تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 13:10
کد خبر : 62672

رزمایش خیبر؛ قدرت‌نمایی در مرزها

رزمایش خیبر؛ قدرت‌نمایی در مرزها

طی روزهای گذشته مرزهای شمال غربی ایران شاهد نقل و انتقالات گسترده برای انجام رزمایش بزرگ «فاتحین خیبر» بود که این رزمایش هم انجام گرفت؛ رزمایشی که هدف اصلی آن حفظ ثبات مرزها در مناطق شمالی کشور بود. اقتصاددان: نیروی زمینی ارتش رزمایشی با حضور یگان های زرهی توپخانه، پهپاد، جنگال و با پشتیبانی آتش

طی روزهای گذشته مرزهای شمال غربی ایران شاهد نقل و انتقالات گسترده برای انجام رزمایش بزرگ «فاتحین خیبر» بود که این رزمایش هم انجام گرفت؛ رزمایشی که هدف اصلی آن حفظ ثبات مرزها در مناطق شمالی کشور بود.

اقتصاددان: نیروی زمینی ارتش رزمایشی با حضور یگان های زرهی توپخانه، پهپاد، جنگال و با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز برگزار کرد؛ رزمایشی که تحت عنوان «فاتحان خیبر» با حضور کیومرث حیدری فرمانده نیروهای مذکور، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسوولان استانی در منطقه عمومی شمال‌غرب این کشور آغاز شد. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این اتفاق مهم پرداخته اند.

رسانه‌های اصولگرا

رزمایش «فاتحان خیبر» در شمال غرب کشور

روزنامه خراسان در گزارشی می نویسد: سلسله اقدامات تحریک آمیز در مرزهای شمال غرب کشورمان که رد پای صهیونیست ها در آن پررنگ است، از جمله برخی فعالیت های مسبوق به سابقه در منطقه اقلیم کردستان عراق و همچنین تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان از رزمایش و همکاری با رژیم صهیونیستی، سرانجام صبر جمهوری اسلامی ایران را به سر آورد. همزمان با این فضای پر تنش و پررنگ شدن شایعاتی مبنی بر بسته شدن مرزهای ایران با ارمنستان توسط آذربایجان به کمک ترکیه، نیروی زمینی ارتش نیز یک رزمایش دو روزه را با عنوان جالب «فاتحان خیبر» در منطقه عمومی شمال غرب کشور و در کنار مرزهای ایران با منطقه نخجوان آذربایجان در محور پلدشت – جلفا برگزار کرد.

فاتحان خیبر

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: تحرکات اخیر در شمال‌غرب باعث شده است تا نیروهای نظامی کشور که در ماه‌های گذشته با برگزاری رزمایش‌های متعدد، اقتدار و توانایی بالای دفاعی ایران را به رخ جهانیان کشانده‌اند، با برگزاری رزمایش گسترده‌ای علی‌رغم موضع‌گیری‌های نسنجیده مقامات برخی از همسایگان ایران، پاسخ محکمی به دشمنان و پیام روشنی به دوستان مخابره کنند. اوایل هفته گذشته، الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی گفته بود از خبر برگزاری رزمایش نظامی ایران «مات و مبهوت» مانده است. علی‌اف همچنین با اشاره به اینکه برگزاری رزمایش نظامی حق هر کشوری است، افزود: «پرسش اینجا این است که چرا چنین اتفاقی درحال‌حاضر و چرا در مرز با جمهوری آذربایجان رخ می‌دهد؟» حضور رژیم‌صهیونیستی در کشور آذربایجان و نقش‌آفرینی در این کشور از دیرباز موردانتقاد جمهوری اسلامی ایران بوده است و از این منطقه تحرکاتی علیه ایران را نیز شاهد بوده‌ایم که حالا ایران با برگزاری رزمایش گسترده‌ای در مرزهای آذربایجان پیام مهمی را به باکو مخابره کرد. تنش‌ها با جمهوری آذربایجان پس از بازداشت دو راننده کامیون ایرانی از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان بالا گرفته است. رانندگان ایرانی درحال انتقال سوخت و کالا به ارمنستان بوده‌اند و باکو از این اقدام ایران ناخرسند شده است. الهام علی‌اف می‌گوید کامیون‌های ایرانی از مناطقی در قره‌باغ که پس از درگیری‌های سال گذشته با ارمنستان از کنترل ایروان خارج شده عبور کرده‌اند و این مساله نگرانی باکو را به همراه داشته است. علی‌رغم حاشیه‌سازی‌ها رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح جمعه با حضور امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش و نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور آغاز شد. در این رزمایش، ابتدا یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناسایی کلی منطقه پرداخته و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش، به اجرای عملیات رزم پرداختند.

