تاریخ انتشار : یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 - 17:05
کد خبر : 44261

دربرابر رقبا سرافرازیم در برابر مردم شرمنده

دربرابر رقبا سرافرازیم در برابر مردم شرمنده

الان حتی خود اصولگرایان نمی‌توانند باهم گفتگو کنند اقتصاددان: سید محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران است.وی در گفتگویی تفصیلی با آفتاب یزد به بیان توضیحاتی در مورد عملکرد شورا در دوره پنجم پرداخته است.وی همچنین توضیخاتی در مورد مباحث انتخاباتی مطرح می‌کند و در مورد مواجهه رقبا تاکید می‌کند که

الان حتی خود اصولگرایان نمی‌توانند باهم گفتگو کنند

اقتصاددان: سید محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران است.وی در گفتگویی تفصیلی با آفتاب یزد به بیان توضیحاتی در مورد عملکرد شورا در دوره پنجم پرداخته است.وی همچنین توضیخاتی در مورد مباحث انتخاباتی مطرح می‌کند و در مورد مواجهه رقبا تاکید می‌کند که «در برابر مردم شرمنده اما در برابر رقبا سرافرازیم».متن کامل این گفتگو بدین شرح است:

در ابتدا یک توضیحی ازماجرا پرونده آقای قالیباف به ما ارائه دهید، همان مسئله‌ای که درباره فسادهای شهرداری مطرح شد و پای آقای قالیباف هم به این پرونده باز شد که ایشان از شما شکایت کرد. ما می‌خواستیم بدانیم این شکایت مطرح شده به کجا رسید؟

لیست امید برای ورود به شورای شهر یک برنامه‌ای را ارائه داد. چندماه قبل از استقرار ما یعنی از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد ما وقت داشتیم. ما در این بازه یک مروری کردیم و از قبل کمیسیون‌های ما معلوم بود زیرا لیست امید بر اساس سابقه و تجربه بسته شده بود. ما شروع کردیم به کار کردن و در ادامه فهمیدیم پایه اطلاعات ما درست است و گزارشات مدیران دوران قبل ارائه شد. یک جلسه با آقای قالیباف داشتیم در این جلسه ایشان به معاونینشان گفتند گزارشات را ارائه بدهید.

ما در آن دوره دو سه ماه بر اساس اطلاعاتی که از قبل داشتیم و برنامه‌ای که شروع کرده بودیم چند مطلب مانند بدهی‌ها و املاک موسوم به نجومی را مورد پرسش قرار دادیم. از همان آغاز دوره ۷ نفر از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با آقای نجفی دیدار داشتیم. آقای نجفی از همان ابتدا گفتند من دغدغه حقوق شهری دارم و در واقع ۸۰۰ میلیارد پول می‌خواهم. چند روز بعد بحث بستن حساب‌های شهرداری توسط تامین اجتماعی مطرح شد. ما با استرس، بدهی‌ها و همچنین مسائلی وارد شورا شدیم.

این آقایان هم می‌آمدند و خیلی راحت گزارشاتی مبنی بر اینکه هیچ مشکلی نیست ارائه می‌دادند. گذشت تا اینکه بعد از انتخاب شهردار و شروع فعالیت‌های او ما احساس کردیم که انگار بین آن چیزی که ما شنیده‌ایم و گزارشاتی که ارائه می‌دهند تفاوت وجود دارد. ما احساس کردیم باید یک گزارش تغییر و تحول داشته باشیم لذا یکی از اولین مصوبات ما همین گزارشات تغییر و تحول شد که بگوییم ما شهرداری را چگونه تحویل گرفته‌ایم. این گزارش در آذر ماه آمد و ما متوجه شدیم بله این اخبار درست است: بدهی‌ها، قراردادها با ترک تشریفات، املاک در دست دیگران و مسائل دیگر. آن گزارش که آمد ما هم تقسیم کار کردیم و من در حوزه اقتصادی و تنظیم مقررات قرار گرفتم.

کار من این بود که ببینم قراردادهای املاک کجاست؟ از همان روزها دغدغه اینکه برای اداره شهر باید چه کار کنیم مطرح شد. ما تلاش کردیم و بالاخره حرکت کردیم تا اینکه بنده در تیرماه ۱۳۹۷ مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا داشتم و آنجا گفتم که «تجربه دولت برای ما عبرت شد و دیدیم که عاملان نابسامی خودشان طلبکار شدند و ما گزارش تغییر و تحول ایجاد کردیم.»

