تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 21:20
کد خبر : 56692

دو پاشنه آشیل دولت سیزدهم

دو پاشنه آشیل دولت سیزدهم

چکیده:
علی رغم آن که مشکلات فراوانی گریبان دولت هنوز نیامده ی سیزدهم را پیشاپیش گرفته است و برخی از فعالان اقتصادی گرانیگاه دولت را سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی می دانند که از نظر نگارنده هم مهم است اما من عملکرد اجرایی سه وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت و معدن و تجارت را پاشنه آشیل دولت آقای رییسی می دانم و تعیین وزرای جهاد کشاورزی و نیرو را بسیار بسیار مهم می دانم و عمیقاً معتقدم اگر به آقای رئیسی برنخورد قامت وزیر جهاد کشاورزی باید از هیات دولت بلندتر باشد.
با توجه به اثرات روزمره کارکرد وزارت جهاد کشاورزی و وفور و ارزانی غذا در بازار چنانچه وزیر جهاد کشاورزی در حد یک فرد کارکشته و میدان دیده و نابغه و عملیاتی و از درون بخش نباشد، خیلی سریع خودش و دولت سیزدهم را به زمین خواهد زد همچنان که این اتفاق الان صرفاً به همین دلیل رخ داده است.

🗓️🗒️📖📚📙✏️🖋️

به نام خداوند لوح و قلم
حقیقت نگار وجود و عدم
خدایی که داننده رازهاست
نخستین سرآغاز آغازهاست

20200504 000429 اقتصاددان نوشته
✍️دکتر سیدیعقوب موسوی
عضو شورای سیاستگذاری اقتصاددان و متخصص بیوانرژی و فیزیولوژیست گیاهان زراعی

چکیده:
علی رغم آن که مشکلات فراوانی گریبان دولت هنوز نیامده ی سیزدهم را پیشاپیش گرفته است و برخی از فعالان اقتصادی گرانیگاه دولت را سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی می دانند که از نظر نگارنده هم مهم است اما من عملکرد اجرایی سه وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت و معدن و تجارت را پاشنه آشیل دولت آقای رییسی می دانم و تعیین وزرای جهاد کشاورزی و نیرو را بسیار بسیار مهم می دانم و عمیقاً معتقدم اگر به آقای رئیسی برنخورد قامت وزیر جهاد کشاورزی باید از هیات دولت بلندتر باشد.
با توجه به اثرات روزمره کارکرد وزارت جهاد کشاورزی و وفور و ارزانی غذا در بازار چنانچه وزیر جهاد کشاورزی در حد یک فرد کارکشته و میدان دیده و نابغه و عملیاتی و از درون بخش نباشد، خیلی سریع خودش و دولت سیزدهم را به زمین خواهد زد همچنان که این اتفاق الان صرفاً به همین دلیل رخ داده است.

