تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 11:49
کد خبر : 92286

دو عامل تردید در بورس تهران

دو عامل تردید در بورس تهران

بورس تهران پس از افت روز گذشته معاملات امروز را نیز در مدار منفی آغاز کرده است. به نظر می‌رسد دو عامل تردید برای معاملات سهام در بورس تهران مشاهده می‌شود. عامل نخست که سرانجام نشانه‌هایی از آن در حال وقوع است به هراس از رکود احتمالی در اقتصاد جهانی بازمی‌گردد. ممکن است برای مخاطبان این

بورس تهران پس از افت روز گذشته معاملات امروز را نیز در مدار منفی آغاز کرده است. به نظر می‌رسد دو عامل تردید برای معاملات سهام در بورس تهران مشاهده می‌شود. عامل نخست که سرانجام نشانه‌هایی از آن در حال وقوع است به هراس از رکود احتمالی در اقتصاد جهانی بازمی‌گردد. ممکن است برای مخاطبان این سوال مطرح شود مگر در دوره رونق بازار جهانی بورس تهران رشد کرده که حالا بخواهد در رکود افت داشته باشد واقعیت ماجرا از این قرار است که اگر سناریو رکود در اقتصاد جهانی محتمل باشد افت قیمت کالاها می‌تواند اثر منفی بر سودآوری شرکت‌های کالایی که بخش اعظمی از بورس تهران را در اختیار دارند داشته باشد.

چرا رکود جهانی برای بورس تهران مهم است؟‌

برای مثال اگر با دلار ۲۵ هزار تومانی را مبنای محاسبات قرار دهیم حتی برای شرکتی مانند فولاد مبارکه که در وضعیت بنیادی خوبی قرار دارد افت نزدیک به ۲۰۰ دلاری ورق گرم (از حوالی ۸۰۰ دلار تا کانال ۶۰۰ دلار) می‌تواند تا ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد عملیاتی شرکت و شاید تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از سود خالص شرکت بکاهد. در این میان باید توجه داشت که افت قیمت ورق گرم به عنوان محصول اصلی فولاد مبارکه می‌تواند افت قیمت سایر محصولات این شرکت را به دنبال داشته باشد و افت بیشتر سودآوری را رقم بزند. بر این اساس هراس از رکود در بازار جهانی برای بورس تهران ناشی از ترس از افت محسوس قیمت کالاهای پایه مانند فولاد و محصولات پتروشیمی است که می‌تواند اثر منفی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد.

با این حال هنوز بیش از آنکه رکود در اقتصاد جهانی رخ داده باشد هراس از احتمال وقوع رکود قیمت‌ها را نزولی ساخته است و بر این اساس همچنان تردید در این خصوص وجود دارد. این موضوع برای سایر گروه‌های کالایی نیز به نظر مشهود است و اما تنها صنعتی که فعلا در موج اخیر ریزش قیمت‌ها مقاومت داشته پالایش نفت بوده است که کرک اسپرد محصولات نسبت به مواد خام حتی بیشتر از قبل شده است و این موضوع طبیعتا اثر مثبت بر سودآوری پالایشگاه‌ها خواهد داشت. در خصوص سایر محصولات نیز روزهای گذشته به افت قیمت محصولات پتروشیمی و فلزی اشاره شد. بر این اساس هنوز لازم به نظر می‌رسد که تحولات بازار جهانی با دقت رصد شود. در این خصوص در گزارشی به اثر بحران اقتصاد جهانی در سال ۲۰۰۸ بر قیمت کالاها پرداخته شد. البته برخی کارشناسان عنوان می‌کنند که تکرار سناریو مزبور دور از انتظار است و صرفا برای حس اثر رکود بر بازار کالایی مشاهده نمودارهای این گزارش جالب توجه است. آمار تورم آمریکا برای ماه ژوئن که در هفته‌های آینده منتشر می‌شود از اهمیت زیادی برای کل اقتصاد جهانی دارا است.

احیای برجام در خاورمیانه؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  عامل تردید دوم به نرخ دلار و نوسان آن در بازار آزاد برمی‌گردد. البته به بیان بهتر عامل دوم دوباره برجام است. اخبار از احتمال آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام حکایت دارد. حتی تاکید می‌شود که در همین روزهای آینده و نه چندان دور مذاکرات آغاز می‌شود. واقعیت با رشد نرخ دلار و اتفاقات در حوزه بین‌المللی و احتمال صدور قطعنامه‌های بعدی علیه ایران احتمال آغاز دور جدیدی از مذاکرات وجود داشت. با این حال نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که آغاز مذاکرات احیای برجام غیرمنتظره بود. دولت رییسی در مسیر اصلاحات اقتصادی گام‌هایی را برداشته است و اما تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی بر این موضوع آگاه هستند که در فضای تحریم که علاوه آسیب‌های واقعی به اقتصاد کشور با تشدید التهاب و هیجان در میان فعالان اقتصادی تمام اصلاحات اقتصادی نه تنها می‌تواند بی اثر شود بلکه می‌تواند اثر معکوس نیز به همراه داشته باشد.

حالا به هر طریقی به نظر می‌رسد دور جدیدی از مذاکرات احیای برجام ممکن است شروع شود؛ اخباری مطرح شده که احتمالا مذاکرات این بار در کشوری غیر اروپایی در خاورمیانه برگزار می‌شود. دوباره مهمترین سوال اقتصاد کشور در سال‌های گذشته مطرح می‌شود که آیا تحریم‌ها از اقتصاد ایران رفع می‌شود یا به بیان بهتر آیا برجام احیا می‌شود؟ احیای برجام همچنان می‌تواند بر نرخ دلار در بازار آزاد اثر داشته باشد و افت قیمت دلار را رقم بزند. افت همزمان نرخ دلار اگر با رکود اقتصاد جهانی همراه شود طبیعتا اثر منفی بیشتری را بر سهام کالایی در بورس تهران خواهد داشت. البته دلار نیمای ۲۵ هزار تومانی فعلا مبنای ارزش‌گذاری سهام است و طبیعتا افت نرخ دلا ر در بازار آزاد نباید اثر واقعی بر سهام داشته باشد با این حال افت نرخ دلار امید به رشد سودآوری ریالی شرکت‌ها را کم می‌کند. برجام می‌تواند یک دوره ثبات و آرامش را برای اقتصاد به همراه آورد و طبیعتا اثرات متفاوتی بر بازارهای مختلف خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....