تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 10:45
کد خبر : 59062

درامی برای شرکتهای نمایشگاهی

درامی برای شرکتهای نمایشگاهی

۷۰درصد تعدیلی، ۵۰درصد ورشکستگی و تداوم روزهای خسران بهرام نژاد، قائم مقام مدیرعامل یک شرکت نمایشگاهی گفت: با شیوع بیماری کرونا و کاهش فعالیتهای نمایشگاهی ۹۹ درصد شرکت های فعال در این حوزه، بیش از ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند. گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه ۱۳۷ میلیارد دلار هزینه

۷۰درصد تعدیلی، ۵۰درصد ورشکستگی و تداوم روزهای خسران

بهرام نژاد، قائم مقام مدیرعامل یک شرکت نمایشگاهی گفت: با شیوع بیماری کرونا و کاهش فعالیتهای نمایشگاهی ۹۹ درصد شرکت های فعال در این حوزه، بیش از ۷۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند.

گردش مالی صنعت نمایشگاهی در جهان سالانه ۱۳۷ میلیارد دلار هزینه و ۳۲۵ میلیارد دلار درآمد است که قابل قیاس با جایگاه پنجاه و ششمین قدرت اقتصادی جهان است. بنا بر آمار حدود  ۳۲ هزار نمایشگاه بین المللی در سراسر جهان وجود دارد که بیش از ۴.۵ میلیون شرکت در طول سال در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و تنها از این طریق ۳.۲ میلیون شغل به شکل مستقیم ایجاد شده و در صورت عبور از بحران کرونا پیش بینی می‌شود که این ارقام در سال‌های آینده افزایش یابد.  در حالی که پیش بینی می شود با فراگیری واکسیناسیون و عبور از بحران کرونای دلتا در جهان این صنعت به همراه صنعت گردشگری جان دوباره بگیرد اما صنعت نمایشگاهی در کشورما رو به موت  بوده و  شرایط بسیار بحرانی را طی می کند به نحوی که «علی بهرام نژاد» قائم مقام مدیرعامل یک شرکت نمایشگاهی در گفت وگو با خبرنگار بازارمعتقد است:  در حال حاضر به علت محدودیت های کاری، ۵۰ درصد شرکت های ایرانی عملا فعالیت خود را در ایران تعطیل کرده اند، زیرا زمینه شرکت در نمایشگاه داخلی و بین المللی در کشور بسیار کاهش یافته است.

با گذشت بیش از ۲۰  ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت نمایشگاهی ایران در یکی از سخت ترین شرایط قرار دارد به طوری که این صنعت که نقش کلیدی در رشد و رونق تولید ملی و توسعه تجارت خارجی دارد شرکت های فعال در این عرصه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند و بسیاری از این شرکت ها از گردونه فعالیت های اقتصادی خارج شده اند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار  ،   بی توجهی به ظرفیت های صنعت نمایشگاهی بعنوان یکی از پیشران های مهم اقتصادی آسیب جدی به حوزه تجارت و اقتصاد کشور وارد کرده است زیرا در طول سالهای گذشته که حدود ۱۰۰نمایگاه در کشور برگزار می شد هم اکنون به حداقل رسیده است. این در حالی است که نمایشگاه ها عمدتا در فضاهای مناسب برپا می شوند و در صورت رعایت پروتکل ها و افزایش  افرادی که  هر دو دوز خود را زده اند می توان این صنعت را نابودی نجات داد.

 شاید از همین رو است که «محمد جواد قنبری» معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی بیان کرد: مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی همچنان مصمم و پیگیر رفع موانع برپایی نمایشگاه ها در سراسر کشور است و در این ارتباط چه بصورت مکاتبات رسمی و چه نشست ها و جلسات حضوری پیامدهای عدم برگزاری نمایشگاه ها را به مسئولان ذیربط گوشزد کرده است.

۹۹ درصد شرکت های برگزار کننده نمایشگاه به علت کمبود کار و تعطیلی برگزاری برخی از نمایشگاه ها نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند

زیان بیش از یک هزار میلیارد تومانی به صنعت نمایشگاهی
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی یادآورشد: متأسفانه طی یکسال و نیم گذشته به واسطه عدم استمرار برگزاری نمایشگاه ها بیش از هزار میلیارد تومان خسارت و زیان به صنعت نمایشگاهی کشور و فعالان این صنعت وارد  شده و هزاران نفر نیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم که مشاغل و فرصت های شغلی آنان به این صنعت وابسته بود، نظیر برگزارکنندگان، غرفه سازان، سایت داران، شرکتهای تبلیغاتی و رسانه ای، بخش های حمل و نقل و ترانسفر، تورهای نمایشگاهی و مراکز اقامتی بیکار شده و شغل خود را از دست داده اند و کسی هم پاسخگوی بیکاری آنان و مشکلات ناشی از آن نیست.

