تاریخ انتشار : شنبه 29 خرداد 1400 - 12:26
کد خبر : 50649

دلار روز انتخابات ۲۴۴۵۰ تومان معامله شد

دلار روز انتخابات ۲۴۴۵۰ تومان معامله شد

در روز انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ دلار به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شد و با ۲۴۴۵۰ تومان معامله شد. اما با کاهش اونس جهانی طلا به ۱۷۸۷ دلار، قیمت سکه طلا نیز به ۱۰٫۷۶۰ میلیون تومان افزایش یافت. روز پنجشنبه، ۲۷ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته

در روز انتخابات ریاست‌جمهوری، نرخ دلار به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شد و با ۲۴۴۵۰ تومان معامله شد. اما با کاهش اونس جهانی طلا به ۱۷۸۷ دلار، قیمت سکه طلا نیز به ۱۰٫۷۶۰ میلیون تومان افزایش یافت. روز پنجشنبه، ۲۷ خردادماه نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۳ هزار و ۶۲۷ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۲۸ هزار و ۳۷۱ تومان رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   قیمت خرید هر دلار ۲۳ هزار و ۱۵۹ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۱۶ تومان بود.علاوه بر این، نرخ خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۳ هزار و ۴۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۳ هزار و ۷۰۹ تومان اعلام شد. نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۵۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۴۱ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات دیروز، حواله یورو به قیمت ۲۵ هزار و ۸۸ تومان فروخته و حواله دلار به قیمت ۲۰ هزار و ۷۰۴ تومان معامله شد.دلار از هشتم خردادماه وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد و تاکنون در این محدوده نوسان داشته است.

   رشد ۶۰ هزار تومانی نرخ سکه

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته (چهارشنبه، ۲۶ خرداد) به رقم ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۷۵ هزار تومان رسید.قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۵۷ هزار تومان شد.همچنین هر اونس جهانی طلا نیز یک‌هزار و ۸۰۸ دلار و ۱۳ سنت فروخته شد.  قیمت سکه در آغاز سال جدید ۱۱ میلیون تومان بود که به‌تدریج روند نزولی را شروع کرد تا به بهای ۹میلیون تومان رسید. اما از نیمه اردیبهشت‌ماه، بهای سکه اندکی رشد کرد و در این مدت در کانال ۱۰ میلیون تومان در نوسان بوده و حرکت آرام و رو به جلویی برای ورود به کانال ۱۱ میلیون تومانی در پیش گرفته است.

    رشد آرام قیمت‌ها در بازار ارز در روزهای پایانی خردادماه

در هفته منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری، به دلیل مشخص نشدن نتیجه مذاکرات وین، سقف‌های قیمتی شکل گرفته در بازار شکسته شد و دلار و یورو در مسیر صعود قرار گرفتند.روند نوسانات قیمت بازار ارز در هفته منتهی به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مسیری صعودی به خود گرفت. این مساله در حالی رخ داد که بازار ارز در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت، شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها بود به نحوی که کف کانال قیمتی ایجاد شده برای دلار شکسته شد و امیدها را برای کاهشی شدن قیمت ارز تقویت کرد. قیمت دلار طی دو هفته پیشین در محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نوسان بود و به همین دلیل تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کردند با شکسته شدن مقاومت کف یا سقف این کانال قیمتی، می‌توان به ترتیب روند نزولی یا صعودی را برای آینده بازار انتظار داشت. با این وجود شکسته شدن کف قیمتی دلار در روز اول هفته که به اعتقاد برخی کارشناسان بیش از هر چیز تحت تاثیر خبر شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین از روز یکشنبه و امید به انجام توافق در این نشست رخ داده بود، از روز یکشنبه روندی معکوس پیدا کرد و برخلاف انتظارها بازار روندی صعودی به خود گرفت. روندی که تا پایان هفته نیز تداوم یافت. معامله‌گران بازار ارز معتقدند تحولات این بازار در ماه‌های اخیر، با وجود در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از هر چیز تحت تاثیر سرنوشت برجام تعیین می‌شود. همچنین به اعتقاد این افراد، به علت وجود تحریم‌های نفتی و بانکی، در این شرایط تقاضاهای بلندمدت در بازار ارز وجود ندارد و به همین دلیل اخبار سیاسی به سرعت در روند بازار تاثیرگذار است. در همین راستا مصاحبه شنبه شب سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای ایران، مبنی بر دشوار بودن احتمال حصول به توافق در دور جدید مذاکرات، موجب شد تا بازار در ساعات ابتدایی رو یکشنبه شاهد افزایش حدود ۳۰۰ تومانی در قیمت دلار و حدود ۲۰۰ تومانی در قیمت یورو باشد. روند افزایشی بازار البته با مقاومت در مرز ۲۴ هزار تومان برای دلار تا روز چهارشنبه متوقف ماند اما، از میانه این روز با شکسته شدن این حد مقاومتی، مجددا قیمت‌ها با سرعت درمسیر رشد قرار گرفتند و در ساعات پایانی معاملات روز پنج شنبه قیمت دلار به محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. این سیر افزایشی قیمت برای یورو نیز در بازار آزاد حاکم بود و در آخرین معاملات یورو در این هفته بهای آن در محدوده ۲۹ هزار و ۷۵۰ تومان ارزش‌گذاری شد. با پیش رفتن بازار، فاصله قیمت ارز در بازار آزاد نسبت به قیمت ارز در صرافی‌های‌بانکی در حال افزایش است. امری که نشان‌دهنده تلاش بازارساز برای کنترل روند افزایش بازار است. از سوی دیگر نمودار قیمت ارز در سامانه نیما نیز سرانجام پس از هفته‌ها روندی صعودی به خود گرفت. در این هفته معاملات حواله دلار و یورو شاهد افزایش قمیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بود.

کارشناسان اقتصادی شکسته شدن سقف قیمتی ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار طی دو روز پایانی هفته را به صورت عمده به دو عامل ناامیدی معامله‌گران بر حصول توافق هسته‌ای تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین تقویت شایعات نوسان‌گیران بازار در خصوص افزایش قیمت ارز در روزهای آتی نسبت می‌دهند.

به هر ترتیب در هفته‌ای که گذشت بازار ارز یک بار کف قیمتی شکل گرفته برای دلار را شکست، با این وجود روند نزولی به خود نگرفت. حال باید دید آیا شکسته شدن سقف قیمتی این کانال، می‌تواند روند صعودی را برای مدتی در بازار ارز حاکم سازد؟

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....