تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 20:26
کد خبر : 81500

دارا بودن منطق و جرات اقتصادی لازمه حرکت به سمت توسعه است

دارا بودن منطق و جرات اقتصادی لازمه حرکت به سمت توسعه است

رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: برای حرکت درست در مسیر توسعه کشور باید صنعت سازی جایگزین پروژه محوری در سرمایه گذاری های کلان شود. اقتصاددان: محسن رضایی روز سه شنبه در همایش تخصصی تامین مالی طرح ها و پروژه های پترروشیمی از طریق سیستم بانکی در جزیره کیش اظهار داشت: موضوع پیشرفت از حلقه

رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: برای حرکت درست در مسیر توسعه کشور باید صنعت سازی جایگزین پروژه محوری در سرمایه گذاری های کلان شود.

اقتصاددان: محسن رضایی روز سه شنبه در همایش تخصصی تامین مالی طرح ها و پروژه های پترروشیمی از طریق سیستم بانکی در جزیره کیش اظهار داشت: موضوع پیشرفت از حلقه های مفقوده کشور بوده که بیش از ۱۵۰ سال است که مصلحین ایران از امیر کبیر تا ملت انقلابی ایران دنبال آن بوده اند که به مجد و عظمت در همه ابعاد زندگی دست پیدا کنند.

وی با بیان اینکه وقتی تاریخ و تمدن ها را بررسی می کنیم ایران یکی از کشورهای تمدن ساز کهن است افزود: طبیعی است که ملتی که چنینی سابقه ای داشته باشد آرزوهای بلند و آرمان های اساسی داشته باشند و بواسطه تمایل و استعداد انسانی و سرزمینی که دارند رسیدن به این جایگاه حقشان است.

معاون اقتصادی رییس جمهور اضافه کرد: در این مسیر انقلاب اسلامی توانست به چند پرسش برزمین مانده شامل چگونه حکومت و چگونه پیشرفت کنیم را پاسخ دهد که در ۱۵۰ سال گذشته بی جواب مانده بود.

وی یادآور شد: در بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سوال اول با موضوعات مختلفی همچون استقلال، آزادی، دفاع از مرزها و تامین امنیت به صورت قابل قبولی پاسخ داده شده اما در خصوص پاسخگویی به سوال دوم عقب هستیم.

رضایی افزود: این عقب ماندگی به این معنی نیست که اقدامی انجام نشده بلکه با توجه به شرایط جنگ نظامی و اقتصادی و محاصره ای کارها قابل تقدیر بوده اما انتظار ملت و رهبر بیشتر از این است می توان با یک برنامه ریزی مناسبت تر و با اتکا به توانایی های داخل به پیشرفت های بزرگتری پی ببریم.

معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: هرچند در چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی با همه فشارهای و تهدیدها و تحریم های داخلی به دنبال پاسخگویی از این سوال بوده و معتقدم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و بنگاه ها پیشگامان پاسخ گویی به این سوالات هستند.

وی یادآور شد: جواب سوال چگونه پیشرفت کنیم؟ با توجه به شرایط اقتصادی حاضر کشور باید به صورت سریع با الگوگیری از تجربه های موفق کشورهای پیشرفته پاسخگوی این سوال باشد که در این راستا ۲ الگوی پیشرفت شرق شامل کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره و مالزی و پیشرفت غرب همانند کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان پیش روی ایران قرار داد.

محسن رضایی گفت: هر ۲ الگو در استفاده از ابزارهایی مانند تامین مالی، بازار و تامین خوراک یکسان هستند با این تفاوت که غرب با صرف زمانی حدودا سه تا چهار قرنی توانسته به این پیشرفت دست پیدا کند اما در پیشرفت شرق این روند تنها در عرض چند دهه به قوع پیوسته که ایران نیازمند الگو گیری از شرق برای دستیابی به اهداف خود در کوتاه ترین زمان ممکن است.

وی افزود: بنابراین می توان راه سه قرن را در چند دهه رفت و به علت وجود توانایی های منابع انسانی و مواد اولیه و در برخی صنایع زیرساخت ها ایران می تواند به واسطه تجربه انقلاب و دفاع مقدس در این شتابگیری موفق تر عمل کند.

معاون اقتصادی رییس جمهور یادآور شد: برای تحقق این هدف برداشتن تحریم های تحریم های داخلی که ۱۰ برابر بیشتر از تحریم های خارجی بر اقتصاد کشور تاثیر گذار است شروع کنیم تا بایک منطق و جرات اقتصادی کارهای خود را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: در یک قرن گذشته ثابت کرده ایم که در صحبت، سیاست و برنامه نویسی همانند شرقی ها عمل می کنیم به گونه ای که همواره برنامه و سیاست های بزرگی را در پیش میگیریم اما می در عمل حرکت های لاک‌پشتی، سعی و خطا، روزمرگی و نوسان مانع از تحقق این برنامه ها است.

رضایی یادآور شد: بنابراین برای برای شتاب دادن به توسعه کشور باید کار را از صنعت سازی شروع کنیم به گونه ای که با ایجاد یک صنعت متشکل از زنجیره های مختلف از جمله تامین مالی، بهره وری، فناوری، تولید، بازاریابی و صنایع پایین دستی و سطح متوسط به اهداف خود برسیم.

وی افزود: صنعت پتروشیمی به واسطه دانش و فناوری بومی آن، منابع اولیه و تجریه حضور در بازارهای جهانی یکی از صنایع جدی و آینده دار در عرصه صنعت سازی کشور است که می تواند موتور محرک کشور در عرصه های اقتصادی باشد.

رضایی گفت: با توجه به چالش های اقتصادی طی چهار تا پنج سال اینده برای حفظ شرایط موجود باید تولید ناخالص داخلی از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار باشد که معتقدیم در صورت صنت سازی می توانیم به این هدف دست یابیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....