این مصاحبه مبنای شکایت از من قرار گرفت، آقایان از من شکایت کردند که چرا گفتی نابسامانی. اولا ضمیر به کار برده توسط من به دولت آقای روحانی برمی‌گشت و بازپرس شعبه ۱۵ بازپرس این پرونده شد. به نظر من اگر این فرد نبود نمی‌شد این پرونده منجر به تنظیم کیفرخواست شود. من یک جمله دیگر هم گفته بودم که «این‌ها برای بعضی کارها هزینه‌های خاص کردند.» مردم بدانند قوه قضائیه کشور گفته‌های یک عضو شورای شهر در این دو جمله را توهین و تشویش اذهان عمومی تلقی کرده است.

طبق این کیفرخواست عضو شورای شهر با مسئولیت‌های قانونی‌اش حق اظهار نظر و سوال کردن درباره بدهی‌ها و استخدام‌ها و… را ندارد. چراهایی که آیندگان باید دنبال جواب آن‌ها باشند. ما الان مجبوریم ماهی ۷۰ میلیارد بدهی‌های تامین اجتماعی را که برای دوره‌های قبل است بپردازیم و حق اظهار نظر هم نداریم. ۵۳۰۰ میلیارد در سال ۱۳۹۵ شهرداری استقراض کرده است. همین باعث شده است که در دوره ما بانک شهر هیچ تسهیلاتی به ما ندهد. این‌ها حقوق دوره پنجم است که در دوره چهارم پیشخور شده است آن هم با شیوه و مدلی که همه ما می‌دانیم.

بسیار سریع برای ما توسط بازپرس رای صادر شد و آنقدر بازپرس عجله داشته است که به جای اینکه بنویسد میرلوحی عضو شورای شهر نوشته است میرلوحی عضو مجلس شورای اسلامی. رفتار دادگاه هم در این قضیه بسیار جالب است. من یک ربع دیر به دادگاه رفتم و آقای قاضی دادگاه را فورا جمع کرده و رای را بدون گفتگو با من صادر کرده است. من هنوز نتوانسته‌ام در رسانه ملی این کشور از حق خودم دفاع کنم اما آقایان ابزارهای زیادی دارند. همچنین فعلا اختلافاتی وجود دارد و افکار عمومی باید داوری کند. چون ظاهرا دستگاه‌های نظارتی هنوز هم حاضر نیستند در رفتارشان تجدید نظر کنند. دور زدن قانون رسمی معتبر کشور بارها در دوره‌های قبل صورت گرفته است. من درآمدهای ۹۵ را با ۹۹ که پر از مشکلاتی مانند کرونا و تحریم است مقایسه کردم. در سال ۹۵ استقراض کرده‌اند و در سال ۹۹ بدهی‌ها را پرداخت کردیم.پ

در آن سال باغات زیادی از بین رفته‌اند اما ما ۲۹ باغ خریده‌ایم. آن‌ها طرح تفصیلی را دور زده‌اند و همه ساختمان‌ها طبقه اضافه دارند اما در دوره ما طرح تفصیلی اجرا شده است. در آن دوره ۵۰ درصد قراردادها با ترک تشریفات است اما در دوران ما اینگونه نیست و در کارها رانت و فساد وجود ندارد. همه قراردادهای ما در سایت شفافیت وجود دارد و ما روند را اصلاح کردیم. استقراض‌های ما به شیوه آن‌ها نیست بلکه ما بدهی می‌پردازیم و درآمدهای پایدار داریم.

جو عمومی جامعه بر این باور است که در مدیریت شهری در این چهار سال اتفاق خاصی نیفتاده است؛ اگر اصلاحات درباره روند مدیریت شهری را بپذیریم ولی باز هم مردم نمی‌توانند عملکرد شورا را به صورت عینی بسنجند. از نظر شما مدیران باید چه کاری انجام دهند؟

رضایت مردم الان از کدام قوه با سال ۹۶ برابری دارد؟ الان نمی‌توان یک نهاد و قوه‌ای را مثال زد که مردم از آن رضایت داشته باشند. البته یک سری نظر سنجی‌هایی موجود است که نشان می‌دهد ما یک تفاوت مختصری با بقیه داریم؛ یعنی خیلی از دستگاه‌ها از نظر سرمایه اجتماعی سقوط کرده‌اند ولی ما این سقوط را نداشته‌ایم.

