تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 21:07
کد خبر : 95875

رابطه مالی ایران و روسیه وارد فاز جدید شد

رابطه مالی ایران و روسیه وارد فاز جدید شد

همزمان با توافق ایران و روسیه برای جایگزینی سوئیفت، روسیه توانست جای پای خود را در بین پنج کشور طرف مبادله تجاری با ایران پیدا کند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه امروز خبر داد که تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به‌جای سوئیفت را پیشنهاد کردند و اکنون تقریباً به توافق خوبی در این

همزمان با توافق ایران و روسیه برای جایگزینی سوئیفت، روسیه توانست جای پای خود را در بین پنج کشور طرف مبادله تجاری با ایران پیدا کند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه امروز خبر داد که تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به‌جای سوئیفت را پیشنهاد کردند و اکنون تقریباً به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. قرار شده از کارت اعتباری «میر» روسیه در ایران استفاده شود. همچنین پیشتر اعلام شد که مرکز تجاری بزرگی به‌صورت مشترک در مسکو دایر خواهد شد تا بتواند تبادلات دو کشور را از این طریق افزایش داد. مبادلات با رمزارز نیز دیگر راهکاری است که ازسوی بانک مرکزی ایران در همکاری تجاری با روسیه اعلام شده است. آثار این اقدامات را می‌توان در مبادلات تجاری ایران دید. در بررسی آمارهای تجاری در چهارماهه نخست امسال، روسیه بار دیگر توانست در بین پنج کشوری باشد که بیشترین واردات را از آنها داریم. پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه، روسیه در جایگاه پنجم واردات به ایران نشسته بود. گندم اولین و مهم‌ترین کالایی است که از روسیه به ایران وارد می‌شود و به نظر می‌رسد پس از جنگ روسیه با اوکراین، پوتین بیشتر هوای ایران را داشته است.

تجارت غیر نفتی کشور در چهار ماه نخست امسال با ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسید ،این میزان نسبت به مدت مشابه ۱۹درصد رشد داشته است.

سهم صادرات از تجارت چهار ماهه ایران ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده است.

بر اساس گزارش گمرک، چین با خرید ۱ ۰میلیون و ۶۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار، عراق با ۶ میلیون و ۹۳۲ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۹۸ میلیون دلار، امارات با سه میلیون و ۹۵۲ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار،ترکیه با سه میلیون و ۳۶۳ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۰ میلیون دلار و هند با یک میلیون و ۳۲۷ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار ،پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال بودند.

۱۰ قلم کالای اول صادراتی ایران

پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع شده، اوره، بوتان مایع، پلی اتیلن، قیر نفت، روغن های سبک نفتی، شمش آهن و فولاد و فرآورده های سبک دارای بیش از ۷۰ درصد نفت یا روغن های معدنی قیری، ۱۰قلم کالای اول صادراتی ایران از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه بودند.

۱۱ میلیون و ۱۵۹هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار نیز در چهار ماه ابتدایی سال وارد و از گمرکات کشور ترخیص شدند که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۷ درصدی همراه بوده است.

روسیه در فهرست پنج کشور اول فروش کالا به ایران

امارات با فروش سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۲۲میلیون دلار، ترکیه با ۹۸۳ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۸۷ میلیون دلار،هند با ۵۲۸ هزار تن به ارزش ۸ ۵۹میلیون دلار و روسیه با ۹۳۰هزار تن کالا به ارزش ۵۹۹ میلیون دلار،پنج کشور اول فروش کالا به ایران در این مدت چهار ماهه بودند.

بر اساس این گزارش، گندم معمولی، برنج سفید، گوشی تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، شکرخام، کنجاله سویا، تراکتورهای جاده ای و کک های زغال سنگ ۱۰ قلم اول کالاهای وارده به کشور در چهار ماه اخیر بودند.

توافق ایران و روسیه برای جایگزین سوئیفت

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران به اسپوتنیک گفت: تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به جای سوئیفت پیشنهاد کردند و اکنون تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌ایم.

مهدی صفری افزود، قرار شد از کارت اعتباری میر روسیه در ایران استفاده شود و فکر می‌کنم (این کارت) به زودی فعال شود.
این مقام ایرانی توضیح داد، در حال حاضر هیچ بحثی درباره حفر کانال بین دریای خزر و خلیج فارس وجود ندارد.
صفری تاکید کرد، ایران برای ورود به بازار جهانی نفت مشتاق است و در صورت ورود به این بازار، توانایی فروش نفت به اندازه سهمش در اوپک دارد. حجم غلاتی که ایران می خواهد از روسیه وارد کند احتمالا به ۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

مهدی صفری توضیح داد، در صورت تقویت گروه بریکس، دلار از معاملات حذف خواهد شد و امیدواریم ارز واحد پیشنهادی به زودی در سازمان شانگهای تصویب شود. توافقی میان تهران و مسکو برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی صورت گرفته است و بر این اساس، مقدار زیادی غلات از روسیه وارد کرده‌ایم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....