خیبرخیبر یا صهیون

روزنامه وطن امروز در گزارشی می آورد: یک سال پس از جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مهر سال گذشته، با توجه به حضور مشکوک تروریست‌های اجاره‌ای و تکفیری در مرزهای شمال غرب ایران، کماکان نگرانی‌ها درباره سرنوشت این منطقه وجود دارد؛ نگرانی‌هایی که البته در هفته‌های گذشته با مزاحمت‌ نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان برای تعدادی از کامیون‌های کشورمان، به شکل عیان‌تری بروز کرد. در این میان برگزاری رزمایش نظامی مشترک جمهوری آذربایجان، ترکیه و پاکستان در کنار افزایش مراودات مقامات باکو با رژیم صهیونیستی به تشدید تنش‌ها کمک کرده است. با این حال موضع ایران همانند جنگ سال گذشته آمیزه‌ای از تساهل و هشدار باقی ماند؛ تساهل در مواجهه با برخی شیطنت‌های همسایه شمالی و هشدار نسبت به خط قرمز تغییرناپذیری با عنوان حضور نیروهای تروریستی و رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران. با این حال شواهد موجود حکایت از عدم توجه به هشدارهای ایران داشت. با تمام این اوصاف رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد. در این رزمایش، ابتدا یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیرو در منطقه رزمایش، به اجرای عملیات رزم پرداخت. در ادامه رزمایش، یگان توپخانه به اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده پرداخت و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند. در تمام مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش با اجرای آتش، یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند.

اجازه نمی‌دهیم مرز همسایگان شمال‌غرب تغییر کند

روزنامه جوان در گزارشی می نویسد: رزمایش بزرگ «فاتحین خیبر» نیروی زمینی ارتش از روز گذشته و بعد از چندین روز انتقال تجهیزات سنگین ارتش به مرزهای شمال غربی کشورمان با انجام تمرین عملیات‌های هجومی آغاز شد. در این رزمایش یگان‌های متعددی از ارتش شامل تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی به همراه گردان‌های پشتیبانی بالگردها حضور دارند و اقدام به انجام تمرین‌های نظامی می‌کنند. در این رزمایش ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشتند. انجام عملیات‌های زرهی تهاجمی و آتشباری توپخانه بخش دیگری از این رزمایش بزرگ بود. طبیعی است که ایران همواره به دنبال ثبات مرزها و حفظ حسن همجواری با تمام کشورها از جمله همسایگان خود است. در طول نبردهای قره‌باغ از ابتدای آن در دهه ۹۰ میلادی ایران تلاش فراوانی را برای جلوگیری از هرگونه تنشی به خرج داده است، با این حال به نظر می‌رسد تحرکات رژیم‌صهیونیستی سبب شده است برخی کشورها به فکر تلاش برای اجرایی کردن برنامه‌های خود از طریق تغییر مرزها و روندهای غیرمنطقی باشند. آقای موسوی سفیر ایران در جمهوری‌آذربایجان بر این نکته تأکید کرده که خواب‌های رژیم‌صهیونیستی در این باره تعبیر نخواهد شد، البته شواهد نشان می‌دهد عناصر صهیونیستی همچنان درصدد آتش‌افروزی در منطقه قفقاز هستند و این مانور گسترده نظامی ایران نیز در این منطقه با هدف حفظ ثبات راهبردی و جلوگیری از هرگونه درگیری انجام می‌شود.

رزمگاه مشترک «دیپلماسی» و «میدان»

