تاریخ انتشار : دوشنبه 28 تیر 1400 - 16:25
کد خبر : 54208

دولت سیژدهم‌میراث دار کسری بودجه در سال ۱۴۰۰

دولت سیژدهم‌میراث دار کسری بودجه در سال ۱۴۰۰

جناب اقای ابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه امسال به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران انتخاب شد. او در نیمه تابستان، رسما دولت سیزدهم را تشکیل خواهد داد رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش،بک مرحله دیگر پیش رو‌دارد ، رهبر معظم انقلاب

جناب اقای ابراهیم رییسی در انتخابات ۲۸ خرداد ماه امسال به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم ایران انتخاب شد. او در نیمه تابستان، رسما دولت سیزدهم را تشکیل خواهد داد

رئیس جمهور منتخب از زمان پیروزی در انتخابات تا آغاز رسمی دوره چهار ساله ریاست جمهوری اش،بک مرحله دیگر پیش رو‌دارد
، رهبر معظم انقلاب حکم ریاست جمهوری او را تنفیذ کند و در نهایت رئیس‌جمهور جدید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای “پاسداری از قانون اساسی” قسم یاد کند.

کمتر اژ سه هغته تا
تشکبل کابینه سیژدهم‌
باقی مانده وبه زودی سیزدهمین دولت و هشتمین رئیس جمهور
فعالیت خود را اغاژ می کند
اما سوالی که برای بسیاری مردم‌ مطرح است
دولت بعدی چه افداماتی در جهت رفغ مسایل و‌مشکلات مردم انجام خواهد داد

دولت سیژدهم‌‌میراث دارکسری بودجه درسال۱۴۰۰

ر این‌نوشنار قصد سیاه‌نمایی ندارم و واقعیت موجو د را بیان می کنم و راهکار ها را هم بیان می کنیم به‌نظز اعلب تحلیل گران اقتصادی
برای تبیین ابعاد اقتصادی دولت آینده بایستی
تلاش مضاعفی از سوی دولت سیزدهم‌ انجام شود

هم اکنون شرایط ویژه ای در وضعیت اقتصادی کشور داریم، به طوری که داده ها و آمار اقتصادی مناسب نیست. وضعیت درآمد ملی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ به طور سالانه پنج درصد کاهش یافته و پس انداز ملی نیز از سال ۹۲ تا ۹۹ همین مقدار کاهش داشته است.

در این مهم‌تحلیل گران اقتصادی معتقدند در بحث مدیریت سرمایه نیز خوب عمل نکرده ایم و شاخص بهره وری از سال ۱۳۹۲ تاکنون منفی شده است که انتظار داریم در حوزه بهره وری بهتر عمل کنیم. میزان سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۹۲ بیش از سه میلیارد دلار بود که در سال گذشته این میزان به ۱.۲ میلیارد دلار کاهش یافت.

نرخ تورم در سال ۱۳۹۸ تقریبا ۴۱ درصد بود و وضعیت ارز از سال ۹۲ تا سال ۹۹ روند خوبی را طی نکرد، به طوری که حدود ۱.۷ دهم، ارزش پول ملی کشور کاهش یافت.
اینکه کسری بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ به لبس از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است

متاسفانه رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۹۹ کمتر از یک درصد بوده است. بنابراین ساختار بودجه
را باید اصلاح شود

تا با این کسری بودجه به حداقل برسد
کارشنایان اقتصادی معتقدند چند سرفصل برای بهبود کسری بودجه مهم است
یکی از این راهکارها این است که دارایی واقعی دولت در بخش بودجه شفاف مشخص شود. اگر به اندازه پنج درصد دارایی‌های بلااستفاده دولت را مدیریت کنیم که موجب می شود بخش قابل از کسری بودجه جبران می شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی از اهمیت خاصی برخوردار است که می تواند کسری بودجه را تا حد برطرف کند. ۹۰ درصد تجارت ایران با ۱۰ کشور دنیا است و وزارت خارجه باید دیپلماسی اقتصادی را فعال کند. از این ۱۰ کشور در پنج کشور رایزن بازرگانی نداریم که نقیصه بزرگی است و برای مثال در چین هنوز رایزن اقتصادی نداریم.