دکتر سیدیعقوب موسوی در اقتصاددان نوشت: دولت سیزدهم با مراسم تنفیذ و تحلیف رسماً کار خود را شروع کرده است. رئیس جمهور یک نفر است، سوپر من و زورو و مرد عنکبوتی و هرکول و رستم هم نیست، داستان و افسانه هم نیست، یک واقعیت است، جادوگر و معجزه گر هم نیست، از مریخ و نپتون هم نیامده است، حور و پری و از مابهتران هم نیست، آدمیزاده ای کاملا زمینی بوده و انسانی است با هزاران نقطه قوت و ضعف و هرگز هم نباید از او انتظار معجزه و شگفتی داشت. او تنها ۳۰/۰۱ درصد آرای واجدان شرایط رأی کشور را داشته و هنوز کارش را شروع نکرده کلی مخالف و منتقد در جامعه دارد و دولتی گل و بلبل را هم تحویل نگرفته است. از قهر و خشم و بی اعتمادی کارکنان دولت تا عمق جامعه شهری و روستایی گرفته تا تورم وحشتناک و آمار مرگ و میری که کرونا بیش از صدام یزید روزانه از ما انتقام می گیرد و امروز هم ۵۴۲ نفر دیگر از هموطنان عزیزمان را به کام مرگ کشاند تا بیکاری و گرانی و ابربحران کم آبی و بدتر از همه ی این ها بی تدبیری هایی که دارد از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم سرایت می کند و من آثارش را دارم به وضوح می بینم.
با همه ی فراز و نشیب ها امروزه آقای دکتر ابراهیم رئیسی رییس جمهوری رسمی و قانونی کشور ماست و همه ایرانیان وطن پرست و مسلمان وظیفه دارند تا صادقانه و بدون هیچ گونه چشمداشتی برای اداره ی موفق کشور به وی کمک کنند چرا که هر گونه تصمیم توسط ایشان به عنوان بالاترین مسئول اجرایی کشور بر سرنوشت تمام ایرانیان در داخل و خارج از کشور و همچنین اقلیم و سایرموجودات جاندار و بی جان در جغرافیای سیاسی ایران موثر خواهد بود.
من به رغم همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و بهداشتی کشور پاشنه آشیل دولت سیزدهم را در سه وزارت جهاد کشاورزی، نیرو و صنعت و معدن و تجارت می بینم که اگر بخواهم آن را مختصر کنم در آب و کشاورزی می دانم و معتقدم آقای رییسی اگر با چشمی بینا به این دو بخش نگاه کنند باید شدیدا همانند من بترسند و معتقدم حتماً در انتخاب وزرا خیلی استرس و وسواس و حتی ترس، منطقی به نظر می رسد چرا که اگر خدای ناکرده بدون ترس و آرامش خیال و به اصطلاح بی خیالی بخواهند زمام امور این دو بخش وحشتناک حیاتی را به هر کسی بسپارند در واقع یقه خود را به دست ۸۴ میلیون ایرانی سپرده و باید منتظر باشند در آینده ای بسیار نزدیک هر چه نثار حسن روحانی شد دو تا سه برابرش نثار او گردد.
علت نومیدی من از دولت جدید آن است که اولاً طرح برخی از اسامی و نام نبردن از بزرگان این بخش و حتی جوان ترهای صاحب تجربه و فن اوری و مهارت و میدان دیده برای پست صدارت در وزارت جهاد کشاورزی، بزرگترین توهین به مجموعه داخل وزارتخانه و کج دهنی به تمام متخصصان و کارشناسانی است که تمام عمر خودشان را در این بخش تحصیل و کار کرده و ثانیاً بزرگترین بدبختی برای هیأت دولت خواهد بود که بدون شک آماج حملات منتقدان و کشاورزان و کارکنان وزارتی خواهد بود که در اثر یک انتخاب وزیر بی دانش و فاقد تجربه و کارنیازموده دچار سکته خواهند شد.
برای من جای سوال است مگر در این کشور قحط الرجال اتفاق افتاده است؟!! چرا رییس جمهور محترم و نزدیکان ایشان بزرگترین اندیشمندان و موفق ترین مدیران و تشکل های تولیدکنندگان بخش کشاورزی را در این امر بسیار حیاتی به مشورت نخواسته اند؟!! چه اصراری وجود دارد تا از وزارتخانه ای که در اثر دخالت افراد سیاسی و بیرون از سیستم که حتی یک روز از زندگی کاری خود را در این بخش کار نکرده اند و به نابودی آن انجامیده است و چیزی از آن باقی نمانده و به یک سازماندهی اساسی نیازمند است به فردی خام و فاقد حتی مقدماتی ترین صلاحیت های فنی و تجربی و نظریه پردازی در جهان کشاورزی است بسپاریم؟!!
من فکر می کنم کسانی که چنین اشخاصی را به رییس جمهور محترم برای این پست بسیار مهم پیشنهاد می دهند اگر با بدبینی نگوئیم قصد شکست رییس جمهور و دولتش را داشته باشند، حتماً و قطعاً و بدون شک کوچک ترین شناختی از شرح وظایف این وزارتخانه ندارند.

آقای رییس جمهور من نمی خواهم با مشاوران شما صحبت کنم چون تقریباً دستم آمده است که سطح انتظاراتشان از یک وزیر آن هم مهم ترین وزیری که امنیت غذایی و سلامت جامعه را به عهده دارد تا چه حد تنزل یافته است!! مخاطب نامه من شخص خودتان هستید و در روز قیامت هم مسئول این تذکرات و نامه من خواهید بود، وزارت جهاد کشاورزی بدترین روزهای خود پس از انقلاب را می گذراند و این عامل نتیجه اختلاف برخی شخصیت های قبلی و فعلی این وزارتخانه است که موجب دخالت شدید سیاسیون در بیرون از مجموعه گردیده و سبب حذف و خانه نشینی بسیاری از مدیران طراز اول این وزارتخانه شده و در صورتی که فردی بسیار بسیار قوی و با سابقه و شجاع و پایمرد و استوار و سرسخت مانند کوه را برای این سمت برنگزینید طولی نخواهد کشید که در نزد وجدان و در خلوت خود به حرف های من که حاصل سال ها رنج و مرارت و بدبختی کشیدن در مناطق دور و نزدیک و آبادی ها و روستا و شهرها و استان های این کشور است، پی خواهید برد.

آقای رییس جمهور!!

