تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 10:18
کد خبر : 45766

راهکاری برای اتکای اقتصاد کشور به بورس

راهکاری برای اتکای اقتصاد کشور به بورس

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه بخش عمده منابع و ابزارهای تولید در اختیار دولت است، برای متکی شدن اقتصاد کشور به بورس، راهکاری ارائه کرد.   به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا  ، حسن سبحانی در نشست نظام اقتصادی و اقتصاد ایران خانه اندیشمندان علوم انسانی که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: نظام

یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه بخش عمده منابع و ابزارهای تولید در اختیار دولت است، برای متکی شدن اقتصاد کشور به بورس، راهکاری ارائه کرد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا  ، حسن سبحانی در نشست نظام اقتصادی و اقتصاد ایران خانه اندیشمندان علوم انسانی که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: نظام اقتصادی در هر جامعه‌ای تبیین شیوه زندگی عملی مردمان آن جامعه است که شامل سه بخش مالکیت بر ابزارهای تولید، انگیزه فعالیت‌های اقتصادی و شیوه تخصیص منابع می‌شود.

وی افزود: بخش عمده منابع صنعتی و معدنی بزرگ در ایران در اختیار دولت است. نظام اقتصادی در ایران طبق قانون اساسی باید از نظر تخصیص امکانات و منابع به فعالیت‌های اقتصادی سرمایه محور باشد و آن را از پرداخت وام ربوی محروم می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر سرمایه در اشکال مختلف از طریق وام بدون بهره در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد، اقتصاد ایران مشابه اقتصادهای بورس محور در دنیا می‌شود.

سبحانی در پایان بیان کرد که نظام اقتصادی ایران ار نظر حقوقی مبتنی بر اداره غیرمتمرکز تعریف شده است.

چرااقتصاد ایران دولتی است؟

در ادامه این نشست، حسین میرجلیلی گفت: تحلیل نظام اقتصادی به یک چارچوب نظری احتیاج دارد که طبق یک نظریه سنتی، اقتصاد ایران مختلط و ترکیبی از اقتصاد بازار، اسلامی و دولتی است.

وی افزود: دلایل عمده دولتی بودن اقتصاد ایران در تحریم‌های اقتصادی، نفت محور بودن اقتصاد و… دیده می‌شود که باعث شده‌اند تا نقش دولت در اقتصاد افزایش یابد.

میرجلیلی ادامه داد: تفاوت ساختار و نهادها در هر کشوری موجب تفاوت عملکردها می‌شود که می‌تواند برای برخی کشورها توسعه و رشد اقتصادی را فراهم کند و برای دیگر بالعکس.

وی در ادامه بیان کرد: ایران ۵۹ سال است که درآمد سرانه آن متوسط و رو به پایین است و نتوانسته آن را در مقایسه با سایر اقتصادها افزایش دهد. در کل، طی سال‌های اخیر دولت محور اصلی اقتصاد ایران بوده که در مواردی نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند.

در پایان این نشست نیز، کتاب ” نظام‌های اقتصادی ” نوشته محمد حسین تمدن جهرمی رونمایی شد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....