تاریخ انتشار : دوشنبه 25 بهمن 1400 - 12:15
کد خبر : 77837

رای به خزانه «واحد» اما «موقت»

رای به خزانه «واحد» اما «موقت»

اعضای شورای شهر تهران دیروز در دو نوبت صبح و عصر، بودجه سال آتی شهرداری را در حضور علیرضا زاکانی و برخی دیگر از مسوولان شهرداری بررسی کرده و درباره هر یک از مواد و تبصره‌های مربوطه رای‌گیری کردند. مهم‌ترین مناقشه دیروز میان شورای شهر و شهرداری، «خزانه واحد» بود، جایی که شهرداری اصرار داشت

اعضای شورای شهر تهران دیروز در دو نوبت صبح و عصر، بودجه سال آتی شهرداری را در حضور علیرضا زاکانی و برخی دیگر از مسوولان شهرداری بررسی کرده و درباره هر یک از مواد و تبصره‌های مربوطه رای‌گیری کردند. مهم‌ترین مناقشه دیروز میان شورای شهر و شهرداری، «خزانه واحد» بود، جایی که شهرداری اصرار داشت که تمام درآمدهای شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود را در خزانه واحد دریافت کند، اعضای شورا نیز اگر چه در کلیت با این ایده موافق بودند اما همزمان به مساله حاکمیت شرکتی و لزوم شناخته شدن استقلال و اختیارات قانونی هیات‌مدیره‌های شرکت‌های یادشده توجه داشتند، از این رو، تصویب کردند که شهرداری حداکثر پس از ۱۴ روز از دریافت درآمدهای واریزی شرکت‌ها، باید مبالغ یادشده را به سازمان‌ها و شرکت‌های یادشده عودت دهد. محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه با قرائت کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گفت: در سال ۱۴۰۱ از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی نقد و غیر نقد بالغ بر ۵۰۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و از نظر مصارف، اعتبارات هزینه‌ای مبلغ ۲۲۵ هزار و ۱۸ میلیارد و ۹۸۱ میلیون و ۳۴۷ هزار ریال، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مبلغ ۲۰۸ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۱۸ میلیون و ۶۵۳ هزار ریال، اعتبارات تملک دارایی‌های مالی مبلغ ۷۰ هزار میلیارد ریال است.  او ادامه داد: به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا سقف ۲۰ درصد از منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ را به صورت غیرنقدی عمل کند. شهرداری تهران مکلف است در صورت کاهش یا افزایش بیش از ۲۰ درصد درآمدها، نسبت به ارایه لایحه اصلاحیه بودجه اقدام و منابع افزایش یا کاهش یافته را در بودجه عمومی مطابق برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران و در راستای اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر یعنی عدالت در دسترسی به زیرساختها و توسعه متوزان مناطق ومحلات وهمچنین ترافیک عبور و مرور و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در اصلاحیه بودجه پیشنهاد کند. آخوندی گفت: عدد بودجه به ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد رسید و با مشورتی که با آقای چمران داشتیم گفتند در همین ماده واحده رای‌گیری و بودجه کل شهرداری در این عدد تصویب شود.  بر اساس این گزارش، ماده واحده به رای گذاشته شد و بودجه ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیاردی شهرداری تصویب شد.

  چانه‌زنی‌های برای واریز درآمدها  به خزانه واحد

دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران با پیشنهاداتی تبصره یک بودجه شهرداری تهران مبنی بر تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی شهرداری را به تصویب رساندند.  محمد آخوندی در جریان بررسی تبصره یک بودجه سال آینده شهرداری که به تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی شهرداری اختصاص داشت ضمن قرائت این تبصره گفت: برای حصول اطمینان از تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی براساس دستورالعمل تهیه اجرا و تفریغ بودجه در شهرداری و دستورالعمل خزانه داری در شهرداری‌ها و مصوبه فهرست حساب‌های درآمدی سازمان‌ها، تمامی مناطق، واحدها، شرکت‌های تابعه و موسسات وابسته به شهرداری تهران موظف هستند کلیه منابع درآمدی خود را به‌طور مستقیم وصول و به حساب‌های بانکی واریز کنند که به پیشنهاد شورا یا شهرداری افتتاح شده است.  او ادامه داد: شهرداری تهران موظف است گزارش واریز درآمدهای واحدهای اجرایی را به تفکیک واحدها هر سه ماه یک‌بار به شورای شهر ارایه کند. واریز مبالغ مذکور خارج از این حساب‌ها تخلف است.