در سوی دیگر قبول داریم که شرایط سخت باعث شده است که ما خیلی از کارهایی که می‌خواستیم انجام دهیم به وقوع نپیوسته است. ما برنامه‌های زیادی در حوزه‌های متعددی داشتیم که شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور امکان اجرای بسیاری از این برنامه‌ها را به ما نداد. همچنین رقبای ما و رسانه ملی طوری رفتار می‌کنند که کارهای ما نادیده گرفته شود و تنها ما باید پاسخگو باشیم. مثلا درباره املاک ما کارهای زیادی کرده‌ایم و بسیاری از دارایی‌ها را برگردانده‌ایم و فقط ۱۰۰۰ ملک را پیدا کردیم که در اختیار دیگران هستند و الان تمام این قرار دادها و املاک حساب‌مند شده‌اند.

بسیاری از رویکردها در زمان ما عوض شده است: مسئله باغات، شفافیت، رانت زدایی از قراردادها، رقابتی شدن کار در شهرداری، سامانه‌های پسماند، نیروی انسانی، مطالعات و… که به صورت شفاف ایجاد شد. این‌ها کارهای بسیار بزرگی است. دوره ما اولین دوره‌ای است که ۱۰هزار نفر از پرسنل را کاهش دادیم. در دوره قبل ۱۳هزار نیروی انسانی در ۶ ماه اول اضافه شده است. بسیاری از این نیروها اصلا تحصیل کرده و دست‌چین نبودند. یکسری از دوستان از ما گله دارند و حق هم دارند. بالاخره همه می‌دانند طرفداران اصلاح‌طلبان دانشجو و اساتید هستند. خیلی از آن‌ها شغل نداشتند و ما نتوانستیم برای آن‌ها شغل ایجاد کنیم. ما از این بابت احساس شرمندگی می‌کنیم اما مصلحت شهر را نمی‌شود نادیده گرفت.

سعی ما این است که سفره کار، اقدام و فعالیت گسترده شود و می‌شود اما اینکه ما مانند قبلی‌ها کار کنیم مسئولانه نبوده است. در این شرایط سخت ما مترو را توسعه داده‌ایم و بر اساس اولویت‌ها یعنی کاهش آلودگی هوا و استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم. ما بسیاری از پروژه‌های رها شده را تکمیل کرده‌ایم. عرصه‌های عمومی را توسعه داده‌ایم و پارسال ۳۰۰ هزار متر عرصه عمومی را به وجود آورده‌ایم. سازمان ما چابک، قانونمند، شفاف و هدفمند فعالیت کرده است.

ما کارهای زیادی را بدون شعار انجام داده‌ایم اما رسانه ملی هیچ گاه به ما این امکان را نداد که درباره فعالیت‌هایمان با مردم صحبت کنیم. درآمد ما از منابع پایدار بدون استقراض و ایجاد کردن بدهی‌ها بوده است. این شورا زیر ساخت توسعه واقعی شهر را ایجاد کرده است و سعی کرده مسائل شهر را حل کند بدون اینکه آینده شهر را به حراج بگذاریم. ما در مقابل مردم نواقص خود را می‌پذیریم وشرمنده‌ایم اما در مقابل رقیبانمان سربلند هستیم.

موضوع این است که ابتدای شورای پنجم همانطور که شما هم اشاره کردید خیلی درباره بدهی‌های شهرداری صحبت می‌شد. ما می‌خواهیم بدانیم چقدر از بدهی‌ها پرداخت شد و چقدر از آن باقی مانده است؟ و الان درآمدهای شهرداری به چه صورت است؟

برای درآمدهای پایدار سه ویژگی ذکر شده است: تداوم پذیری که درآمدهای ما هیچ یک در معرض خطر و نابودی در آینده نیست و همچنین منابع دیگری را هم شناسایی کردیم مانند پسماند که ما از آن‌ها درآمد داریم یا در باغات، آتش نشانی و پارکینگ‌ها منابع درآمدی شناسایی کرده‌ایم. همچنین ما برای ۲۰۰۰ پروژه توسعه محلی تامین منابع کرده‌ایم. درآمدهای پارکینگ‌ها را به خود محله‌ای که پارکینگ در آنجاست اختصاص داده‌ایم. ویژگی دوم مطلوب بودن است یعنی این درآمدها عدالت را در شهر ترویج و از محیط زیست حمایت کند.

