درصد) حدود ١.۶ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه­های اصلی طبقه بندی HS نیز کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه « چوب و اشیاء چوبى، زغال چوب و …» (٨,٨ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « آلات و دستگاه‌هاى اپتیک، عکاسى، سینماتوگرافى و…» (٧۴٩.٩ درصد) است. همچنین بیشترین کاهش مربوط به گروه « پوست خام، چرم، پوست‌هاى نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و…» (٠.٣- درصد) است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....