خبرگزاری مهر در گفت وگو با عبدالرضا فرجی‌راد کارشناس مسایل ژئوپلیتیک نوشت: ما باید در درجه اول، دیپلماسی را به ویژه با روسیه و ترکیه به کار گیریم و بگوییم که دنبال تنش نیستیم اما اگر رئیس‌جمهور آذربایجان قصد سوءاستفاده داشته باشد حتماً برخورد خواهیم کرد. ما هنوز در دریای خزر مرزهایمان را مشخص نکرده‌ایم و او با سوءاستفاده، اسکله‌های نفتی زده است. باید بداند که اگر بخواهد تنشی ایجاد کند، کشوری که تمام پتانسیلش بر صادرات نفت است و تمام درآمدش از این طریق به دست می‌آید، می‌تواند ضربه پذیر باشد. این کشور کوچک در یک منطقه، باید جایگاه خودش را بداند. مرزهای ما با آذربایجان باید مثل یک مرزی که در واقع مرز هشدار و حساس است، باشد و تجهیزات نظامی و نیرو آنجا باشد، ضمن آنکه، راه دیگری که به ارمنستان ختم می‌شود باید کمک کنیم تا فعال شود. روز پنج شنبه هفته گذشته امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، رسماً خبر از برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» داد و گفت: این رزمایش با حضور یگان‌های زرهی، توپخانه، پهپاد، جنگال و با پشتیبانی آتش بالگردهای هوانیروز روز جمعه در منطقه شمال غرب آغاز می‌شود. وی تاکید کرد: رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و نقاط مختلف کشور برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و بر اساس برنامه تقویمی اجرای رزمایش‌های یگان‌ها و با هدف آزمایش سلاح‌ها، تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزمی نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

رسانه‌های اعتدالگرا

رزمایش «فاتحان خیبر» در شمال غرب

روزنامه ایران در گزارشی می نویسد: صبح روز گذشته، رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور یگان‌های زرهی، توپخانه، نیروهای واکنش سریع، یگان هوایی، پهپادها و یگان پدافند هوایی در منطقه عمومی شمال غرب کشور، بین محور پلدشت – جلفا برگزار شد. مطابق اعلام فرمانده نیروی زمینی ارتش، نیروی زمینی در ۲۳ رسته و با تحرک دفاعی بالا در این رزمایش حضور دارد. در این رزمایش، ابتدا یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش، با پروازهای خود منطقه را شناسایی کرده و پس از ارسال تصاویر این شناسایی‌ها به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش، عملیات رزم اجرا کرد. در ادامه، یگان توپخانه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده اجرای آتش کرد و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی نیز عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کرده‌اند. در تمام مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش، با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند. تمام تجهیزاتی که به همت ارتش و نیروی زمینی ارتش ساخته شده در این رزمایش به‌کار گرفته شدند. امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش که فرمانده این رزمایش نیز هست، در توضیح علت برپایی آن تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچ گونه چشمداشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفاً از خود دفاع کرده است. همچنان در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ از سوی ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تأکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تأیید نکرده‌ایم. رزمایش‌های نیروهای مسلح ما در این منطقه و سایر مناطق برابر یک برنامه‌ریزی دقیق و با هدف آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات و ارزیابی آمادگی رزم نیروهای مسلح در هر صحنه از جغرافیا و مرزهای جمهوری اسلامی ایران است. زمان رزمایش‌ها، مکان رزمایش‌ها و اندازه نیروها، برابر تدابیر نیروهای مسلح است.

رزمایش ارتش در منطقه شمال غرب

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی نوشت: رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش با حضور تیپ‌های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور آغاز شد. در این رزمایش ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشتند. در ادامه رزمایش یگان توپخانه با اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعین شده اقدام به آتش تهیه انبوه کرد. همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا نمودند. در تمامی مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرا هوانیروز با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند.

توطئه در مرزهای شمال غرب

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی می آورد: برگزاری رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال غرب کشور که از دیروز شروع شده، هرچند با تاخیر انجام می‌شود ولی اقدامی ضروری و کاملاً بجاست. این رزمایش، با هدف نشان دادن قدرت رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان است که در حال انجام تحرکاتی با هدف ایجاد جابجائی‌های مرزی در شمال غرب کشورمان در مرزهای مشترک با قره‌باغ و ارمنستان هستند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

