تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 22:38
کد خبر : 101876

درخشش شین جیانگ به عنوان کانون اصلی کمربند اقتصادی جاده ابریشم

درخشش  شین جیانگ به عنوان کانون اصلی کمربند اقتصادی جاده ابریشم

امروز با پیشرفت مداوم ابتکار «یک کمربند، یک جاده»، جاده ابریشم باستانی که زمانی راه اصلی حمل و نقل کالا بود بار دیگر به شکوفایی رسیده و بر سه راه اصلی حمل و نقل یعنی شبکه منسجم خط آهن، بزرگراه‌ها و حمل و نقل هوایی تکیه دارد. جایگاه شین جیانگ به عنوان یک قطب در

امروز با پیشرفت مداوم ابتکار «یک کمربند، یک جاده»، جاده ابریشم باستانی که زمانی راه اصلی حمل و نقل کالا بود بار دیگر به شکوفایی رسیده و بر سه راه اصلی حمل و نقل یعنی شبکه منسجم خط آهن، بزرگراه‌ها و حمل و نقل هوایی تکیه دارد.

جایگاه شین جیانگ به عنوان یک قطب در ناحیه کانونیِ کمربند اقتصادی جاده ابریشم به شکل روز افزونی آشکار شده است. «دریای مرگ» صحرای «تکلیمکان»، «منطقه بایلیفنگ»، «فلات پامیر»…اینها محیط‌های جغرافیایی پیچیده‌ای در شین جیانگ هستند که زمانی باعث تحمیل رنج و سختی فراوان به بازرگانان می‌شدند اما به تدریجا با حمل و نقل مدرن رام شدند. در این راستا بزرگراه «کاراکورام» در کوهستان‌های مرتفع پاکستان شاهد دوستی عمیق چین-پاکستان بوده؛ خط آهن «لانشین» و خط آهن فوق سریع «لانشین» جزو کانال‌های اصلی هستند، خط آهن «لین‌هه-هامی» کانال شمالی است و خط آهن «گولماد-کورلا» خط آهن جنوبی محسوب می‌شود که ورود و خروج بسیار سریع به شین جیانگ را به یک واقعیت تبدیل کرده‌اند؛ اولین فرودگاه واقع در فلات مرتفع (فرودگاه تاشکورگان خونجراب) قرار است به زودی افتتاح شود و به این ترتیب فلات پامیر یک «پل هوایی» با جهان ایجاد خواهد کرد…طی ۱۰ سال گذشته ساخت حمل و نقل شین جیانگ به حوزه‌ای تبدیل شده که سرمایه گذاری عظیم در آن صورت گرفته دارای بیشترین سرعت توسعه در تاریخ آن منطقه است.

بر اساس داده‌های اداره حمل و نقل منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، فقط از ماه ژانویه تا آگوست امسال، سرمایه‌گذاری در زیرساخت حمل و نقل شین جیانگ به ۵۱.۸۳۸ میلیارد یوان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵.۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین شمار زیادی از پروژه‌های حمل و نقلی مانند بزرگراه «یولی-چیه‌مو» و بزرگراه «ییتوبولاک-روچیانگ» که از میانه «دریای مرگ» عبور می‌کند، تکمیل شده و یکی پس از دیگری به بهره برداری رسیده است.

شین جیانگ در حال سرعت بخشیدن به تشکیل یک الگوی ترافیک جاده‌ای در تمام جهت‌هاست. «بندر آلاشانکو» به عنوان بزرگترین بندر زمینی در شمال شرق چین در حال حاضر ۹۱ مسیر قطار باری چین-اروپا را داراست که به شکل موثری به ارتقاء توسعه مشترک اقتصادی و تبادلات تجاری کشورها و مناطق در مسیر ابتکار «کمربند و جاده» کمک کرده است.

بر اساس اعلام شرکت خط آهن چین دفتر ارومچی، در هشت ماه ابتدایی امسال،‌ شمار قطارهای چین-اروپا (آسیای مرکزی) در بندرهای آلاشانکو و هورگاس به ۸۷۰۱ رسیده که ۱۹ کشور و منطقه در اروپا و آسیا را تحت پوشش خود قرار داده است.

وقتی کالاهای چینی، کشور را از طریق بندر ریلیِ آلاشانکو ترک می‌کنند یک هفته بعد به «ایستگاه اسلجادینو» در شهر «مسکو اوبلاست» در روسیه می‌رسند.

در حال حاضر، شین جیانگ به شکلی اساسی یک سیستم حمل و نقل هوایی کاربردی چند منظوره را با فرودگاه بین‌المللی ارومچی راه اندازی است. این فرودگاه به عنوان یک قطب از فرودگاه‌های منطقه پیشتیبانی می‌کند به گونه‌ای که ۲۴ فرودگاه غیرنظامی با آن همکاری می‌کنند.

از آغاز سال جاری میلادی، بسیاری از مکان‌ها در شین جیانگ مسیرهای باری بین‌المللی خود را یکی پس از دیگری از سر گرفته و پروازهای چارتر باری بین‌المللی در فرودگاه‌ها فورا افزایش یافته است؛ شرکت هوایی «چاینا ساوثرن» سه مسیر مسافربری خود بین ارومچی و آلماتی، بیشکک و دوشنبه را از ماه جولای از سرگرفته است.

در مجموع ۲۶ مسیر مسافری بین‌المللی از فرودگاه ارومچی وجود دارد. در حال حاضر، یک شبکه حمل و نقل سه منظور مدرن که در تمام جهت‌ها گسترش یافته و ارتباطات داخلی و خارجی را روان کرده به تدریج در شین جیانگ شکل گرفته و تسهیل تعاملات در مسیر کمربند اقتصادی جاده ابریشم را فراهم کرده است.

شین جیانگ در آینده که از یک منطقه مهم مرزی در شمال غربی چین به یک قطب کمربند اقتصادی جاده ابریشم تغییر یافته، به ادغام راهبرد گشایش منطقه‌ای در برنامه ریزی کلی کشور برای ایجاد گشایش به سوی غرب ادامه خواهد داد و نقش مهمتری در توسعه گشایش ایفاء می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....