تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 خرداد 1401 - 21:04
کد خبر : 91169

دولت رئیسی موفق به کنترل دلار شد؟

دولت رئیسی موفق به کنترل دلار شد؟

به دنبال تصمم اخیر بانک مرکزی برای آزاد کردن فروش ارز مسافرتی قیمت دلار که در بازار آزاد تا حدود ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفته بود رو به کاهش گذاشت و امروز به حدود ۳۱ هزار و ۷۰۰ رسید. در واقع نرخ این ارز طی سه روز گذشته حدود ۲ هزار تومان افت کرده است.

به دنبال تصمم اخیر بانک مرکزی برای آزاد کردن فروش ارز مسافرتی قیمت دلار که در بازار آزاد تا حدود ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفته بود رو به کاهش گذاشت و امروز به حدود ۳۱ هزار و ۷۰۰ رسید. در واقع نرخ این ارز طی سه روز گذشته حدود ۲ هزار تومان افت کرده است.

مسیر کاهشی نرخ دلار از روز دوشنبه بعد از انتشار خبر آزاد شدن فروش ارز در صرافی‌ها آغاز شد. بانک مرکزی در مصوبه‌ای خبر از شروع مجدد فروش ارز سهمیه‌ای به مردم داد.

پیگیری‌ها نشان داده که این اطلاعیه بانک مرکزی به صورت خاص به معنای فروش سالانه ۲ هزار یورو به هر کارت ملی نیز خواهد بود. در واقع طبق این اطلاعیه علاوه بر اجازه به صادرکنندگان برای فروش ارز خود به نرخ دلخواه، کد ۲۴ که پیشتر توسط بانک مرکزی برای صرافی‌ها حذف شده بود مجددا بازگردانده و صرافی‌ها می‌توانند سالانه ۲۰۰۰ یورو به هر شخص حقیقی اعطا کنند و از طرف دیگر این اختیار را دارند که از صادرکنندگان نیز ارز را به قیمت اختیاری بخرند.

با این حال به عقیده کارشناسان، افزایش عرضه اسکناس در بازار ارز به تنهایی نمی‌تواند عقب‌گرد دلار را که با نگرانی‌های مرتبط با برجام و تحریم‌ها جهش کرده، چندان طولانی کند. چراکه عامل اصلی جهش دلار و افزایش انتظارات تورمی، ریسک‌های سیاسی است.

چرا دلار تا بیش از ۳۳ هزار تومان جهش کرد؟

جهش نرخ دلار در ماه‌های اخیر به دنبال نگرانی از توقف مذاکرات وین در اسفند ماه آغاز شد. در این میان انتشار خبرهایی مبنی بر اختلافات بین تهران و واشنگتن بر سر خروج نام سپاه پاسداران از لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا بر نگرانی‌ها افزود و این نگاه را تقویت کرد که ممکن است بعد از بیش از ۱۴ ماه مذاکره هیچ توافقی حاصل نشود.

شوک بعدی را به دلار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرانی‌ها از رشد انتظارات تورمی بیشتر شد و به افزایش نرخ دلار سرعت بخشید. از این رو دلار که تا رسیدن به آستانه ۳۰ هزار تومان بالا کشید. با این حال کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اصلاحات اقتصادی در میان‌مدت و بلندمدت به کاهش التهاب بازار ارز کمک می‌کند، هرچند که در ابتدای اعمال این سیاست نگرانی‌ها تورمی ایجاد شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، ریسک‌های سیاسی به خصوص نگرانی از صدور قطعنامه علیه ایران در هفته‌های اخیر شوک دیگری بود که به نرخ ارز وارد شد و دلار را تا رسیدن به نیمه دوم کانال ۳۳ هزار تومان در اوایل هفته جاری بالا برد.

هرچند اقدام بانک مرکزی برای رسمیت دادن به فروش به معاملات دلار صرافی‌ها مثبت و از التهاب بازار ارز کاسته است، با این حال اگر همچنان ریسک‌های سیاسی در سطح بالایی باقی بماند نمی‌توان انتظار داشت که افت دلار چندان ادامه دار باشد.

بن‌بست در مذاکرات وین؟

دیروز اظهارات امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان تا حدودی امیدوارکننده بود. او در سخنانی از ارتباط غیرمستقیم با آمریکا پیش از صدور قطعنامه پرده برداشت. امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکا محتوای قطعنامه را خالی اعلام کرده بود، گفت: آمریکا پکیج سیاسی جدید ایران را پذیرفت اما روی قطعنامه هم تاکید داشت.

با این حال ند پرایس،سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز با تکذیب فرستادن پیام محرمانه آمریکا به ایران اعلام کرده است: ️ایران برنامه هسته‌ای‌اش را تا حد «بسیار خطرناکی» توسعه داده است و زمان گریز هسته‌ای آن که در زمان اجرایی شدن برجام «حدود ۱۲ ماه» بود، حالا به «چند هفته یا کمتر» رسیده است. او همچنین با بیان اینکه مذاکرات کنونی ممکن است تنها فرصت احیای برجام باشد، گفته است: آماده بازگشت به توافق هسته ای به شکلی متقابل هستیم. منتظر پاسخ سازنده ایرانی ها هستیم که طی آن، تهران از موضوعات خارج از توافق هسته ای دست بکشد.

از سوی دیگر رافائل گروسی در گفت‌وگو با العربیه مدعی شد: گفت‌وگوها با ایران برای احیای توافق هسته ای به بن بست رسیده است.

از این رو هرچند به نظر می‌رسد ایران و آمریکا بر این باورند که هنوز فرصت برای رسیدن به توافق وجود دارد اما نگرانی زیادی از وجود اختلافات بین دو طرف وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....