تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 تیر 1400 - 9:20
کد خبر : 53568

رئیسی قبل از تشکیل دولت مبارزه با فساد را کلید زد

رئیسی قبل از تشکیل دولت مبارزه با فساد را کلید زد

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب قبل از تشکیل دولت، کمیته‌ای را برای مبارزه با فساد تشکیل داده است؛ کمیته‌ای که روز گذشته اولین جلسه آن با حضور روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعات کشور برگزار شد. اقتصاددان: وزیر اطلاعات، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌دیوان محاسبات، معاون سازمان بازرسی کل کشور ، رئیس‌کمیسیون اصل نود

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب قبل از تشکیل دولت، کمیته‌ای را برای مبارزه با فساد تشکیل داده است؛ کمیته‌ای که روز گذشته اولین جلسه آن با حضور روسای دستگاه‌های نظارتی و اطلاعات کشور برگزار شد.

اقتصاددان: وزیر اطلاعات، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، رئیس‌دیوان محاسبات، معاون سازمان بازرسی کل کشور ، رئیس‌کمیسیون اصل نود مجلس و دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی از اعضای حاضر در این جلسه بودند.

بنا بر گزارش‌های منتشره، قرار است تا پیش از زمان رسمی استقرار دولت جدید، اعضای این کمیته براساس آسیب‌شناسی‌ها و تجارب پیشین خود در مبارزه با فساد، راهکارهای اجرایی برای ایجاد تحول در سازوکارهای فسادزای دولت و اقدامات اولویت‌دار را پیشنهاد کنند.

همچنین بر اساس این گزارش، تدوین دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های موردنیاز به منظور اصلاح سازوکارهای اقتصادی فسادآفرین و رانت‌زا، زمینه‌های بروز فساد و نیز پیشگیری از وقوع جرم در نظام بانکی، مالیات، گمرک، مناقصات‌ دولتی، قاچاق سازمان یافته و ارایه نقشه راه عملیاتی برای ایجاد شفافیت در نظامات اقتصادی کشور و تحقق سامانه جامع اطلاعات اقتصادی کشور، از جمله ماموریت‌های محوله به این کمیته است.

حجت‌الاسلام رئیسی در ابتدای این جلسه با‌اشاره به این نکته که یکی از انتظارات مردم از دولت جدید ریشه‌کنی فساد است، اظهار داشت: آغاز این کار تا زمان استقرار دولت نباید به تاخیر بیفتد و زمینه‌های آن از الان باید فراهم شود تا در روز نخست تشکیل دولت، اقدامات عینی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: آسیب‌شناسی‌های انجام شده توسط دستگاههای نظارتی را ما باید به آسیب زدایی تبدیل کنیم.

رئیس‌جمهور منتخب با‌اشاره به حضور روسای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نظارتی در این جلسه گفت: انتظار بنده از این جلسه با توجه انباشت «تجربه مبارزه با فساد» و داشتن «آسیب‌شناسی خوب از دستگاه‌های اجرایی» و «شناخت قابل قبول از بسترهای تولید فساد در دولت» این است که اولا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی دستگاههای اجرایی و اطلاعات خود درخصوص «بسترها»، «ریشه ها» و «گلوگاههای تولید فساد» در دولت را جمع‌بندی و به ما اعلام‌نمایید.

رئیسی در ادامه با تشریح انتظارات دیگر از این کمیته افزود: برای ایجاد تحول در نظام اداری کشور به منظور خشکاندن ریشه‌های فساد، راهکارهای موثر اجرایی پیشنهاد کنید تا از روز اول استقرار دولت، اقدام و عمل را بدون فوت وقت آغاز کنیم.

در این جلسه حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام حسین طائب رئیس‌سازمان اطلاعات سپاه، مهرداد بذرپاش رئیس‌دیوان محاسبات، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس‌کمیسیون اصل نود مجلس، فرزاد مخلص الائمه معاون سازمان بازرسی کل کشور، کاظم پالیزدار دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با‌اشاره به روحیه و منش ضد فساد آیت‌الله رئیسی و اقدامات موثر و امید آفرین وی در قوه قضائیه، دلگرمی و چشم امید مردم به دولت جدید را مورد‌اشاره قرار دادند و با ارایه گزارشی از حوزه فعالیت و اقدامات نهاد متبوعه خود، پیشنهادات و راهکارهایی را برای برخورد جدی با بسترهای فسادزا در دولت سیزدهم مطرح کردند.

گفتنی است حجت‌الاسلام رئیسی پیش از این و در کمپین‌های انتخاباتی، مبارزه با فساد را به عنوان دال مرکزی و مهم‌ترین وعده دولت خود عنوان کرده بود.

رئیسی که در طول دوران مدیریتش در قوه قضائیه، آزمون مبارزه با فساد را پس داده است و در افکار عمومی به برند فسادستزی تبدیل شده در بیانیه انتخاباتی خود گفته بود: « تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده‌تر می‌شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان‌شاءالله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.»

