تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 20:58
کد خبر : 67851

رشد صادرات ایران به اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات وین

رشد صادرات ایران به اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات وین

صادرات ایران به اتحادیه اروپا براساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است. این افزایش صادرات در زمانی رخ می‌دهد که تحریم‌های اقتصادی ایران به بالاترین سطح خود رسیده و در عین حال چیزی تا

صادرات ایران به اتحادیه اروپا براساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است. این افزایش صادرات در زمانی رخ می‌دهد که تحریم‌های اقتصادی ایران به بالاترین سطح خود رسیده و در عین حال چیزی تا آغاز دور هفتم مذاکرات وین باقی نمانده است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی اعلام کرد که در ۹ ماهه سال ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۳۹۹ تا شهریور ماه ۱۴۰۰) ایران ۶۳۲ میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر و در این مدت ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون یورو از این کشورها وارد کرده است.

بر اساس این آمار، در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مشابه سال ۲۰۲۰، صادرات ایران به اروپا ۱۴ درصد رشد داشته اما واردات یک درصد کاهش را تجربه کرده است.

همچنین در ماه سپتامبر (۱۰ شهریورماه تا ۹ مهرماه) ایران ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو به اتحادیه اروپا صادرات انجام داده و ۳۰۸ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو کالا وارد کرده است.

 

صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا ۳۳ برابر ایران

بر اساس این گزارش تجارت ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ ایران با اتحادیه اروپا سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده و در همین مدت ترکیه ۱۱۳ میلیارد دلار صادرات و واردات انجام داده است که ۳۳ برابر بیشتر از تجارت ایران است.

۱۹ درصد از کل صادرات ایران در این مدت مربوط به اتحادیه اروپا بوده اما ترکیه ۴۹ درصد از سهم صادراتی خود را به اتحادیه اروپا اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

اتحادیه اروپا شمال ۲۷ کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، اتریش، هلند، بلژیک، سوئد، دانمارک، فنلاند، پرتغال، ایرلند، چک، کرواسی، مجارستان، لهستان، بلغارستان، یونان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، قبرس و مالت می‌شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....