تمام بودجه ما در سال ۹۹ اغلب با این ویژگی هماهنگ هستند مانند اصلاح طرح تفصیلی منطقه ۲۲٫ ما سقف جمعیت را پایین آوردیم. ویژگی آخر انعطاف پذیری است، انعطاف یعنی درآمد بتواند با تورم و مشکلات اقتصادی دیگر هم پا شود. بودجه سال ۹۹ ما به اینگونه است در حالیکه در بودجه ۹۵ استقراض و مازاد تراکم وجود داشته است. در بحث بدهی‌ها هم علت اینکه طول کشید و هر سه شهردار سه رقم را اعلام کردند این بود که شهردار اول وقتی عدد و رقم‌ها را داد ما خزانه متمرکز نداشتیم. ما الان تازه بدهی‌ها و املاک را به صورت کامل کشف کردیم.

ما به سراغ بانک‌ها رفتیم و متوجه بدهی‌های شهرداری شدیم که اگر این کار را انجام نمی‌دادیم این بدهی‌ها با قیمت دلار الان بسیار بالاتر می‌شدند. در طول این مدت حدود ۸ هزارمیلیارد بدهی‌های بانکی را تهاتر کردیم این‌ها اتفاقات مهمی است. اگر ما مسئولانه رفتار نکرده بودیم و از این بدهی‌ها عبور می‌کردیم قطعا این مسیر بدهی‌ها به صورت سرسام‌آور و تصاعدی زیاد می‌شد.

ما نه تنها نگذاشتیم بالا برود بلکه آن بدهی‌ها و رشد آن‌ها را مهار کردیم. ما پارسال ۹۹ هزار میلیارد احکام قضائی علیه شهرداری را ابطال کردیم‌. دوره‌های قبل باید پاسخگو باشند که چرا این حکم‌های بیهوده و بی‌قانون علیه شهرداری وجود دارد. ما هیچ حمایتی نداشتیم، رسانه ملی هم پشتیبانی نکرد، حتی در قضیه جماران خیلی هزینه داده‌ایم. این پیام را به نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی، نهادهای اقتصادی و… رساندیم که املاک شهردای را باید پس بدهند. ما این روند را ایجاد کردیم که بسیاری از باغات به عرصه عمومی تبدیل شوند. این‌ها بخشی از نکاتی است که شورای پنجم به آن پرداخت.

دغدغه بزرگ اصلاح‌طلبان این روزها بحث مشارکت مردم است. در این مدت کوتاه آیا راه حلی وجود دارد که همراهی مردم با صندوق‌های رای اتفاق افتد؟

ما جز امیدواری چاره‌ای نداریم. همه می‌دانیم که اقتصاد کشور و تورم نفس مردم را به شماره انداخته است. از سوی دیگر همه قبول داریم که اقتصاد و اشتغال ایران کاملا سیاسی شده است. لذا امیدواریم که از آن طرف هم آمریکا قبول کند که شیوه‌اش شکست خورده است و ما هم به این ضروت رسیده‌ایم. ما سال‌ها از تفاهم ملی و گفتگوی ملی صحبت کرده‌ایم. هنوز بعضی‌ها از این رفاقت جلوگیری می‌کنند. یکسری مسائل داخلی پیش آمده و به ابزاری تبدیل شده است که از این تفاهم و رفاقت جلوگیری می‌کند.

البته الان شکاف‌ها و مسائل داخلی ما متاسفانه بیشتر از یکی دو مورد است که بر روی انتخابات بسیار موثر است. این دسته بندی‌های بیهوده بر روی شکاف‌های جامعه بسیار تاثیرگذار است. باید جریانات به تفاهم و همکاری برسند نه اینکه بعد از انتخابات همچنان دعوا با یکدیگر را ادامه دهند. الان حتی خود اصولگرایان نمی‌توانند باهم گفتگو کنند. لذا باید این روند تغییر کند. مسئله بعدی این است که شورای نگهبان تمام موارد قانون انتخابات را تعلیق کرده است و نقش وزارت کشور بسیار کم شده است. در کشورهای توسعه یافته احزاب از روزی که انتخابات تمام می‌شود در حال فعالیت برای انتخابات بعدی هستند. اما الان انتخابات ما بسیار نزدیک است اما جناح و برنامه افراد مشخص نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....