کشاورزی از درون اتاق های شیشه ای کنترل و هدایت و برنامه ریزی نمی شود، خرمن کوبی در این عرصه مرد کهن و میدان دیده می خواهد. کشاورزی جای تجربه اندوختن و سی وی پرکردن و سابقه ساختن نیست، کشاورزی جای سخنرانی و حدس و گمان نیست، کشاورزی جای میزگرد و مصاحبه نیست، کشاورزی جای شعار و آیه خواندن به تنهایی نیست، کشاورزی جای حرف درمانی نیست، کشاورزی انتظار تیر و مهر و خرداد و مرداد نیست، کشاورزی برنامه ریزی و مدیریت زمان و به استقبال آینده رفتن است نه ماتم گرفتن پس از تگرگ و سرمازدگی و سیل و حمله ملخ، کشاورزی تلفیقی از دانش و تجربه و داشتن هر دو آن هم در حد کمال امروزی است، کشاورزی جای سفارش نیست، کشاورزی جای دختر خاله و پسر عمه نیست، کشاورزی جای خودی و بیخودی نیست، کشاورزی جای اصولگرا و اصلاح طلب و خانه ی احزاب نیست، کشاورزی جای طرفداران رییسی و غیرطرفداران رییسی نیست، کشاورزی جای ریش دار و بی ریش و ریش پروفسوری و سبیلدار و بی سبیل نیست، به اسامی و سوابق ۲۸ وزیر کشاورزی قبل از انقلاب نگاه کنید؛ دو تن از آنان یعنی اسدالله علم و دکتر جمشید آموزگار بعداً نخست وزیر شدند و یکی از آنان یعنی دکتر آموزگار رییس مجمع سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و رئیس دوره ای اوپک شد، شخصیت هایی که بزرگتر از وزیر بودند و دو تایشان رییس الوزرا و یکیشان دو پست در سطح جهان گرفت. آن وقت شما چگونه نمی ترسید از سرنوشت این وزارتخانه که برخی از افراد را که به شما پیشنهاد می دهند که من مطمئن هستم برخی از آنان یک نانوایی را هم نمی توانند اداره کنند؟!!
وزارت جهاد کشاورزی امروز اگر الان تلفیق دو وزارتخانه قبلی کشاورزی و جهاد سازندگی است از نظر من حاصل تجمیع ۷ وزارتخانه است:

۱- وزارت کشاورزی و امنیت غذایی

۲-وزارت متابع طبیعی (جنگل، مرتع، آبخیز و آبخوانداری)

۳- وزارت صنایع کشاورزی

۴- وزارت شیلات و آبزیان

۵-وزارت بازرگانی کشاورزی

۶-وزارت سلامت غذا و دام و طیور و انسان (دامپزشکی و گیاهپزشکی)

۷- وزارت توسعه روستایی

شما با انتخاب یک وزیر در واقع دارید ۷ وزیر انتخاب می کنید به خدای محمد(ص) تو را قسم می دهم سه دقیقه با خودتان و خدای خودتان خلوت کنید و همه احساسات و عواطف و رفاقتی ها و توقعات دوستان و نزدیکان را در ستادهایتان کنار بگذارید و حداقل به ۴ سال سرنوشت کشورتان فکر کنید این نامه ۲۹ من خطاب به شماست بیشتر از این کاری از دستم بر نیامد تا کمکتان کنم اگر نامه های مرا خواندید و فکر کردید ۵ درصدش درست است به همان ۵ درصد عمل کنید و اگر هم اصرار دارید بر تصمیمات نسنجیده اطرافیانتان اصرار ورزید روز قیامت بر دوش من تکلیفی نخواهد ماند و در محضر جد مشترک بزرگوارمان روسفید خواهم ماند.
علاوه بر مشکلات فنی افراد بیرون از مجموعه عدم شناختشان از درون وزارت است و بدین سبب امکان آن که ترکیب مناسبی برای تیم مدیریتی عملیاتی و استانی برگزینتد نیز در اقلیت خواهد بود و سازمان کار منسجم و متحد و یکپارچه و یک تیم کامل بیش از همیشه در ساماندهی و برگشت آرامش به خرمن سوخته وزارت جهاد کشاورزی امروزی مهم و موثر خواهد بود.
بدیهی است انتخاب وزیری توانمند و باتجربه در صورتی از بیرون از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی توجیه منطقی خواهد داشت که آن قدر توانایی و امتیازات و برجستکی و نبوغ و شناخت از بخش کشاورزی و درون وزارتخانه داشته باشند که بتوان این نقیصه بزرگ وی را نادیده گرفت.
از صمیم قلب برای شما و دولت و ملت ایران بهترین ها را آرزومندم.

دکتر سیدیعقوب موسوی-۱۷ مرداد ۱۴۰۰-تهران
🌹🌷💐🌸🌴🌻🌾

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....