تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 22:42
کد خبر : 101336

رئیس جمهور چین در راستای تقویت وحدت به آسیای مرکزی سفر می‌کند

رئیس جمهور چین در راستای تقویت وحدت به آسیای مرکزی سفر می‌کند

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد شی از روز چهارشنبه تا جمعه در بیست و دومین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان شرکت می‌کند و از قزاقستان و ازبکستان بازدید خواهد کرد. تور آسیای مرکزی اولین سفر خارجی شی پس از بیش از دو سال خواهد

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه اعلام کرد شی از روز چهارشنبه تا جمعه در بیست و دومین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سمرقند ازبکستان شرکت می‌کند و از قزاقستان و ازبکستان بازدید خواهد کرد.

تور آسیای مرکزی اولین سفر خارجی شی پس از بیش از دو سال خواهد بود و به گفته کارشناسان، زمان بازدید از این دو مقصد اهمیت زیادی دارد.

امسال هم قزاقستان و هم ازبکستان سی امین سالگرد روابط دیپلماتیک خود با چین را جشن می‌گیرند. روسای جمهور آنها در ماه فوریه برای شرکت در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی پکن از چین بازدید و با شی دیدار کردند.

قزاقستان زادگاه طرح برجسته کمربند و جاده است، جایی که شی در اولین سفر رسمی خود به این کشور به عنوان رئیس جمهور چین، در سال ۲۰۱۳ و برای اولین بار ابتکار کمربند اقتصادی جاده ابریشم را به عنوان یکی از اجزای کلیدی کمربند و جاده مطرح کرد.

۱۴۹ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی از تاریخ ۴ ژوئیه برای ساخت مشترک کمربند و جاده با چین اسناد همکاری امضا کرده اند.

جانگ شیائو سفیر چین در قزاقستان گفت: از آنجایی که قزاقستان در اولین ایستگاه مسیرهای طرح کمربند و جاده چین به سمت غرب قرار دارد، «روابط چین و قزاقستان نتایج مثمر ثمری در زمینه‌هایی مانند ارتقای اتصال، ظرفیت تولید، اقتصاد، تجارت و فرهنگ به همراه داشته است.»

جانگ به رادیو ملی چین گفت: تجارت سالانه دوجانبه بین چین و قزاقستان در سال گذشته به ۲۵٫۲۵ میلیارد دلار رسید که تقریباً ۷۰ برابر سال ۱۹۹۲ است، یعنی سالی که دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار کردند و این کشور را به «منطقه پیشتاز و نمونه در ساخت کمربند و جاده» تبدیل کردند.

بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، حجم تجارت دو کشور در هفت ماهه اول سال به ۱۷٫۶۹ میلیارد دلار رسیده است.

در همین حال، چین برای تقویت هم افزایی در ابتکار کمربند و جاده و استراتژی توسعه برای ازبکستان جدید از نزدیک با این کشور همکاری می کند.

به گفته جیانگ یان، سفیر چین در ازبکستان، هر دو کشور برای رسیدن به هدف دستیابی به ۱۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه تلاش می کنند.

بر اساس داده های گمرک چین، حجم تجارت بین دو کشور در هفت ماه اول سال جاری میلادی ۵٫۵۳ میلیارد دلار بوده است.

سو شیائوهوی، معاون بخش مطالعات آمریکایی مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت که این سفر بیشتر بر روابط عالی بین رهبران ارشد این کشورها استوار خواهد شد و مسیر را برای نقاط برجسته همکاری دوجانبه در سال‌های آینده ترسیم خواهد کرد.

همچنین، انتظار می‌رود که با توجه به اثرات رکود اقتصادی جهانی، درگیری‌های ژئوپلیتیکی و همه‌گیری کووید-۱۹، در این سفر، چین و سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خود را برای مقابله با چالش‌های اقتصادی و سیاسی بی‌سابقه دنیای خارج آماده کنند.

سمرقند، به عنوان یکی از شهرهای ازبکستان با میراث فرهنگی بزرگ و شناخته شده‌اش، در روزهای پنجشنبه و جمعه میزبان اجلاس سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.

امسال بیستمین سالگرد امضای منشور سازمان همکاری شانگهای و پانزدهمین سالگرد امضای معاهده بلندمدت حسن همجواری، دوستی و همکاری است.

این سازمان دارای هشت کشور عضو، چهار کشور ناظر و شش شریک گفتمانی است و حدود ۱۰ کشور ابراز امیدواری کرده اند که به این گروه بپیوندند یا وضعیت خود را در این گروه ارتقا دهند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....