وی اظهارداشت: این در حالی است که سایت های نمایشگاهی کشور با وسعت زیاد، سقف های بلند و امکانات جانبی، غربالگری، تب سنجی، محدودیت بازدید عمومی ناظران بهداشتی و غیره به خوبی شاخصهای مربوط به پروتکلهای بهداشتی از جمله فاصله های اجتماعی را مراعات می کند و شرایط ایده آلی را برای حضور موثر شرکتهای تولیدی و هلدینگ های اقتصادی در نمایشگاه ها و بازاریابی آنان فراهم می نماید.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد: با صدای بلند به همه مسئولان کشور اعلام می کنیم صنعت نمایشگاهی ایران بیش از این تحمل رکود و تعطیلی و ورشکستگی صدها شرکت و فعالان حوزه های مرتبط کاری خود را ندارد و چنانچه تدابیر و همکاری لازم از سوی دست اندرکاران امر بهداشت و ستاد ملی مدیریت کرونا اتخاذ نگردد بزودی شاهد بحران بیکاری و اقتصادی در این بخش مهم از حوزه تجارت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

ترس از شیوع کرونا سبب شده خیلی از مدیران شرکت های داخلی و حتی خارجی برای شرکت در نمایشگاه ها رغبت نشان ندهند و افزایش هزینه های ساخت غرفه نیز به چندین برابر گذشته، مزید بر علت است

۹۹ درصد شرکت های نمایشگاهی به علت نبود کار نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند 
بهرام نژاد، قائم مقام مدیرعامل شرکت نمایشگاهی کیستا نیز اظهارداشت: ۹۹ درصد شرکت های برگزار کننده نمایشگاه به علت کمبود کار و تعطیلی برگزاری برخی از نمایشگاه ها نیروی انسانی خود را تعدیل کرده اند.

بهرام نژاد با بیان اینکه پیش از این اگر نمایشگاهی در ۴ سالن بزرگ برگزار می شد، الان در یک سالن برگزار می شود، گفت: ترس از شیوع کرونا سبب شده خیلی از مدیران شرکت های داخلی و حتی خارجی برای شرکت در نمایشگاه ها رغبت نشان ندهند و افزایش هزینه های ساخت غرفه نیز به چندین برابر گذشته، مزیت بر علت است.

وی به رکود کسب و کار در حوزه برگزاری نمایشگاه ها اشاره کرد و افزود: از زمان اجرایی شدن برجام و حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران و استقبال شرکت های ایرانی هر سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد وسعت نمایشگاه ها کاهش یافته مثلا سال گذشته که نمایشگاه حمل ونقل ریلی برگزار شد فقط یک سالن بود در حالی که در زمان اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها این نمایشگاه با حضور شرکت های داخلی و خارجی در بیش از ۴ سالن بزرگ محل دایمی نمایشگاه های تهران برگزار می شد.

هم اکنون هر متر مربع یک غرفه به علت افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نئوپان به بیش از یک میلیون تومان رسیده است

حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران به صفر رسیده است
قائم مقام مدیرعامل این شرکت نمایشگاهی بیان کرد: در حال حاضر حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های ایران به صفر رسیده است و حتی نمایندگی های این شرکت ها در ایران بیش از ۷۰ درصد تمایلی به حضور در نمایشگاه ها ندارند، چون که به علت شرایط اقتصادی و کرونایی بازخوردی برای آنها ندارد.

بهرام نژاد اظهارداشت: علاوه بر این مشاغل وابسته به غرفه ها در نمایشگاه ها نیز تعطیل شده است و هم اکنون هر متر مربع یک غرفه به علت افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نئوپان به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

این فعال حوزه برگزاری نمایشگاه های صنعتی و اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مشاغل وابسته به برگزاری نمایشگاه ورشکست شده اند، گفت: مشاغل نجاری، برقکار، دکور ساز، مبلمان، موکت کار، حمل ونقل ، تبلیغات ، پارتیشن و خدمات پذیرایی نمایشگاهی همه کارهای خود را تعطیل کرده اند، زیرا هیچ تقاضایی در بازار وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار اندک است.