در هشت سال گذشته برای حل مشکلات اقتصادی به توان داخلی اتکا نداشتیم و نگاهمان به خارج از کشور و مذاکرات هسته ای بود.‌به سباست
نگاه درون ژا و برون نگر کمتر توجه ذاشتیم
نباید همه چیز را به مذاکرات خارجی گره بزنیم، چرا که دشمن از این وضعیت سوءِ استفاده می کند و بیشتر فشار می‌آورد. وقتی در داخل از نظر اقتصادی قوی باشیم دستمان در مذاکرات هم بازتر است.

کارشناسان مطلع و متعهد مغتقدنذ حجم عمده فعالیت دولت باید ارتقای اقتصاد ملی باشد و دولت آینده نیز باید به این مقوله مهم توجه ویژه کند. اقتصاد کشور را نباید شرطی کنیم
با قرص و امپول افتصاد کشور معالجه نمی شود نیاژ به جراحی داریم
و باید قوانین متقنی در حمایت از تولید تدوین کنیم که طرح قانون مالیات بر عایدی، طرح اصلاح قانون بانک مرکزی و طرح قانون بانکداری اسلامی که سالهاست خاک می خورذ از جمله قوانینی هستند که در این جهت باید اعمال شود.در نهایت اقتصاد کشور با همین شرایط سختی که داریم می تواند شکوفا شود و با یک تصمیم انقلابی و اصلاح می توانیم جهش اقتصادی لازم را داشته باشیم.
رویکرد تخصصی به مسائل اقتصادی در دولت آینده از اهمیت خاصی برخوردار است.

با توانمندی داخلی می توانیم اقتصاد کشور را از وضعیت کنونی خارج کنیم. درباره ارز دیجیتال نمی توانیم آن را نادیده بگیریم و برای مدیریت آن باید ظرفیت اقتصاد کشور را در جهت تولید ارز دیجیتال به کار بگیریم که با سیاست های درست در حوزه ارز دیجیتال می توانیم ۳ تا ۴ میلیارد دلار به منابع ارزی کشور اضافه کنیم. البته در بحث رمز ارزهای خارجی مردم به سرمایه گذاری در آن روی نیاورند چرا که ریسک آن بالا است.

تدوین قانون برای قانونمند کردن تولید رمز ارز یکی از اقدامات مجلس لاید باشد
کسب و کار ارز دیجیتال هم باید تحت نظارت دولت باشد تا ضرری به مردم نرسد.

طبق تورم کنونی نرخ دلار بایدکنترل شود تورم ما نسبت به کشورهای اطراف بیشتر است و در آینده باید طبق داده های اقتصادی ارزش پولی کشور تقویت شود و نرخ ارز کاهش یابد.
بزرگترین دارایی های بلااستفاده دولت ظرفیت هایی است که در حوزه اقتصادی کشور داریم، اما از آن استفاده نمی کنیم. زمین، ساختمان و … از دیگر دارایی های بلااستفاده دولت است.

همچنین درباره بازار سرمایه مسئولان مربوط تخصصی و حرفه ای متاسفانه خوب عمل نکردند و با تصمیمات غیر کارشناسی سبب شدند مردم در بورس متضرر شوند
در این راستا باید تلاس کنیم سودآوری بازار سرمایه در آینده بهتر شود و رونق بهتری بیابد.
دلسوزان و لخصوص اقتصاد دانان و ایتادان
باید نسبت به اوضاع اقتصادب بیشتر حساس باشند و دانشجویان نیز فعال تر عمل کنند و دولت مردان تازه نفس سیزدهم هم تلاش کنند ا خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری برای رفع مشکلات مععیشتی محقق شود.
رویکرد انتخاب کابینه هم اهمت دارد و مهم است و باید به سمت کسانی برویم که دل در گرو نظام و انقلاب اسلامی دارند و برای اجتناب از مشکلات باید دولتی خدوم و انقلاب یتشکبل تا دشمن ناامید شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....