تاریخ انتشار : شنبه 9 مهر 1401 - 10:31
کد خبر : 103104

دیوان محاسبات کشور و کمک به توزیع عادلانه ثروت

دیوان محاسبات کشور و کمک به توزیع عادلانه ثروت

دیوان محاسبات کشور به عنوان نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی؛ هویت؛ جایگاه و نقش خود را از اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی برگرفته است. در کنار این؛ ماده ۴۲ قانون دیوان محاسبات کشور دست این بازوی تخصصی که نوعی دادگاه مالی نیز محسوب می‌شود را کاملا باز گذارده تا بتواند با فراغ بال به

دیوان محاسبات کشور به عنوان نهاد نظارتی مجلس شورای اسلامی؛ هویت؛ جایگاه و نقش خود را از اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی برگرفته است. در کنار این؛ ماده ۴۲ قانون دیوان محاسبات کشور دست این بازوی تخصصی که نوعی دادگاه مالی نیز محسوب می‌شود را کاملا باز گذارده تا بتواند با فراغ بال به حفظ و حراست از بیت المال مسلمین بپردازد.
به نظر می‌رسد برآیند کار دیوان محاسبات کشور می‌بایست منجر به نتایج زیر شود :
۱- ایجاد انضباط در فرایند بودجه ریزی سالیانه و دخل و خرج کشور.
۲ – پیشگیری و مبارزه با مظاهر و مصادیق فساد اداری و مالی.
۳ – همراهی و همکاری با قوای سه گانه کشور در جهت اداره جامعه با بهترین کیفیت و کمترین هزینه.
در کنار این؛ یک نقش مهم دیگر را نیز می‌توان برای دیوان محاسبات کشور متصور بود و آن کمک به توزیع عادلانه ثروت در جامعه است که تاکنون چنین نقشی آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. بدیگر سخن ؛ تمام فاصله و شکافی که اکنون میان طبقات مختلف جامعه بطور غیر منطقی و ناعادلانه شاهد آن هستیم و تمام ناکارآمدی اقتصادی که سبب شده تا رو به سوی یارانه ها و اصلاح قیمت‌ها و تصمیمات خلق الساعه عجیب و غریب و غیر راهبردی بیاوریم ؛ همانا ناشی از عدم توزیع عادلانه ثروت در جامعه است. چنانچه دیوان محاسبات کشور ماموریت و وظایف قانونی و نظارتی خود را فارغ از هرگونه نگاه ها؛ امر و نهی ها؛ دخالت‌های حزبی و گروهی و… انجام دهد می‌توان امیدوار بود که تصمیم سازی و تصمیم گیری مجموعه دولتمردان و سیستم حکمرانی کشور در ریل صحیح بودجه ای قرار گرفته و لاجرم حق به حقدار برسد. گزارش های تفریغ بودجه تهیه شده توسط دیوان محاسبات کشور علاوه بر ذکر تخلفات و انحرافات بودجه ای می‌بایست از آنچنان کفایتی برخوردار باشد که به عنوان چراغ راه به مخاطبان خود بگوید که کجا هستیم و کجا باید باشیم و چگونه می‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم؟ در واقع گزارش‌های فنی تخصصی دیوان محاسبات کشور باید به نوعی؛ فصل الخطاب همه ارکان کشور برای حکمرانی مطلوب باشد و قطعا در این صورت است که به توزیع عادلانه ثروت در جامعه کمک خواهد شد. صد البته تا مادامی که دیوان محاسبات کشور یک سیستم کارآمد تشویق و تنبیه نداشته باشد؛ نتایج رسیدگی‌های آن تاثیر لازم و کافی را نخواهد داشت. به عبارت دیگر اگر هر گاه در اثر رسیدگی‌های دیوان محاسبات ؛ خادمان و خائنان؛ بدرستی و به حد کفایت تشویق و تنبیه نشوند؛ بازدارندگی لازمه را در احکام دیوان در سطح جامعه شاهد نخواهیم بود. از این رو ؛ دفاعیه مهم دیوان محاسبات کشور در ارائه گزارش‌های مختلف به ارکان بالادستی کشور می‌بایست حرکت بر مدار کمک به توزیع عادلانه ثروت در جامعه باشد و این امری مورد قبول اهل فن بوده و بسیار راهگشاست. برای کمک به تحقق بخشی از مطالب گفته شده نیز پیشنهاد می‌شود دیوان محاسبات کشور هر ساله جشنواره تکریم سازمانهای موفق در مدیریت بهینه منابع و مصارف بودجه‌ای را برگزار و طی آن ؛ مدیران و دستگاه های کارآمد از این حیث را مورد تشویق قرار دهد. این امر یک رقابت سالم و یک تحرک سازمانی خوبی را ایجاد خواهد کرد در راستای اهداف مربوط به توزیع عادلانه ثروت در جامعه.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....