قدرت نمایی ارتش؛ پیامی به تل آویو و فریب خوردگان

روزنامه آرمان ملی در گزارشی می نویسد: در پی تحولات اخیر منطقه و مرزهای شمال‌غربی کشورمان، اظهارات نسنجیده مقامات آذربایجان و تحرکات رژیم صهیونیستی در برخی کشورهای منطقه روز گذشته نیروهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در رزمایشی تحت عنوان فاتحان خیبر قدرت دفاعی ایران را به رخ برخی کشورهای منطقه کشیدند تا با یادآوری نسبت به قدرت و توانمندی نظامی ایران در منطقه از اظهارات سخیف و نسنجیده پرهیز کنند و به خود اجازه مداخله در هر اموری را ندهند. آنچه مسلم است و مورد تاکید مقامات کشورمان نیز قرار دارد ایران از تمامیت‌ارضی خود تمام‌قد دفاع خواهد کرد و هر کشوری بخواهد چشم طمعی به این سرزمین داشته باشد با پاسخ کوبنده ایران مواجه خواهد شد. به گفته مسئولان ارتش جمهوری اسلامی این رزمایش در پاسخ به تحرکات رژیم صهیونیستی در برخی کشورها انجام شده و تحرکات این رژیم در منطقه تحت رصد کامل نیروهای ایران قرار دارد.

«فاتحان خیبر» پیامی برای صهیونیسم و داعش

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: رزمایش «فاتحان خیبر» نیروی زمینی ارتش، از صبح دیروز در منطقه عمومی شمال غرب کشور و آن‌طور که فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته، در موقعیت جغرافیایی حدفاصل محور پلدشت – جلفا آغاز شد. رزمایشی که در حالی با حضور امیرسرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و نمایندگان ستادکل نیروهای مسلح آغاز به کار کرد که بنا بر اعلام قبلی قرار است ابتدا یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شناسایی کلی منطقه پرداخته و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی‌برن نیروها در منطقه رزمایش، به اجرای عملیات رزم بپردازند و در ادامه رزمایش نیز یگان توپخانه به اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش‌تعیین شده پرداخته و همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کنند؛ آن‌ هم در حالی که در تمامی مراحل برگزاری این رزمایش، بالگردهای کبرای هوانیروز ارتش، با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی می‌کنند. در این میان اگرچه چنانکه اشاره شد رزمایش «فاتحان خیبر» از صبح جمعه آغاز شد اما شاید یکی از نکات حایز اهمیت و برجسته در برگزاری این رزمایش، در عملکرد نیروی زمینی ارتش طی روزهای پایانی هفته گذشته و مشخصا در عملیات انتقال نیروها و تجهیزات به منطقه رزمایش قابل رویت بود. عملیاتی که به ‌گفته فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش ظرف مدتی بسیار کوتاه به ‌نسبت تعداد نیروها و حجم تجهیزات و در بازه زمانی کمتر از ۴۸ ساعت با موفقیت به انجام رسید.

خطِ قرمز مرزی

روزنامه همدلی در گزارشی می نویسد: روز گذشته ارتش ایران در اقدامی هماهنگ و با استفاده از نیروهای خود در تیپ‌های ۲۱۶زرهی، ۳۱۶زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال و گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و با پشتیبانی بالگردهای هوانیروز، رزمایش نظامی بزرگ خود را تحت عنوان «فاتحان خیبر» در منطقه عمومی شمال‌غرب و بین محور پلدشت – جلفا و در نزدیکی مرز ایران با جمهوری آذربایجان، به نمایش گذاشت.

برای دفاع آماده ایم

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی آورد: رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نزاجا، ارزیابان ستاد کل نیروهای مسلح و مسئولین استانی صبح روز جمعه در منطقه عمومی شمال غرب کشور برگزار شد. در این رزمایش ابتدا یگان پهپاد نزاجا به شناسایی کلی منطقه پرداخت و پس از ارسال تصاویر به قرارگاه فرماندهی، تیپ ۲۵ واکنش سریع با هلی برن نیروها در منطقه رزمایش عملیات تاخت و تازش را به نمایش گذاشته اند. در ادامه رزمایش یگان توپخانه با اجرای آتش تهیه بر مواضع و اهداف از پیش تعیین شده اقدام به آتش تهیه انبوه کرده است. همزمان با آتش تهیه یگان‌های توپخانه، یگان‌های زرهی عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کرده اند. در تمامی مراحل رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبرا هوانیروز با اجرای آتش یگان‌های عمل‌کننده را پشتیبانی کردند. امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این رزمایش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ایران عزیز ما در دو قرن اخیر هیچ‌گاه مهاجم نبوده و هیچگونه چشم‌داشتی به خاک همسایگان نداشته و ندارد و صرفا از خود دفاع کرده است. در مدت دوره طولانی اشغال قره‌باغ توسط ارمنستان نیز همواره بر تمامیت ارضی آذربایجان تاکید کرده و هیچ‌گاه اشغالگری را تایید نکرده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....