تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 14:31
کد خبر : 120723

دنیا به “نشست دموکراسی” با هدف ایجاد تقابل نیاز ندارد

دنیا به “نشست دموکراسی” با هدف ایجاد تقابل نیاز ندارد

در مقایسه با دوره قبلی، ایالات متحده از کاستاریکا، هلند، کره جنوبی و زامبیا دعوت کرده است تا این بار برای نشان دادن گسترده بودن طیف نمایندگی از کشورهای مختلف، میزبانی مشترک نشست را برعهده گیرند اما این ترفند کوچک هم نمی تواند ماهیت «آمریکا محور» بودن چنین نشستی را پنهان کند. یک محقق پاکستانی

در مقایسه با دوره قبلی، ایالات متحده از کاستاریکا، هلند، کره جنوبی و زامبیا دعوت کرده است تا این بار برای نشان دادن گسترده بودن طیف نمایندگی از کشورهای مختلف، میزبانی مشترک نشست را برعهده گیرند اما این ترفند کوچک هم نمی تواند ماهیت «آمریکا محور» بودن چنین نشستی را پنهان کند.

یک محقق پاکستانی با انتقاد از اقدامات ایالات متحده گفت که برگزاری این “نشست دموکراسی” با هدف متحد کردن جهان نیست، بلکه هدف آن تفرقه افکنی میان کشورهای مختلف است. ایالات متحده از دموکراسی به عنوان ابزاری در خدمت منافع خود استفاده می کند. دولت آمریکا هر چقدر هم این ایده های خود را آرایش کند، نمی تواند دنیا را فریب دهد. مردم قبلاً به وضوح دیده اند: ماهیت این به اصطلاح نشست دموکراسی ، تقشیم کشورها به دو “اردوگاه دموکراتیک و غیر دموکراتیک” بر اساس معیارهای آمریکایی و همین طور حفظ سلطه آمریکا و سرکوب “کشورهای دگراندیش” به نام دموکراسی است.

با وجود نزول جایگاه دموکراسی آمریکایی به پایین ترین سطح خود، انگیزه این کشور برای ترویج دموکراسی خود در جهان به هیچ وجه کم نشده است. ترویج “دکترین جدید مونرو” در آمریکای لاتین، راه اندازی “انقلاب های رنگی” در اوراسیا، برانگیختن “بهار عربی” در غرب آسیا و شمال آفریقا و بسیاری موارد دیگر نشان داده که سال هاست، دموکراسی آمریکایی باعث آشفتگی مداوم و نازل کردن بلایای حقوق بشری مختلف بر سر جهان بوده و مورد مخالفت عمومی در جهان قرار گرفته است. بر اساس گزارشی که توسط یک موسسه تحقیقاتی منتشر شده است، ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان در سراسر جهان معتقدند که دموکراسی آنها توسط ایالات متحده تهدید می شود.

دموکراسی یک ارزش مشترک برای همه انسان هاست و ایالات متحده حق ندارد تعریف و برداشت درست از دموکراسی را در انحصار خود بداند. آنچه مردم برای حل بحران های جهانی به آن نیاز دارند، نشست همبستگی و همکاری است و نه یک «نشست دموکراسی» که باعث تقابل بیشتر میان آنها شود. بی شک تمام تلاش های ایالات متحده برای برگزاری چنین نشست هایی به اسم “نشست دموکراسی” با شکست مواجه خواهد شد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....