تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 18:12
کد خبر : 120898

دینار کویت چگونه قدرتمندترین واحد پول جهان شد؟

دینار کویت چگونه قدرتمندترین واحد پول جهان شد؟

دینار کویت اولین بار در اول آوریل ۱۹۶۱ منتشر شد و از آن زمان همواره از قدرتمندترین واحدهای پولی جهان ماند هرچند کویت از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان شناخته نمی‌شود. شرکت مالی City Index در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که دینار کویت معادل ۳٫۲ دلار و قدرتمندترین واحد پولی جهان است و علت آن درآمدهای

دینار کویت اولین بار در اول آوریل ۱۹۶۱ منتشر شد و از آن زمان همواره از قدرتمندترین واحدهای پولی جهان ماند هرچند کویت از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان شناخته نمی‌شود.

شرکت مالی City Index در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که دینار کویت معادل ۳٫۲ دلار و قدرتمندترین واحد پولی جهان است و علت آن درآمدهای گسترده نفتی این کشور کوچک است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ کشور واحد پولی اول جهان همین است که صادرات فراوان یا تعاملات تجاری بدون رقیب دارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از الخلیج آنلاین ، تورم، رشد اقتصادی و حجم ذخایر ارزی از عوامل مؤثر در تعیین ارزش واحدهای پولی هستند. در عین حال، قدرتمند بودن یک واحد پولی به معنای قدرتمند بودن اقتصاد کشوری که دارنده آن واحد پولی است، نیست بلکه عوامل متعددی در این عرصه مؤثر هستند که از جمله آنها عرضه و تقاضای ارز است.

عوامل قدرت دینار کویت

دینار کویت قدرت خود را از اعتماد مصرف‌کنندگان و بازارهای جهانی و محبوبیت فراوانش در منطقه و جهان به علت سیاست‌های مالی و ذخایر ارزی فراوان این کشور می‌گیرد.

نفت بیش از ۹۰ درصد صادرات کویت و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده و چون نفت با دلار خرید و فروش می‌شود، کویت ذخایر ارزی بسیار هنگفتی دارد.

کویت ۵۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و میلیون‌ها اوراق قرضه در بازارهای جهانی دارد و صندوق توسعه کویت با ۷۶۹ میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های جهان است.

همچنین بالا بودن تراز تجاری کویت باعث شده که این کشور برای کاهش هزینه صادرات غیر نفتی نیازی به کاهش ارزش پول خود نداشته باشد.

کویت سیاست مالی مناسبی پیش گرفته که در آن درآمدها و هزینه‌ها به طرز درستی تنظیم شده و با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا باعث کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی شده است.

همچنین کویت از کشورهایی است که کم‌ترین نقدینگی را دارد و این نیز خود باعث تقویت ارزش دینار شده است.

تاریخچه دینار کویت

کویت در اول آوریل ۱۹۶۱ دینار را جانشین روپیه هند کرد. در این مدت، این کشور ۵ بار اسکناس‌های خود را تغییر داده تا امنیت آن را بالا ببرد و مانع از جعل آن شود.

هم اکنون ششمین دوره اسکناس‌های کویتی در بازار موجود است که در سال ۲۰۱۴ عرضه شده است. این اسکناس با طراحی ویژه و یک اندازه در همه مبالغ با پرچم کویت و نمادهای ملی این کشور در حال تبادل است.

سیاست مالی کویت

بانک مرکزی کویت سیاستی حفظ ثبات در بازارهای ارز داخلی و جلوگیری از تورم در قیمت واردات را پیش گرفته است.

این کشور در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۲ سیاست ارتباط قیمت دینار به سبدی از ارزهای خارجی را که با کویت تبادل مالی و بازرگانی داشتند پیش گرفت و این سیاست موفق عمل کرد.

از سال ۲۰۰۳ کویت قیمت دینار را کاملا به دلار مرتبط کرد و این وضعیت تا سال ۲۰۰۷ ثابت ماند اما در این سال بار دیگر به سیاست قبلی بازگشت بدون آنکه اعلام کند چه ارزهایی را در این سیاست در نظر دارد.

چالش های پیش رو

عبدالغفور حاجیه، اقتصاددان کویتی، تأکید می‌کند که با توجه به اینکه کویت اکثر مواد مصرفی خود را وارد می‌کند و درآمدهایش تا حد بسیار زیادی وابسته به فروش نفت و مشتقات نفتی است، سیاست بانک مرکزی این کشور حفظ قیمت بالای دینار به منظور به صرفه نگه داشتن واردات است.

به نظر وی، چالش اصلی پیش روی کویت متنوع کردن مقصدهای صادرات و نیز متنوع کردن فضای سرمایه‌گذاری در داخل است.

او می‌افزاید که در زمان کاهش قیمت نفت، موضوع کاهش ارزش دینار به منظور تأمین حقوق کارکنان دولتی مطرح شده بود اما با افزایش مجدد قیمت نفت این مسئله منتفی شده است.

وی خواستار تسریع دولت در اجرای پروژه جزیره بوبیان و تبدیل آن به یک مرکز مالی جهانی و جذب سرمایه‌گذاران شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....