تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400 - 22:13
کد خبر : 51259

ربات جراح ایرانی که امکان جراحی از راه دور را فراهم کرد

ربات جراح ایرانی که امکان جراحی از راه دور را فراهم کرد

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: پزشک می‌تواند با استفاده از ربات جراحی از راه دور سینا با ۷ کیلومتر فاصله بیمار را جراحی کند. اقتصاددان: علیرضا میرباقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: سامانه جراحی رباتیک از راه دور دارای دو بخش مجزا

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: پزشک می‌تواند با استفاده از ربات جراحی از راه دور سینا با ۷ کیلومتر فاصله بیمار را جراحی کند.

اقتصاددان: علیرضا میرباقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: سامانه جراحی رباتیک از راه دور دارای دو بخش مجزا است. بخش اول کنسول جراحی که توسط جراح هدایت می‌شود و بخش دوم ربات‌های جراح کنار بالین بیمار هستند. روش کار سامانه به این صورت است که کنسول جراحی در یک بیمارستان نصب می‌شود و ربات‌های جراح به فاصله هفت کیلومتر در بیمارستان دیگر عمل جراحی را انجام می‌دهند.

او افزود: این دو بخش از طریق یک ارتباط مخابراتی بر بستر اینترنت به یکدیگر متصل شده‌اند و جراح با استفاده از سامانه جراحی رباتیک می‌تواند عمل جراحی را از راه دور انجام دهد. فرآیند عمل به این صورت است که جراح در کنسول جراحی قرار گرفته و از طریق دسته‌هایی که در اختیار دارد عمل جراحی از راه دور را هدایت می‌کند.

این فناور ادامه داد: در روش جراحی از راه دور، تصویر فضای داخل شکم توسط ربات‌های جراح مستقر در بالین بیمار گرفته شده و به کنسول ارسال می‌شود. جراح با دیدن تصویر داخل شکم بیمار، عمل جراحی را شروع کرده و ربات‌های جراح را هدایت می‌کند.

او بیان کرد: هر حرکتی که توسط دستان جراح در کنسول جراحی انجام شود، همزمان توسط ربات‌های جراح داخل شکم بیمار اجرا می‌شود. مزیت‌ این نوع عمل تبدیل شکاف‌های بزرگ ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متری برای ورود دستان جراح به داخل شکم بیمار به شکاف‌های کوچک ۵ میلی‌متری است.

میرباقری افزود: افزایش دقت و کیفیت جراحی و کاهش خطا‌های پزشکی به دلیل قابلیت حذف لرزش دستان جراح توسط سامانه رباتیک و قابلیت مقیاس گذاری بر حرکت دستان جراح از مزایای دیگر این روش جراحی است. در این حالت، چنانچه جراح دست خود را در کنسول جراحی یک سانتی‌متر حرکت دهد، ابزار جراحی در داخل شکم بیمار، یک میلی‌متر حرکت خواهد کرد و خطا‌های حرکتی به یک دهم کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: امکان انجام جراحی به صورت ایستاده و نشسته در حالت کاملا ارگونومی، کاهش خستگی جراح و افت دقت، امکان انجام جراحی با فاصله از بیمار و حفظ سلامت جراح در برابر بیماری‌های عفونی، گاز‌های بیهوشی، تشعشعات تصویربرداری و گاز دی اکسید کربن مورد استفاده در جراحی با حداقل آسیب از مزایای دیگر جراحی به کمک ربات محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سازنده ربات جراح سینا با اشاره به کاربرد‌های این ربات، گفت: از مزایای ویژه ربات جراح سینا به امکان جراحی به صورت ایستاده و نشسته، امکان تغییر موقعیت بیمار حین عمل بدون توقف جراحی، بازخورد نیرو و انتقال حس لامسه از بدن بیمار به دستان جراح به واسطه ربات‌های جراح، امکان تعویض دسته‌های جراح بسته به ابزار مورد استفاده، استفاده از ابزار‌های یکبار مصرف ۵ میلی‌متری، کاهش قیمت دستگاه و هزینه تعمیر و نگهداری آن به یک سوم نمونه خارجی می‌توان اشاره کرد.

میرباقری تاکید کرد: از ربات جراح سینا در بیمارستان سینا، بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان شریعتی در مرحله آموزشی و مطالعات پیش بالینی استفاده می‌شود و عمدتا در جراحی‌های حفره شکمی، لگن و قفسه سینه کاربرد دارد. در حال حاضر به جز ایران کشور‌های آمریکا، آلمان، چین و ایتالیا به این فناوری دسترسی دارند.

او در پایان تصریح کرد: صادرات این محصول منجر به ارزآوری ۱.۱ میلیون یورویی به ازی هر دستگاه خواهد شد. تا کنون ۴ دستگاه ربات جراح سینا تولید شده و تعدادی نیز در دست تولید است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....