نمایشگاهی هم اگر برگزار شود ۷۰ درصد از حجم نمایشگاه کاسته شده است
قائم مقام مدیرعامل شرکت نمایشگاهی کیستا بیان کرد: در وضعیت عادی یک شرکت برگزار کننده در طول سال ممکن است ۵ نمایشگاه برگزار کند در حالی که ۷۰ درصد برگزاری نمایشگاه کمتر شده است و نمایشگاهی هم برگزار می شود ۷۰ درصد از حجم شرکت کنندگان  نمایشگاه کاسته شده است.

بهرام نژاد خاطرنشان کرد: در این شرایط که کاری نیست، چرا شرکت های برگزار کننده باید نیروی انسانی خود را حفظ کنند و بدون استثنا ۹۹ درصد شرکت های فعال در این عرصه نیروی کار خود را تعدیل کرده اند و در خوشبینانه ترین شرایط بیش از ۵۰ درصد شرکت های یادشده کار خود را تعطیل کرده اند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت نمایشگاهی کیستا به سابقه این شرکت در امور نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: این شرکت بیش از ۱۵ سال سابقه کار در زمینه برگزاری نمایشگاه ها دارد، اما هم اکنون فقط با ۳ نفر نیروی انسانی اداره می شود.

«علی رجب زاده» مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ نیز  با اشاره به تاثیر بحران کونا بر کسب و کارها و به خصوص فعالیت های نمایشگاهی  گفت: در پی شیوع بحران کرونا تعطیلی برخی کسب و کارها  لطمات زیادی به فعالیت های متوسط و کوچک وارد کرد.

نامعلوم بودن پایان این شرایط بد اقتصادی این بحران را تشدید کرده است
«علی رجب زاده» افزود: نامعلوم بودن پایان این شرایط بد اقتصادی این بحران را تشدید کرده است و سیاستهای قرنطینه نیز، نگرانی کسب و کارهای نمایشگاهی را نسبت به سطح تقاضای مشتریان افزایش داده است که نه برگزار کنندگان می توانند تخمینی از حضور مشارکت کنندگان داشته باشد و نه مشارکت کنندگان با توجه به نگرانی زنجیره تامین مواد اولیه و تقاضای مشتریان می توانند برآوردی از آینده خود داشته باشند.

وی تاکید کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا نحوه برگزاری رویدادهای تجاری و نمایشگاه های بین المللی هرگونه برنامه ریزی برای زمان و چگونگی اســـتقبال مشـــارکت کنندگان و بازدید کنندگان، مدیران برگزار کننده رویدادهای تجاری را در برنامه ریزی دچار مشـــکلاتی کرده است.

به گفته این فعال نمایشگاهی، شاید به راحتی برای کسی قابل تصور نبود که رویداد بزرگی مثل نمایشگاه ITB برلین با حضور بیش از ۱۸۵ کشور و ۲۳ هزار غرفه  با بیش از ۱۷۰ هزاربازدید کننده و ۷.۶ میلیارد یورر گردش با آغاز بحران کرونا در جهان به تعطیلی کشانده شود.

رجب زاده یادآورشد: پیش از این آمارها نشان می دهد که صنعت نمایشگاهی هر ماه  ۹.۲۲ میلیارد یورو به اقتصاد جهانی تزریق می کرد و ۲۷۰ هزار فرصـت شـغلی ایجاد می کند و عدم برگزاری آن از اسفند ماه ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار به اقتصادی جهانی ضرر وارد کرده است.

تغییر در برخی از الگوهای برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری در کشورمان و جهان مثلا به صورت مجازی ضروری است تا این کسب و کار بین المللی بیش از پیش دچار خسارت نشود

ترس از محیط های شلوغ و پر جمعیت در نمایشگاه ها بر عدم استقبال تاثیرگذار بوده است
مدیرعامل شرکت نمایشگاهی دکوپاژ نیز براین باور است که  ترس از محیط های شلوغ و پر جمعیت در نمایشگاه ها بر عدم استقبال از این رویدادهای تجاری تاثیرگذار بوده  و این بر روی کسب و کارهای نمایشگاهی تاثیر منفی گذشته است.

وی بیان کرد: با در نظر گرفتن این تأثیرات می توان نتیجه گرفت که تغییر در برخی از الگوهای برگزاری نمایشگاه ها و رویدادهای تجاری در کشورمان و جهان مثلا به صورت مجازی ضروری است تا این کسب و کار بین المللی بیش از پیش دچار خسارت نشود.

متاسفانه شیوع کرونا تمامی مراحل زندگی افراد را در کشورهای مختلف جهان تحت تاثیر قرار داده است اما این ویروس ترس و اضطراب به فعالیت های شرکت های برگزار کننده لطمه فراوانی زده و جا دارد دولت با حمایت های لازم این فعالیت ها را برای آینده پایدار و سرپا نگه دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....