طی این سال‌ها بارها تلاش‌‌هایی برای مصالحه میان طرفین صورت گرفته است که همگی آنها ناموفق بوده‌‌ است؛ اگرچه مقامات ارشد فتح و حماس در پایتخت‌‌های کشورهای منطقه دیدارهایی با یکدیگر داشته و قراردادهایی را امضا کرده‌‌اند. آخرین دور مذاکرات عمده آنها نیز سال۲۰۲۰ انجام شد. اما دیدار بین رهبران این دو گروه بسیار نادر بوده است. گفته می‌‌شود آخرین دیدار آنها به سال۲۰۱۶ بازمی‌‌گردد؛ زمانی که عباس در قطر با هنیه و خالد مشعل گفت‌وگو کرد. عباس و هنیه از آن زمان بارها از طریق تلفن با یکدیگر صحبت کرده‌‌اند. معمولا مصر مکان اصلی مذاکرات آشتی میان فلسطینی‌‌ها بوده است؛ اما الجزایر نیز اوایل امسال میزبان این مذاکرات بود و اعضای ارشد دو گروه با یکدیگر دیدار کردند بدون آنکه بتوانند به توافقی دست یابند. جدایی میان فتح و حماس در سال۲۰۰۷ رخ داد و حماس در آن سال نوار غزه را تصرف و رقیب خود را از آن اخراج کرد. از آن زمان انتخاباتی در فلسطین برگزار نشده که بخشی از آن به خاطر ادامه مناقشات میان دو گروه فتح و حماس بوده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  هر دو رهبر اما در راس هیاتی جداگانه وارد الجزایر شدند. چنین به نظر می‌رسد که الجزایر به‌دلیل برگزاری شصتمین مراسم سالگرد استقلال می‌رود که به قطب دیپلماسی میان کشورهای عربی تبدیل شود. پس از برگزاری دیدار موفقیت‌آمیز میان حماس و فتح، رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر در گفت‌وگو با شبکه الاخباریه سوریه خاطرنشان کرد که کشورش از هیچ تلاشی برای اتحاد و تقویت اراده مشترک کشورهای عربی برای مقابله با چالش‌‌های گروهی فروگذار نخواهد کرد. این مقام الجزایری افزود که سوریه یکی از موسسان اتحادیه عرب است و الجزایر هیچ مشکلی با بازگشت آن ندارد و الجزایر امید دارد که درخصوص سوریه توافقی حاصل شود. در ادامه دیدارهای دیپلماتیک در الجزایر، رئیس‌جمهوری تونس و وزیر خارجه کوبا به‌صورت جداگانه با وزیر خارجه سوریه دیدار کردند. قیس سعید از المقداد خواست تا سلام او را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برساند. سعید خطاب به المقداد گفت: دستاوردهایی که ملت سوریه و تونس محقق کرده‌‌اند مکمل یکدیگر برای تحقق اهداف مشترک مردم دو کشور برادر، هستند.

در ماه اوت عثمان الجرندی، وزیر امور خارجه تونس با فیصل المقداد دیدار کرد و این نخستین دیدار بین وزرای خارجه دو کشور از زمان اعلام قطع روابط با دمشق در سال۲۰۱۲ به شمار می‌‌رفت. از سوی دیگر، برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا اعلام کرد که سفرش به الجزایر به مثابه فرصتی برای تداوم تقویت پیوندهای برادرانه و تاریخی بین دو کشور است. در حاشیه این مراسم، وزیر خارجه کوبا همچنین با فیصل المقداد دیدار کرد. وزیر خارجه کوبا در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «با وزیر خارجه سوریه دیدار کردم و ما در جریان این دیدار بر روابط دوستانه و همبستگی تاریخی میان دو کشور تاکید کردیم. در جریان این دیدار موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور را مورد بررسی قرار گرفت و بر اداره دو کشور برای تداوم تقویت روابط سیاسی تاکید شد.»

04-03 copy