او گفته بود که «آمده‌ام تا با کمک همه مردم ایران، و در طلیعه گام دوم، «دولتی مردمی برای ایرانی قوی» تشکیل دهم دولتی که ارکان و مسئولیت‌های اصلی آن بر دوش جوانان شجاع، تحول خواه، متخصص، پاک و ضد فساد خواهد بود که هر کجا به آنها اعتماد شد، قدرت و افتخار برای ایران آفریده‌اند.»

رئیسی همچنین هفته اول خرداد ماه جاری طی اظهاراتی با تاکید بر خشکاندن ریشه‌های فساد، انگیزه‌اش از حضور در انتخابات را لبیک به درخواست‌های مردم عنوان کرد و گفت: با شناختی که از مسائل کشور دارم بسیاری از مشکلات امروز قابل حل است امروز مبارزه با فساد و تبعیض از وظایف مهم است.

رئیسی در دوره موسوم به تحول در قوه قضائیه با تشکیل پرونده‌های محاکمه و دادرسی دانه درشت‌ها و یقه سفیدهایی مانند پرونده «حسین فریدون» (برادر رئیس‌جمهور)، «مهدی جهانگیری» (برادر معاون اول رئیس‌جمهور)، «شبنم نعمت‌زاده» (دختر وزیر اسبق صمت)، «هادی رضوی» (داماد محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، «م.آخوندی» (پسر عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی) و… همچنین پرونده‌هایی مانند فساد بزرگ ۱۵ هزار میلیاردی در «صندوق ذخیره فرهنگیان»، «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو، واگذاری دشت مغان، هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز و…‌ که صرفاً بخش کوچکی از نمونه‌های مفاسد و رانت‌خواری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده نشان داد که در برخورد با فساد قاطع بوده و تحت تاثیر ملاحظات، تعارفات و فشارهای سیاسی قرار نمی‌گیرد.

یک هفته پس از پایان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و روز قوه قضائیه بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس ‌و مسئولان قوه قضائیه از عملکرد رئیسی در دستگاه قضا تمجید کرد و گفت: «ایشان [حجت‌الاسلام رئیسی] در این دو سال و چند ماهی که مسئولیّت قوّه قضائیّه را داشتند، حقّاً زحمت کشیدند، تلاش کردند، کارهای خوبی انجام گرفت در این قوّه. و حرکت جناب آقای رئیسی در قوّه‌ قضائیّه مصداق همان چیزی بود که ما همیشه تکرار می‌کنیم [یعنی] «حرکت جهادی»؛ حرکت جهادی، یعنی جدّی، شبانه‌روزی، پُرتلاش، پُرانگیزه؛ یک حرکت این‌ جوری بود، بحمدالله آثار خوبی هم داشت و مهم‌ترین اثر این حرکت همین بود که امید مردم به قوّه‌ قضائیّه را زنده کرد، احیا کرد، مردم را به قوّه‌ قضائیّه خوش‌بین کرد. ما شکایتهای مردم را از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنیم؛ در نظرات مردم خیلی تفاوت هست بین [دوره‌] قبل از این دو سال و اندی، و بعد از این دو سال و اندی؛ امید و اطمینان به قوّه را زنده کرد؛ این سرمایه‌ اجتماعی است. این اعتماد مردم به دستگاه‌های فعّال در جمهوری اسلامی یک سرمایه‌ بزرگ اجتماعی است و هیچ چیزی با این معادل نیست، که بحمدالله این دستاورد را قوّه‌ی قضائیّه داشته.»

رهبر انقلاب در اهمّیّت مبارزه با فساد در قوّه‌ قضائیّه فرمودند: «بحث مبارزه‌ با فساد در درون قوّه است که این هم در قوّه شروع شد و کار بسیار خوبی است و جزو واجب‌ترین کارهااست.»

رئیس‌جمهور منتخب با عملکرد خود در قوه قضائیه جوانه‌های امید و اعتماد را در دلها بارور کرده و نشان داده که عزم راسخی برای مقابله با مفسدان و دانه درشت‌ها دارد؛ مفسدانی که در بدنه و بخش‌های مختلف مدیریتی دولت رخنه کرده و با زد و بند برخی مدیران دولتی، حلقه رانتخواران را گسترده‌تر و منابع و امکانات بیت‌المال را به تاراج برده‌اند.

جت‌الاسلام رئیسی نشان داده که بر چالش مبارزه با فساد فائق آمده و توانسته اعتبار و اعتماد را به دستگاه قضا برگرداند. طلوع خوبی که این امید را می‌دهد که دولت سیزدهم با پاکدستی و فسادستیزی، بخش قابل توجهی از موانع و مشکلات کشور را مرتفع خواهد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....