او با بیان اینکه لایحه شهرداری در این بخش متفاوت بوده است، گفت: لایحه شهرداری در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید، اما شهرداری اصرار دارد که در کمیسیون تلفیق درباره آن مخالفتی نشده است. جمع‌بندی ما در کمیسیون تلفیق متنی است که ارایه کردیم. شهرداری پیش بینی کرده بود که درآمدها به صورت کامل به خزانه واریز شود و به میزان بودجه‌ای که برای آنها تصویب شد به حساب سازمان‌ها و شرکت‌ها برگردد که با آن مخالفت شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ،  احمد صادقی با بیان اینکه در بند یک تبصره یک بودجه دستور العمل وزارت کشور مبنی بر شیوه نامه اجرایی خزانه داری در شهرداری‌ها حذف شده و این در حالی است که وزارت کشور این دستورالعمل را ابلاغ کرده است گفت: وزارت کشور دستورالعملی داده به جهت بحث خزانه واحد و شهرداری تهران در دوره جدید این بخش نامه را اجرا کرد و هر چند زمان بحرانی به جهت بررسی و پرداخت حقوق و مزایا داشت اما با اثرات خوبی که خزانه واحد داشت این مسیر طی شد و امروز مشکلی از بابت پرداخت حقوق و مزایا وجود ندارد.  صادقی ادامه داد: با وجود خزانه واحد در شهرداری موضوع شفاف‌سازی نیز کامل محقق می‌شود و من به عنوان رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند تاکید دارم هر آنچه که در شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌ها و معاونت‌ها به عنوان درآمد مطرح است به حساب خزانه واحد واریز شود.  صادقی افزود: باید تدبیر مدیریتی اندیشید تا در مهم‌ترین سند مدیریت شهری که بودجه سنواتی است بحث خزانه واحد را بیاوریم. در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید.

  روشن کردن تاریکخانه‌های شهرداری

در ادامه ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: تفاوت شورای انقلابی و شورای قبلی این است که تاکید بیشتر کند بر خزانه واحد و بر شفافیت صحه بگذارد. بعد از اجرای کامل حساب خزانه واحد شورای شهر می‌تواند کل منابع و مصارف را رصد کند، در حالی که قبل از اینچنین امکانی وجود نداشت.

او ادامه داد: اگر پول و درآمدها در شهرداری به خزانه نیاید، قدرت نظارتی کاهش پیدا می‌کند، اجرای این کار شفافیت و پاسخگویی به مردم را به دنبال دارد. از آثار و ثمراتی که خزانه واحد داشته این بوده که تاریکخانه‌هایی که در گوشه و کنار شهرداری وجود داشت را روشن کردیم؛ بر خلاف نظر برخی دوستان اگر در شهرداری طلبکاری داشته باشیم، حساب خزانه واحد مسدود نمی‌شود، چرا که این حساب نزد خزانه‌داری بانک شهر افتتاح شده و ریسک آن حداقلی است.  اقراریان در واکنش به صحبت‌های معاون مالی شهرداری گفت: در ماده ۳۵ اشاره شده است که درآمدهای مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها  در حساب‌های معرفی شده بانکی توسط اداره کل خزانه داری  شهرداری واریز شود. در حالی که هر سازمان و شرکتی حساب جداگانه خود را دارد اما نزد خزانه واحد است تا مدیریت منابع متمرکز صورت گیرد و انحراف از بودجه اتفاق نیفتد.  سروری با بیان اینکه تذکر آقای اقراریان وارد است و نکته مطرح شده از سوی صادقی گفت که این مورد به رای گذاشته می‌شود و شیوه نامه اجرایی وزرات کشور باید اجرا شود و اسناد بالا دست نیز حکم شده است و عملی را خلاف حکم انجام ندهیم.  حبیب کاشانی نیز در توضیح خزانه واحد گفت: کسی از اعضای شورا مخالف نظر شهرداری نیست و همه به دنبال انضباط مالی هستند اما آنچه که آنها را نگران می‌کند دو نکته است. یک اینکه خاصیت مدیرعامل و هیات‌مدیره چه می‌شود؟ اینها همان‌هایی هستند که آقای زاکانی به آنها حکم داده است. نکته دیگر این است که نگرانی وجود دارد که با رفت و برگشت این پول‌ها اقدامات قفل شود. محمد آخوندی نیز ضمن تایید نظر اعضای شورای شهر گفت: شهرداری را موظف کنیم که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز بودجه اخذ شده را به حساب‌ها باز گرداند.  او ضمن قرائت پیشنهاد تکمیلی گفت: واریز کلیه وجوه حاصل از منابع و درآمدهای سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به استثنای موارد مندرج در جزو ب اعم از درآمدهای عملیاتی و غیر عملیاتی به حساب‌های خاصی که توسط خزانه افتتاح شده یا می‌شود خزانه مکلف است وجوه حاصل از درآمدهای این جزو را پس از وصول در چارچوب بودجه مصوب آنها حداکثر ظرف مدت ۱۴ روز به حساب سازمان‌ها و شرکت‌ها واریز نمایند. بر اساس این گزارش، پیشنهاد آخوندی با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.

