تاریخ انتشار : سه شنبه 31 تیر 1399 - 13:59
کد خبر : 13053

رانت‌خواری سودجویان پیامد قیمت‌گذاری دستوری ورق‌های فولادی است

رانت‌خواری سودجویان پیامد قیمت‌گذاری دستوری ورق‌های فولادی است

سید محمد صادق‌الحسینی با اشاره به ایجاد رانت به واسطه قیمت‌گذاری دستوری انواع ورق‌های فولادی در بورس کالا گفت: هرجا رانت به وجود بیاید، موازنه بازار به هم می‌ریزد و موجب کمبود عرضه می‌شود. به گزارش اقتصاددان: سیدمحمد صادق الحسینی؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره استمرار سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای ورق‌های فولادی در بورس کالا، گفت: قیمت گذاری دستوری

سید محمد صادق‌الحسینی با اشاره به ایجاد رانت به واسطه قیمت‌گذاری دستوری انواع ورق‌های فولادی در بورس کالا گفت: هرجا رانت به وجود بیاید، موازنه بازار به هم می‌ریزد و موجب کمبود عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصاددان: سیدمحمد صادق الحسینی؛ کارشناس مسائل اقتصادی درباره استمرار سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای ورق‌های فولادی در بورس کالا، گفت: قیمت گذاری دستوری و شکاف قابل توجه میان قیمت تثبیت شده با نرخ بازار باعث ایجاد رانت‌خواری در بازار انواع محصولات می‌شود که بازار ورق‌های فولادی نیز به همین مسئله مبتلا شده است. اساساً هرجا به واسطه سیاست‌گذاری بستر رانت‌خواری به وجود بیاید، مکانیسم بازار به هم می‌ریزد.

وی افزود: اصرار بر تعیین قیمت در پی برهم خوردن موازنه بازار، به کنترل و سامان‌دهی بازار منجر نخواهد شد و کمبود عرضه به واسطه تخصیص نادرست منابع به وجود می‌آید.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تأکید کرد: سیاست‌گذار نباید در قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت ورق‌های فولادی دخالت کند و باید اجازه دهد تا بازار در مسیر رسیدن به تعادل حرکت کند. در صورت کنار گذاشتن سیاست قیمت‌گذاری دستوری، ممکن است قیمت‌ها زمان کوتاهی بالا رود، اما به مرور به واسطه افزایش عرضه و کنار رفتن سوداگران، بازار متعادل خواهد شد.

وی در پایان افزود: آنچه در حوزه سیاست‌گذاری حائز اهمیت است، مدیریت میزان عرضه و تقاضا از طرف خریداران و فروشندگان مقاطع فولادی در بورس کالا است. پوشش نیاز‌های مصرف‌کنندگان توام با عرضه محصول کلیه واحد‌های تولیدی، باعث شکل‌گیری یک بازار واقعی در بورس کالا می‌شود.

ع/ اقتصادآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....