تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 شهریور 1400 - 11:28
کد خبر : 59351

دولت جدید نرخ ارز را تک نرخی کند

دولت جدید نرخ ارز را تک نرخی کند

 نظام بانکی باید به موضوع رمز ارزها توجه کند مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: دولت سیزدهم باید بر تک نرخی شدن ارز تمرکز کند چرا که هر چه بلا بر سر اقتصاد آمده است ناشی از وجود ارز چند نرخی در اقتصاد کشور است. طهماسب مظاهری در میزگرد تخصصی «بانکداری مرکزی در گام

 نظام بانکی باید به موضوع رمز ارزها توجه کند

مظاهری، رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: دولت سیزدهم باید بر تک نرخی شدن ارز تمرکز کند چرا که هر چه بلا بر سر اقتصاد آمده است ناشی از وجود ارز چند نرخی در اقتصاد کشور است.

طهماسب مظاهری در میزگرد تخصصی «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب» در حاشیه سی و یکمین همایش بانکداری اسلامی برگزار شد گفت: ارز تک نرخی که از دولت های گذشته آغاز شد و بانک مرکزی تا مدت ها نگذاشت نظام تک نرخی به چند نرخی تبدیل شود اما این رویه زیاد ادامه نداشت  و همه این بلاها و ارز ۴۲۰۰ تومانی به مملکت تحمیل شد و به ارز چند نرخی مبتلا شدیم. وی ادامه داد دولت سیزدهم  باید به عنوان یک کار جدی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند و به این موضوع توجه کند که حذف قاچاق، تولید بهتر، انجام صادرات بیشتر همه در گرو ارز تک نرخی است.
وی در ادامه افزود: نکته ای که هنوز موفق به عملیاتی شدن آن در نظام بانکی نشده ایم ساماندهی تسهیلات بانکی است؛ البته می توان به آن تسهیلات اجباری و تکلیفی هم گفت که این آفت بزرگ برای نظام بانکی است.  رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این تسهیلات مشکلاتی را برای بانک ها ایجاد کرده و توصیه به دولت و مجلس فعلی این است که نسبت به اصلاح دستورالعمل های اعطای تسهیلات اقدام کنند.

سپرده ها و منافع بانک متعلق به دولت نیست اما این موضوع هنوز به درستی جا نیفتاده است؛ این در حالی است که دولت چنیم منابعی را متاسفانه متعلق به خود می داند، باید گفت که منابع مالی مردم نزد سیستم بانکی متعلق به دولت نیست

دولت منابع بانک های دولتی را از آن نداند
به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار ،   رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: یک اصل اساسی این است که سپرده ها و منافع بانک متعلق به دولت نیست اما این موضوع هنوز به درستی جا نیفتاده است؛ در واقع دولت درباره سپرده ها و منابع موجود در بانک های دولتی هم همین دیدگاه را دارد و آنها را متعلق به خود می داند و تاکنون موفق نشده ایم این مقوله ساده را در دو دولت قبلی جا بیاندازیم که منابع مالی مردم نزد سیستم بانکی متعلق به دولت نیست.
وی بیان داشت: در هنگام مسئولیت اینجانب در بانک مرکزی یک کاری که انجام شد بعد از بحث های مختلف این بود که توانستیم به جامعه، بانک و دولت ثابت کنیم که چاپ اسکناس تولید ثروت نیست و البته رهبر معظم انقلاب هم این موضوع را تائید کردند.
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه در گذشته تصور بر این بود که اگر دولت و بانک مرکزی چاپ پول کند ایجاد ثروت کرده است، اضافه کرد: نکته دیگر که در سال های قبل مطرح شده این بود که ارز حاصل از صادرات نفت خام درآمد نیست بلکه فروش دارایی است که در نهایت تصمیمی در این رابطه گرفته شد و منجر به ایجاد صندوق ذخیره ارزی شد.
مظاهری تصریح کرد: در آن زمان مطرح شد که درآمد ارز و درآمد حاصل فروش، درآمد ثابت است این در حالی است که هر فرد و یا شرکتی در مدیریت بنگاه داری خود و هر دولتی باید این کار را بکند که اگر دارایی خود را فروخت دارایی خود را تبدیل به دارایی دیگری کند که راه اندازی این صندوق تمامی منافع و دستاوردهای مدنظر را داشت.

باید برای پذیرش رمز ارزها خود را آماده کنیم زیرا اگر این کار انجام نشود صرفا مصرف کننده رمز ارز خواهیم شد از طرفی نظام بانکی باید آماده استفاده از این رویه باشد

رمز ارزها  مقدمه ای برای رسیدن به نظام پول واحد جهانی است
رئیس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه رمز ارزها  مقدمه ای برای رسیدن به نظام پول واحد جهانی است و ما به سمت یک ارز واحد جهانی در حال پیش روی هستیم، گفت: هر چند این امر زمان بر است اما نظام بانکی ما باید آماده استفاده از این رویه باشد.
وی افزود: این یک واقعیت است که باید برای پذیرش رمز ارزها خود را آماده کنیم زیرا اگر این کار انجام نشود صرفا مصرف کننده رمز ارز خواهیم شد.
بیان اینکه در عملکرد صندوق ذخیره ارزی در دولت های قبل خدشه وارد شد، در این رابطه توصیه ای به دولت سیزدهم کرد و گفت: توصیه می شود که دولت عایدات حاصل از نفت خام را به عنوان درآمد تلقی نکند، بلکه آن را به عنوان فروش دارایی و واگذاری دارایی سرمایه ای تلقی کند که اگر این اصل پذیرفته شده در برنامه های دولت فعلی مورد توجه قرار گیرد از بروز اشتباهات بزرگ و ایجاد چالش های عمیق پرهیز می شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....