تاریخ انتشار : جمعه 27 تیر 1399 - 13:45
کد خبر : 12606

راه را باز کنید،بکشید کنار :«اسماعیلی» می خواهد، جمع اش کند!

راه را باز کنید،بکشید کنار :«اسماعیلی» می خواهد، جمع اش کند!

معاون معدنى وزارت صمت: به من اختیار دهید، یک ماهه بازار را تنظیم مى کنم. داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت که از بهمن ماه سال گذشته تا خرداد ماه امسال به مدت ۵ ماه مسوولیت تنظیم بازار فولاد را برعهده داشت، در اظهار نظرى اعلام کرده: اگر یک ماه همه مسوولیت تنظیم بازار بر

معاون معدنى وزارت صمت:
به من اختیار دهید، یک ماهه بازار را تنظیم مى کنم.

داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت که از بهمن ماه سال گذشته تا خرداد ماه امسال به مدت ۵ ماه مسوولیت تنظیم بازار فولاد را برعهده داشت، در اظهار نظرى اعلام کرده: اگر یک ماه همه مسوولیت تنظیم بازار بر عهده او باشد، قیمت ها معقول می شد!
اسماعیلی اعلام می کند که در زمان او، قیمت محصولات فولادی حدود ۵،۶ هزار تومان بوده اما امروز ١١ هزار تومان است.

در جواب به او ذکر دو نکته:
١-قیمت محصولات فولادی که به اجبار شما در بورس ۵،۶ هزار تومان بود، در همان دوران دلار ١۶،١٧ هزار تومان در بازار آزاد چند معامله می شد؟

غیر از این است که فروش ورق ۵ هزار تومانی در بورس، به دلیل نبود نظارت شما و از سوی خریداران مورد تایید شما بالای ١٠ هزار تومان در بازار فروخته شد؟

٢. اگر در همین خرداد و تیر که دلار به مرز ٢۴ هزار تومان رسیده، مسوولیت تنظیم بازاربر دوش شما بود چه می شد؟

ساده است فولاد در بورس ۵،۶ هزار تومان، در بازار آزاد بالای ١۵ هزار تومان!

…………………………………………………….

واکنش تند انجمن فولاد به اظهارات اسماعیلی:

تصمیمات غیر کارشناسی وزارت صمت علت گرانی های محصولات فولادی است

عضوء هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در واکنش به سخنان معاون صنایع معدنی که گفته بود ظرف یک ماه می توانم بازار فولاد را آرام کنم گفت:علت آشفتگی الان بازار فولاد قیمت گذاری دستوری و تغییر ضرایب قیمت گذاری زنجیره فولاد توسط وزارت صمت می باشد.

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان افزود: از اسفند ماه سال ۹۸ که بحث ابطال معاملات محصولاتی مانند شمش در بورس کالا توسط معاونت معدنی وزارت صمت انجام شد، خود به خود یک شوک به بازار وارد آمد و همین مسأله زمینه ساز افزایش قیمت در بازار شد.

وی تاکید کرد: در رویکرد جدید وزارت خانه در دوره سرپرستی آقای مدرس خیابانی ،نظارت بر بورس کالا از معاونت معدنی گرفته شد و به معاونت بازرگانی انتقال پیدا کرد پس انجمن فولاد هیچ گونه نقشی در حذف نظارت معاونت معدنی بر بورس کالا نداشته است و این تصمیم خود وزارت خانه صمت بوده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان اینکه سرکوب قیمت ها یا به عبارتی قیمت گذاری دستوری آثار خودش را در بازار گذاشته است، گفت: در افزایش قیمت زنجیره فولاد دو عامل بسیار تاثیرگذار بود.اولین عامل ابطال معاملات در بورس توسط وزارت صمت و دومین عامل تاثیرگذار هم بحث تغییر ضرایب قیمت گذاری زنجیره فولاد بود.

سلیمانیان از پافشاری معاون صنایع معدنی بر تغییر ضرایب زنجیره فولاد به شدت انتقاد کرد وگفت: بعد از تغییر قیمت پایه شمش بحث تغییر ضرایب قیمت گذاری زنجیره فولاد مطرح گردید که به شدت مخالفت انجمن تولیدکنندگان فولاد را در پی داشت ولی این موضوع قریب به دو ماه است که در دستور کار وزارت خانه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تصمیمات غیر کارشناسی موج منفی به بازار می دهد، تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات فولادی بخاطر امواج منفی بود که وزارت صمت به بازار وارد کرد و باعث گرانی تمام محصولات زنجیره فولاد شد به گونه ای که در سه الی چهار ماه اخیر برخی از مقاطع تا ۱۵۰ درصد هم افزایش قیمت داشتند.

وی در پایان تاکید کرد: انجمن سنگ آهن بر تغییر ضرایب تاکید می کند و متاسفانه نگاه معاون صنایع معدنی هم با این انجمن هم سو شده است، اگر این اتفاق بیفتد قطعاً قیمت برخی محصولات ۵۰ الی ۵۵ درصد به نسبت قیمت الان افزایش خواهند یافت.

……………………………………………….

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد:

توزیع ۲۰هزار میلیارد تومان رانت در بازار ورق و میلگرد کافی نیست؟!

داریوش اسماعیلی معاونت معدنی وزارت صمت در مصاحبه اى اعلام کرده است که «اگر به من اختیار تام دهید، یک ماهه بازار فولاد را تنظیم مى مى کنم»؛ اظهار نظری که برای فعالان صنعت فولاد بسیار عجیب است.

رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در واکنش به سخنان اخیر داریوش اسماعیلی گفت: بررسی فقط یک فاکتور برای ارزیابی عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت کافی است و آن توزیع ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از اختلاف بین قیمت های دستوری و نرخ های بازار آزاد ورق و میلگرد طی چهار ماه به نفع دلالان و واسطه ها.

به گفته شهرستانی، از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال یعنی طی مدت ۴ ماه در حوزه ورق های فولادی نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان و در بخش میلگرد حدود ۴ هزار میلیارد تومان و در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان رانت ناشی از اختلاف بین قیمت های دستوری و نرخ های بازار آزاد به جیب دلالان و واسطه ها رفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....