  از شهرفروشی به قبرفروشی

در ادامه اعضای شورای شهر تهران پیشنهاداتی را برای کاهش ردیف سازمان‌ها از محل درآمدها ارایه دادند. از جمله علی اصغر قائمی پیشنهاد کاهش درآمدهای فاوا را مطرح کرد. سوده نجفی نیز پیشنهاد کاهش درآمدهای بهشت‌زهرا را مطرح کرد و گفت: درآمد این سازمان در بحران سال گذشته کرونایی ۲۰۰ میلیارد بوده و امسال به ۳۵۰ میلیارد رسیده است. فکر می‌کنم نمی‌توانند این رقم را به دست آوردند و خدای نکرده از شهرفروشی به سمت قبرفروشی نروند و خواهش می‌کنم این رقم اصلاح شود. او گفت که این مساله را به شوخی گفتم تا به لبان همه خنده بیاید. ناصر امانی با بیان اینکه الزامی در تحقق این اعداد نیست پیشنهاد داد که رقم‌ها دست نخورده باقی بمانند.  در ادامه حبیب کاشانی با بیان اینکه درباره این ارقام در کمیسیون‌ها صحبت شده است از اعضای شورای درخواست کرد اینگونه توقف نکنند و ورود جزئی به موارد باعث ایجاد مشکل در سرجمع منابع می‌شود.  بر اساس این گزارش، در نهایت تبصره اول با ۱۸ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

  تاکید بر انتشار عمومی  هزینه‌کردهای شهرداری تهران 

اعضای شورای شهر تهران همچنین در جریان بررسی تبصره دوم بودجه سال آینده شهرداری را موظف کردند اعتبارات مصوب هزینه‌ای، تملک دارایی‌های مالی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مفاد تبصره‌های این مصوبه را پس از ابلاغ شورای شهر تهران به کلیه مناطق، واحدهای اجرایی، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته ابلاغ کند و از طریق انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت در دسترس عموم شهروندان قرار دهد.

بر اساس این گزارش، تبصره دوم بودجه شهرداری با ۱۷ رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

    صندوق محیط زیست و حمل و نقل  منتفی شد

اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی تبصره دوم بودجه ۱۴۰۱ شهرداری با ایجاد صندوق محیط زیست و حمل و نقل عمومی در شهرداری تهران مخالفت کردند.

در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران تبصره‌های بودجه سال آینده شهرداری تهران پیشنهاد تشکیل صندوق محیط زیست و حمل و نقل عمومی در شهرداری تهران در بند ۸ این تبصره بررسی شد. ناصر امانی پیشنهاد حذف بند ۸ تبصره را مطرح کرد.  امانی در این باره گفت: دولت که کمک نمی‌کند و شهرداری نیز هرچقدر که درآمد داشته باشد در حوزه حمل و نقل و عمران و محیط زیست هزینه می‌کند و این تصمیم خروجی ندارد. اساسا بودجه‌ای نمی‌ماند که وارد این صندوق شود. حتی به فرض ورود هم درست نیست که ریال را که ارزش آن مدام پایین می‌آید را در یک صندوق، حبس کنند. اعضای شورا در نهایت به حذف این بند رای مثبت دادند.  بر اساس این گزارش، در نهایت پیشنهاد امانی مبنی بر حذف بند ۸ تبصره سه مبنی بر ایجاد صندوق محیط زیست و حمل و نقل عمومی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.  در ادامه عباسی درباره بند سه این تبصره پیشنهاد داشت تا بابت املاک و مستغلات واقع در طرح‌های مصوب تا سقف هزار میلیارد تومان اجازه عملکرد داشته باشد و بهتر است این سقف را از این بند خارج کنیم و اجازه دهیم شهرداری تا هرجایی که می‌تواند توافقات را با مجموعه‌ها پیش ببرد که پیشنهاد برداشت سقف ریالی عباسی به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....